Enkelte forbedringer er essensielle, andre mer beskjedne. Nesten like viktig når Lexus RX450h fornyes for 2020, er at vi blir minnet på flaggskip-SUVens eksistens og styrke.

Tekst og foto: David K Andersen

Lexus er 30 år i 2019, og gjorde en liten markering i sakens anledning under denne lanseringen av RX450h. Flere av de tidligere modellene var med – vi kommer tilbake til det i en senere artikkel.

Toyotas etablering av premium-merket skjedde i sin tid med luksusbilen LS400, som fikk de satte tyske konkurrentene ut av senga og på jobb.

Siden den gang, har ikke bare den skjerpede konkurransen generelt gitt oss premium-biler bedre enn vi noen gang kunne drømt om, Lexus har rukket å lage over 3 millioner av dem selv.

RX-SUVene, først lansert med 300 i 1998, har vært en essensiell del av suksessen, og omtales i dag som en kjernemodell for merket.

Det spesielle med RX, var at den tidligere, og i sterkere grad enn noen annen, kombinerte typiske og tradisjonelle offroader-trekk med personbil-fordeler. Like SUV som de andre, men mer lettkjørt, komfortabel, luksuriøs og enkel å leve med.

Før som nå, bærer konkurrentene betegnelser som Q7, X5, GLE og XC90 – en tøff gjeng å bryne seg på. Lexus har imidlertid siden 2006, skilt seg markant ut ved å by på hybrid drivlinje (ikke ladbar).

Denne fjerde generasjonen, som nå har rukket å bli 4 år gammel, skal være med noen år til. For å holde modellen attraktiv i markedet, kom den i fjor med mulighet for 11 cm økt lengde og 7 seter. Neste skritt er nå – denne faceliften.

Karosseriet forblir uendret med unntak av usynlige forsterkninger under skallet, som bidrar til mer stivhet. Sveise-teknikken er forbedret i enkelte bærende overganger, og forsterkende profiler er tilført i gulv og opp mot hjuloppheng-fester.

Stabstagene er stivere, men har blitt hule for å spare vekt, og så har en ny type støtdempere tatt plass. De er utstyrt med et såkalt Friction Control Device, som skal regulere oljegjennomstrømningen på en sånn måte at små ujevnheter i mindre grad påvirker fjæringskomforten negativt.

RX450h er nå også utstyrt med Active Cornering Assist som skal støtte innstyringen i svingene. Sammen med helt nytt oppsett av selve styremekanismen, skal den ha blitt mer presis, villig og kapabel på svingete veier.

-Ingen detalj er for liten til at vi forbedrer den om potensialet er tilstede, sier Lexus. Nettopp det bærer en rekke av disse oppgraderingene preg av. I stedet for å ta en runde på noen få litt større ting, virker det som om de rett og slett har gått til verks på alt de finner mulig å gjøre bedre. «Progressive Sophistication», kaller de det.

Tilnærmingen er den samme på utsiden, hvor fronten er nesten helt ny i alt, men i praksis minner sterkt om den gamle. Grillen er imidlertid bedre integrert i karosseriet, og designen i frontlyktene ny.

Det samme går igjen bak – her er lyssignaturen i L-form tydeligere og mer moderne enn tidligere, og bakfangeren helt ny. Ekstra detaljer med lister i sølv er lagt til helt nederst. Nye felger i 20-toms størrelse er også tilgjengelig.

Det skjer heldigvis også noen endringer av større karakter. I den kategorien, havner blant annet flyttbar tredje rad i L-utgaven – den kan nå dras 9,5 cm forover eller bakover, sånn at du kan prioritere folk eller bagasje etter eget ønske.

Sikkerhetssystemene er oppgradert til siste generasjon, sånn at syklist- og fotgjengerleser-funksjonen også ser de myke trafikantene i mørket. Den automatiske filholderen er dessuten forbedret, og skiltleseren koordinerer nå visningen av gjeldende fartsgrense mellom hva kameraet leser og dataene navigasjonssystemet har liggende.

