Små stasjonsvogner er det ikke mye av, og Skoda Fabia får stort sett regjere alene i klassen. Vi tok en tur for å se hvor liten den egentlig er, og ble overrasket på mer enn en måte.

Småbil som familebil?
Skal man ha familiebil, må man opp i størrelse. Slik har det tradisjonelt vært, og typiske familiebiler er Ford Mondeo, Opel Insignia og lignende. For de som kan fire litt på plassen har både Volkswagen Golf og Peugeot 308 vært favoritter, eller den populære Skoda Octavia. Med vilje har jeg utelukket SUVene, men de er jo også glimrende familiefraktere. Kan man fire såpass på plassen så Skoda Fabia blir neste familiebil?

Testbilen
Vi skal komme tilbake til det spørsmålet, men la oss først se hva vi har testet. Bilen er en Skoda Fabia med en tre sylinderet 1,0-liters motor på 110 hk og 7-trinns DSG-kasse. Nesten selvfølgelig at det da er bensin på tanken. Diesel utelukkes fra Fabia-sortimentet.

Modellen fikk en oppdatering i fjor som betyr moderne lykter og litt skarpere linjer i fronten. Forandringene ser små ut, men likevel har Fabia blitt mer moderne med flere assistentsystemer og sikkerhetssystemer. Infotainmentsystemet har også fått en oppgradering med Smart Link+, noe som gjør det enkelt med betjening av Apple CarPlay, Auto Androide, MirrorLink og SmartGate. Skjermen har blitt 6,5″ stor.

Kun bensin og 3 sylindret motor
Du får Skoda Fabia med en 1,0-liters 3 sylindret bensinmotor som har to ytelses alternativer, 95 hk eller 110 hk. Den minste leveres med manuell girkasse, mens storebror har en 7-trinns DSG-kasse. Utstyrsvariantene er tre i slaget, Ambition, Style og Monte Carlo. Testbilen er en Style, og mens du får 110 hesteren i akkurat den utstyrsvarianten du ønsker, må du ta til takke med Ambition om du går for det svakeste alternativet. Karosserivariantene er to, 5-dørs combi eller 5-dørs stasjonsvogn.

Godt utstyrt
Style-utgaven, som vi kjører, er godt utstyrt med full-LED hovedlys og fjernlysassistent, Frontassist med City Safe nødbrems, tonet glass i alle vinduer, tåkelys foran, 16″ alufelger, Care Connect, midtarmlene foran med oppbevaringsrom og fjernbetjent sentrallås for å nevne noe. I tillegg får du også med på kjøpet mye «Simply Clever»-utstyr som Skoda er alene om. Man setter pris på søppelbøtte i oppbevaringsrom framdør, paraply, led-lykt og isskrape med dekkdybde måler.

Kompakt men romslig
Om man ser til de ytre målene, er Skoda Fabia Stasjonsvogn forholdsvis kompakt. Lengde, bredde og høyde er henholdsvis 426, 173 og 149 målt i cm, mens akselavstanden er 247 cm. Innvendig er det likevel ganske så romslig, og 5 personer kan få god plass om noen av dem er små. 2 voksne sitter godt foran i litt korte stoler, mer om det senere, mens bak blir det bra plass til 3 barn, mens 2 voksne kan få det litt trangt til beina. Høyden til taket er bra nok for undertegnede, som måler 179 cm fra topp til tå.

Førerplassen er trivelig og du har gode innstillingsmuligheter på setet. Sittedynen kunne med fordel vært lengre, men er likevel av de bedre i klassen når det kommer til komfort. Setene kan oppleves litt harde, men etter noen mil bak rattet, slår det meg at jeg sitter overraskende godt.

Liten men sterk
Som nevnt rår man over en tre sylindret motor på 110 hester. Ikke all verden, men duger til daglig bruk. Støy fra motor høres, som seg hør og bør fra en liten motor, men blir bare forstyrrende ved hard akselerasjon. Kraften overrasker fra lavt turtall, med et fint drag som holder godt opp i høyere turtall. Likevel skal man ikke forvente alt for mye av begrenset med antall hestekrefter.

Girkassa er bra slik man er vant til fra Volkswagens DSG-kasser. Den er en tanke treg fra start, men dette blir du fort vant til. De 7 trinnene brukes ganske flittig i en bil med så liten motor, men likevel blir det aldri irriterende. Alt skjer mykt og pent, og mer komfortabelt enn man forventer. Ved sportslig kjøring, blir girkassa litt treg, men det er muligheter for å gire selv ved å sette den i sporet ved siden av automatikk-sporet. Da er det bare og dytte den framover eller bakover etter behov.

Morsom men ikke sportslig
Alle biler kan brukes til sportslig kjøring, men alle biler blir ikke sportsbiler ved en slik øvelse. Fabia stasjonsvogn kommer ikke under kategorien sportsbiler, og den er ikke ment å være det heller, slik testbilen er utstyrt. Likevel er det morsomt å la den få teste seg litt på svingete veier, og selv om den understyrer en tanke, er det enkelt å ta svinger på en nøyaktig og kontrollert måte. Styringen heller mot det komfortable slaget, men er også ganske presis når det går litt fort i svingene. La deg likevel ikke lure til å tro at styringen er sportslig, for det er den ikke.

Konklusjon
Traust og fornuftig, komfortabel og smart. Det er slik jeg tror Skoda-folket vil at vi oppfatter en del av modellene demmes, og da særlig Fabia stasjonsvogn i fargen grå. Det er få som drømmer om den, enda færre som setter den som første valg, men likevel er det en god del som kjøper den. Det er faktisk lett å forstå. Den er nemlig brukanes på en veldig bra måte, og til det meste. Plassen er mer enn stor nok for veldig mange, komforten og sikkerheten er prioritert og den er billig uten at den virker simpel. Og den er «Simply Clever».

Skoda Fabia 1,0 TSI Stasjonsvogn Style 
Pris fra   227 000
Pris testbil   270 000
Motortype  R3 Bensin 
Gir  A7 
Motorvolum ccm  999 
HK v/omdr.  110 / 5000-5500 
Nm  v/omdr.  200 / 2000-3500 
Sek. 0-100 km/t  10,2 
Topphastighet km/t  195 
Forbruk blandet l/mil  0,59 
Utslipp CO2 g/km  133 
Egenvekt kg  1110 
Tilhengervekt kg  1100 
Bagasjerom liter  5301395 
Lengde cm  426,2 
Bredde cm  173,2 
Høyde cm  148,8 
Akselavstand cm  247,0