Hjem Bilutstillinger Solid rekkevidde for den første elektriske flerbruksbilen: Mercedes EQV

Solid rekkevidde for den første elektriske flerbruksbilen: Mercedes EQV

Flere av disse store flerbruksbilene kommer etterhvert i elektrisk utgave. Først ut er Mercedes EQV, som hadde premiere i dag.

Vi savner store og romslige elektriske familiebiler i Norge. Har du middels til store plassbehov, må i dag velge en SUV fra Tesla, Audi, Jaguar eller Mercedes.

Nå kommer det bedre alternativer – denne elektriske utgaven av Mercedes V-klasse, eller Vito på varebilspråk slik de fleste kanskje kjenner den, vil tilby all plassen du kan ønske deg.

Selv om prisene ikke er klare, regner vi imidlertid med at også dette kommer til å bli en relativt kostbar bil, så den neste folkebilen, er det kanskje ikke snakk om.

Denne typen store flerbruksbiler, som gjerne er nært beslektet med ulike varebiler, er i motsetning til den tradisjonelle og litt mindre flerbruksbilen, i vekst rundt om i Europa.

Mange selges som «limousiner» til selskaper som holder på med persontransport, enten det er VIP-transport eller flyplass-shuttle med høy komfort, som er målet. Samtidig øker segmentet blant folk som har råd til å koste på seg overskudd av plass, og som bruker bilen til aktiv fritid.

Flere merker har lignende elbiler på gang, men først ut er Mercedes.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

EQV har forhjulsdrift, med elmotor, innebygget lader, kjølesystem og styringssystemer plassert under motorpanseret. Batteriet på sin side, på 100 kWt brutto og 90 kWt netto, er plassert i gulvet under hele bilen. Det er væskekjølt.

Dermed sier Mercedes at ingen plass går tapt, sånn at EQV er like fleksibel og praktisk som en lignende fossil-bil. Den leveres med 6, 7 eller 8 seter, hvor du selv kan flytte dem hit og dit, snu dem rundt eller ta dem helt ut. Maksimal fleksibiltet der altså.

Utstyrsmessig er utvalget uvanlig rikt, en konsekvens av at denne biltypen, spesielt med Mercedes-logo på, ofte som nevnt brukes som VIP-transport. Da kan du ikke spare på luksusen.

Føreren får dessuten tilgang til MBUX, som er informasjonssystemet Mercedes bruker nå for tiden. 10-tommers widescreen-skjerm styres via padden vi kjenner fra nye A-klasse eller touch, vi opplever dette som en brukervennlig og smart løsning. «Hey Mercedes» er også på plass – et av de mest avanserte stemmestyrings-systemene på markedet, som lar deg kommandere bilen til alt fra å justere temperaturen til å sjekke opp være dit du skal.

All elbil-spesifikk informasjon er selvfølgelig tilgjengelig, som eksempelvis energi-flyt, regenererings-nivå, ladetider, ladestasjoner og så videre. Den kommer også med tilhørende app hvor du kan planlegge ruter, sjekke ladestatus og mer.

Motoren er på 204 hestekrefter og 362 Nm, og topphastigheten på hele 160 km/t. Vekten er imidlertid ikke oppgitt foreløpig (annet enn totalvekt under 3 500 kg), så hvor rask akselerasjon den får, vet vi ikke. Motoreffekten antyder at den burde å ha få problemer med å holde følge med resten av trafikken, men uten å være noen racer.

Rekkevidden er ikke offisiell foreløpig, men Mercedes oppgir 405 km som et foreløpig tall. De oppgir også forbruk, som er satt til 2,7 kWt pr mil.

Hurtiglading kan skje med hastighet opp til 110 kW, som skal gjøre det mulig lade fra 10 til 80 prosent på 45 minutter. Den innebygde laderen er på 11 kW.

EQV vises for publikum første gang i produksjonsform under Frankfurt-utstillingen nå i september.

MER ELBIL? LES TEST AV AUDI E-TRON HER!