Infotainmentskjermen er ny og større, den måler 12,3 tommer. Oppløsningen er mye bedre, og du kan i tillegg til å styre den via touchpanelet mellom setene også trykke på selve skjermen. Like velkomment, er at Apple Carplay endelig er på plass.

Sist men ikke minst, kan du utstyre RX med «Bladescan» adaptvt fjernlys. Dette er ikke et matrix-system med tillegg av svingbare dioder for å oppnå avskjerming av møtende eller foranliggende biler mens fjernlyset ellers er på, men et helt nytt system vi ikke tidligere har sett.

LED-lys sendes mot to speil formet som en sirkel med to knivblad. Dette roterer med svært høy hastighet, og så rettes lyset mot en linse som sender det videre ut på veien. Fordi sirkelen med speil roterer så raskt oppleves lyset som konstant, men i realiteten er det tusenvis av lysimpulser som kommer så tett at øyet ser det som helt.

Når du møter eller tar igjen en bil som ikke skal blendes, slås dioder av og på lynraskt på riktig tidspunkt, slik at annen trafikk ikke blendes.

Lexus sier resultatet er at den sorte boksen som legges på bilene rundt deg for ikke å blende dem, følger dem mye mer presist og umerkelig sammenlignet med vanlig LED matrix. Vi er svært spente på å lære mer om hvordan systemet fungerer og hvor bra det er på mørke norske veier.

På design og utvendig stil, er inntrykkene for det meste gode. Jeg liker spesielt frontens skarphet, og detaljer som de ultraslanke tåkelysene helt nederst. C-stolpen er også et høydepunkt – dette er fortsatt en av de kuleste gjennomføringene av «floating roof»-stilen som har herjet de siste årene.

Linjeføringens særegenhet er også en viktig greie i et segment hvor det skal synes at du kjører en Lexus og ikke noe annet. Samtidig kan enkelte hjul-valg skape savn av fetere alternativer for bedre stance, og overhengene kan som i eldre RX-generasjoner ødelegge proporsjonene noe for min del.

På innsiden er følelsen av en miks av nytt og ikke helt siste skrik. Den beholder blant annet instrumenteringen. Enten med to store analoge klokker, eller med det velkjente og flyttbare LF-A-inspirerte digitale meteret på F-Sport-utgavene. Sistnevnte er jeg ikke spesielt stor tilhenger av, men de ultraklare instrumentklokkene på de øvrige versjonene, redder dagen via høy lesbarhet og stilfull design.

Den kraftige rammen rundt infotainmentskjermen gjør installasjonen aningen klumpete, men lesbarhet og plassering er topp. Utformingen av dashbordet ellers, byr på få overraskelser eller nyheter.

At Lexus klarer seg fint mot konkurrenter med færre knapper og mer moderne og enkel stil, skyldes nå som før, særdeles tilfredsstillende funksjon og følelse i alle knapper og hjul. Som vi har sagt så mange ganger: Dette gir assosiasjoner til high-end hifi-systemer for stua, og det liker vi svært godt.

På drivlinjesiden er det ingen betydelige forandringer. Her har du altså en 3,3-liters V6 koblet til en trinnløs automatkasse med elmotor. Firehjulsdriften består av en egen elmotor på bakakslingen.

Systemeffekten er på 313 hestekrefter, men fartsressursene noe begrenset. 7,7 sekunder til 100 km/t er ikke spesielt imponerende med slik motoreffekt i dag – jeg antar det forsvinner et eller annet i automatkassen før kreftene treffer asfalten.

Men det spiller egentlig ingen rolle, for RX450h dreier seg om helt andre ting enn heftig akselerasjon. Ikke heller kjøreegenskapene på svingete veier, som nå er helt feilfrie med unntak av at bilen ikke er spesielt morsom å kjøre, er poenget.

Dette handler om komfort. Ikke bare lavt støynivå eller myk fjæring, men en totalkomfort så høy at du gleder deg til en biltur – bare fordi den vil innebære et så avslappende og stress-fritt miljø inne i kupéen, at bekymringer, støy, bråk og stress fra verden rundt ikke makter å trenge inn.

