Når Lexus kommer med elbiler for gata veldig snart, er det LF-30 som viser vei. Vi har sett nærmere på elbilkonseptet under premieren i Tokyo.

Tekst og foto: David K Andersen

De var grytidlig ute tilbake i 2005. Ingen holdt på med hybrid den gangen, spesielt ikke i luksus-SUVer som Lexus RX.

Siden den gang, har utviklingen vært solid på fullhybridfronten. Stadige forbedringer, gjør at Lexus sammen med Toyota, er blant merkene som ligger best an for å møte utslippskravene de nærmeste årene.

På elbil derimot, er det ikke like godt stilt. Det endrer seg nå.

Som vi har visst ganske lenge men ikke kunnet gå ut med før nå, viser Lexus sin første elbil i november – vi kommer tilbake med mer der når tiden er inne.

Denne derimot, som har premiere på bilutstillingen her i Tokyo i dag, er ikke en produksjonsbil. Dette er et konsept som viser hva vi kan vente når Lexus nå setter elbiloffensiven i verk.

På spørsmål om de ikke ligger litt på etterskudd hva elbil gjelder, nå som så mange andre allerede er godt i gang, er de ikke enige hos Lexus. Teknologien har de jobbet med i to tiår via hybridene, og moder Toyota har enda bredere erfaring – blant annet med hydrogenbiler, som drivlinjemessig er rene elbiler.

Med LF-30, sier Lexus de satser tungt på å utnytte elbilens fordeler til å maksimere de eksisterende Lexus-verdiene. Her snakker vi ytelser, kjøreglede, kontroll, komfort og luksus. Alle, med unntak av kjøreglede, gir som vi vet nærmest automatisk forbedringer uten fossilt drivstoff på tanken.

Og kanskje kan de fikse kjøreglede også, for akkurat som fantastiske Porsche Taycan som vi nettopp testet for første gang, har også LF-30 to gir. Det styrker akselerasjonen betydelig over et bredere hastighetsområde.

En annen faktor som er spennende med LFen, er at istedet for to motorer – en foran og en bak – har denne fire. En på hvert hjul.

Løsningen er uvanlig, både fordi den er mer kostbar, og fordi motorer ute i hjulene gir høyere ufjæret vekt. Det blir spennende å se hvordan Lexus løser det i praksis.

Selv sier de at fire motorer gir uante kontroll-muligheter for kraftfordelingen. Vi håper og tror det vil bidra sterkt til mer kjøreglede og bedre kjøreegenskaper.

Utseendet er så spesielt at vi ikke venter å se igjen like crazy design i gatebilene som etterhvert dukker opp, men flere elementer vil helt sikkert tas med videre.

For første gang, har de blant annet latt den dominerende spindelgrillen i front spre design videre til resten av bilen. Sidevinduene, de store hjulbuene og de vingeformede frontlyktene er alle inspirert av av fronten.

Utseendet er også funksjonelt. Eksempelvis bidrar det via elementer som lyktedesign foran og bak, samt luftinntak, til kjøling og gode aerodynamiske egenskaper.

Interiøret er inspirert av Tazuna-konseptet, basert på hvordan en enkelt tøyle kan oppnå gjensidig forståelse mellom hest og rytter. Cockpiten er designet rundt tanken om at føreren skal kunne utføre nødvendige handlinger uten at det forstyrrer selve kjøringen.

En rekke funksjoner, som navi, lydanlegg og valg av kjøremodus, betjenes helt uten å ta oppmerksomhet bort fra veien. I tillegg er den utstyrt med utvidet virkelighet (augmented reailty). Innvendige flater kan tilføres ikoner sånn at du for eksempel kan trykke på et merket området i taket for å gjøre valg.

Passasjersetet har hentet inspirasjon fra flysete-design i businessklasse. Det har en egen skjerm foran seg, som blant annet responderer på gestikuleringer.

Baksetet på sin side, bruker kunstig muskeltekonologi for å tilpasse seg passasjerene. Det er dessuten justerbart for maksimal komfort, og lyden fra Mark Levinson-anlegget tillegges en ny dimensjon via høyttalere i nakkestøttene. De har også noise cancelling-funksjon.

Glasstaket over baksetet kan gjøre alt fra å vise stjernehimmel til å fungere som skjerm om du vil se på film. Også navigasjonsinformasjon kan plasseres i taket der.

Styringen er ikke mekanisk, men «by wire», som skal bety raskere respons, og systemet er tilpasset selvkjøring og ikke minst en intelligent agent som kan tilpasse bilen basert på hva du trenger og ønsker.

Trådløs lading, ikke bare av mobilen, men av batteriet, er også på plass.

LF-30 viser hvilke muligheter som ligger i fremtiden, spesielt med tanke på kunstig intelligens og de fordelene det gir føreren.

Foreløpige data:

Lengde (mm) 5,090
Bredde (mm) 1,995
Høyde (mm) 1,600
Akselavstand (mm) 3,200
Vekt (kg) 2,450
Rekkevidde [WLTP] (km) 500
Batterikapasitet (kW/h) 110
Ladehastighet (kW) 150
Akselerasjon 0–100 km/h (sekunder) 3.8
Maksfart (km/h) 200
Krefter (kW)/dreiemoment (Nm) 400/700