Setene er store og ultrakomfortable, selvfølgelig utført i skinn av beste klasse. De er ventilerte og akkurat så myke at du sitter perfekt i timesvis.

Støynivået er, med mindre du gir full gass og hører motoren, unikt lavt. Dessuten tilfører, her som i alle andre biler, 6 sylindre en totalt annen opplevelse enn du har med 4. Det er helt vibrasjonsfritt, og det lille du hører av lyd, er ikke støy, men sang. Firesylindrede motorer burde vært forbudt i denne topp-klassen.

Også den forbedrede og mer presise styringen, i kombinasjon med fin oversikt ut, bidrar til det totale bildet, ved å gjøre RX usedvanlig lettkjørt med tanke på størrelsen. Den er enkel å plassere i veibanen, og manøvrering på trange plasser går problemfritt.

Materialbruk og byggekvalitet er dessuten essensielt i opplevelsen. Ikke mange biler byr på så stor andel myke overflater som denne, og de fleste av dem er til og med kledd i skinn. Treinnleggene i rattet på denne Luxury-utgaven er fantastiske å både se og ta på.

Med mulighet for 15-høyttalers Mark Levinson, blir Lexus RX en sånn type bil du elsker å sette deg inn i etter en lang stressende dag på jobben. Her blir veien hjem et segment i dagen hvor pulsen senkes og energien kommer tilbake.

For de som er opptatt av komforten til resten av passasjerene, kan vi rapportere om et helt fantastisk baksete. Ikke bare fordi plassforholdene er glimrende, men fordi det ikke er spart på hverken stopping, utforming eller skinn. Med det, oppnår også de som sitter der, samme følelse av totalkomfort og ro som føreren. Bagasjerommet i den korte utgaven er imidlertid i minste laget for klassen.

Det er ikke noe feil med lillebror Lexus NX, men jeg synes det i sammenhengen er viktig å poengtere at RX ikke bare er en større bil, men også minst én klasse over hva komfort, luksus og kjøreopplevelse gjelder.

Som jeg har snakket om over, er totalkomforten i denne bilen helt utrolig.

Det er på sett og vis også prisene. Konkurrentene, selv i ladbare hybridutgaver, starter der RX slutter. Eller sagt på en annen måte: Mens Q7, X5, GLE og XC90 starter på drøye 900 000 kroner, får du denne bilen ferdig topputstyrt med alt du kan tenke deg for 927 300 kroner (Luxury).

Startprisen for laveste nivå Comfort, er 766 300 kroner, og påslaget for lang utgave med 7 seter, eller eventuelt kapteinsstoler i baksetet, krever rundt 40 000 kroner ekstra.

Det gjør faktisk RX450h så rimelig om du velger topputstyrte utgaver, at den knapt er dyrere enn en elektrisk Audi E-Tron med tilsvarende tilbehørs-spesifikasjon.

Vi ville imidlertid valgt noe annet enn F-Sport på RXen – den passer mye bedre i Luxury-utgave.

At akselerasjonen ikke er den beste, eller de sportslige ambisjonene begrensede, lever vi i sammenhengen lett med – Lexus RX450h er rene kuppet om maksimal komfort og velvære står øverst på ønskelista. Nå, i enda større grad enn før.

Data:

Lexus RX450h Luxury
Pris fra 766 300 (Comfort)
Pris testbil 927 300
Motortype V6 bensin + el
Motorvolum ccm 3 456
HK o/min 313 (systemeffekt)
Nm o/min 335 (bensinmotor alene)
Sek. 0-100 km/t 7,7
Topphastighet km/t 200
Forbruk blandet l/mil 0,76 – 0,79
Utslipp CO2 g/km 117
Egenvekt kg 2 100
Tilhengervekt kg 2 000
Bagasjerom liter 453 – 924
Lengde mm 4 890
Bredde mm 1 895
Høyde mm 1 685
Akselavstand mm 2 790