Liker du å kjøre bil, er det lite som kan konkurrere med sommer, sol og en vellykket roadster. Vi har funnet ut om nye BMW Z4 kan optimalisere nytelsen.

Tekst og foto: David K Andersen

Å kjøre takløst om sommeren er fantastisk. I et land med så risikofylt vær og begrenset sesong som vårt, er det selvfølgelig få rasjonelle grunner for å gå til innkjøp av bil uten tak, men gevinsten de dagene været klaffer, er så stor at det likevel kan kjennes helt riktig.

Følelsen helt spesiell – så spesiell at jeg fortsatt husker første gangen jeg kjørte takløst for mange år siden. Du er tross alt ute, og hvem vil ikke være det om sommeren.

Første bud når vi snakker åpen biler, er å huske forskjellen på kabriolet og roadster. Skillet er enkelt: Kabriolet er en vanlig personbil uten tak. For eksempel en Mini Cabrio, eller en Mercedes E200 Cabriolet.

En roadster på sin side, som vi her har med å gjøre, er en sportsbil med avtagbart tak. To dører, to seter, morsom å kjøre. Mest kjent av alle, er kanskje Mazda MX-5, men også Porsche Boxster er et beryktet alternativ.

I likhet med Z4 såklart. Nå finslipt gjennom tre generasjoner, etter en litt prøvende roadster-start fra BMW på 90-tallet som inkluderte Z1, Z3 og Z8. Sistnevnte for øvrig uelsket i sin tid, men nå legendarisk.

Akkurat som Toyota Supra fra samme periode forresten, og den nye utgaven av den, deler som du sikkert vet base med denne Z4en. Som bare er bra uansett hvordan du vrir og vender på det. For nå for tiden kjøper folk færre sportsbiler og roadstere enn før, så hadde ikke Toyota og BMW slått seg sammen om dette prosjektet, hadde vi kanskje ikke hatt noen av dem her i dag.

LES RAPPORT FRA FØRSTE TOYOTA SUPRA-TEST HER!

Den lave profilen, det relativt lange panseret, eller rett og slett bare den generelle trenden hvor biler blir stadig større, kan fort sette deg på villspor. For Z4 er ikke en stor bil, den er faktisk ganske liten.

Riktignok vokser den noe på lengden mot forrige generasjon, men akselavstanden er kortere. Med 247 cm, kortere enn selv på en småbil som Volkswagen Polo.

Det betyr ikke at Z4 er like liten og nett som den 500 kg lettere, og omlag 40 cm kortere Mazda MX-5, men fortsatt hendig nok til å skape forventning om hva kjørefølelsen kan tilby.

Positivt er selvfølgelig at den også er bredere enn før, har svært stivt karosseri og hjulopphengfester, og at vektfordelingen er som den skal – altså 50/50 foran og bak.

STORT GALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

Her er kort sagt alt nytt, og mer optimalisert mot det sportslige.

Som resulterer i en aldeles strålende kjøreopplevelse.

Biler uten tak har typisk slitt med mykt karosseri, som i sin tur skaper utfordringer med kjøreegenskapene fordi hjulbevegelsene ikke lar seg kontrollere presist nok.

Det temaet eksisterer bare ikke her. Det er lenge siden jeg har kjørt en bil som er så presis og direkte som denne. Langs svingete veier, går den akkurat dit du har tenkt deg – nesten før du rekker å vri på rattet. I alle fall føles det litt sånn, og den egenskapen er ikke mulig å oppnå uten stivt karosseri, som dermed tillater ingeniørene å optimalisere hjuloppheng med dempere og fjærer maksimalt.

Tight, er vel ordet, og nå har du da sikkert også forstått at jeg er svært fornøyd med styringen. Den er så direkte og presis, at om ikke sittestillingen og den generelle følelsen i svingene ikke allerede for lengst hadde overbevist meg om at dette er en renspikka sportsbil, gjør i alle fall styringen det.

At BMW får til denne følelsen uten at det blir kjedelig, er ekstra gledelig. For noen ganger, kan det bli litt dødt når alt responderer så raskt og direkte som her, men det er det ikke. Du kjenner på den fine vektfordelingen og at energi og G-krefter beveger seg rundt – i takt med gassbruk og svinger. For en fantastisk kjøremaskin.

Det eneste den ikke scorer full pott på, er justerbarheten, som i kjølvannet får seg en liten trøkk. Med det mener jeg at mens du i Porsche 718 for eksempel, med styring som føles noe mindre aggressiv enn her, kan ha det ganske moro med å justere linjen ørlitegrann hit eller dit, er Z4 mer av typen som følger den linja du velger når du går inn i svingen. Korrigeringer i ettertid, blir det hverken særlig vellykket eller tilfredsstillende.

Firer

Du får nye Z4 med BMWs glimrende 40i turbosekser på 340 hestekrefter, som vi foreløpig ikke har kjørt i denne bilen. Men det er lett å bli overbevist om at denne 30i-motoren med fire sylindre er det beste valget.

Selv om doningen veier halvannet tonn, føles den aldri tung, og det er naturlig å tro at den mindre og lettere 2-literen ikke skader i sammenhengen. Balansen får også en boost her.

Dessuten går det så det ljomer. Allerede fra lavt turtall er det masse krefter å ta av, og når du presser den, går den bare enda bedre.

Takket være en kombo med 258 hestekrefter og hele 400 Nm, tas 0-100 km/t på bare 5,4 sekunder, og den topper 250 km/t. Da er det vanskelig å savne større motor. Spesielt i en åpen og kompakt kjøremaskin der en svingete fylkesvei gjerne er målet – og ikke Autobahn.

Litt turbofordrøyning må du leve med når såpass mye hentes ut av såpass lite, men det passer forsåvidt ganske bra sammen med den generelle kjørefølelsen i bilen.

Automatkassen med 8 gir er den samme som vi kjenner i en rekke BMWer fra før, og den gjør jobben minst like godt her som i andre installasjoner. Kjører du aktivt, gir manuelt modus best kontroll, og er selvfølgelig også morsomst. Ekstra pluss for rask respons fra girhendlene bak rattet.

Samtidig kan jeg jo bare begynne å forestille meg hvor involverende denne kjøremaskinen hadde vært med en tight manuell girkasse. Det får du ikke med denne motoren, men derimot lar det seg gjøre sammen med den minste: 20i med 197 hester. Hvis du ikke bor i Norge.

ENDA MER SPORT: PORSCHE 718 SPYDER MED MANUELT GIR!

Om det skulle bry deg, er forbruket imponerende lavt. Vi lå på 0,55 liter pr mil på langkjøring og mellom 0,6 og 0,7 i by eller ved hardere satsing.

Uventet

Den aller største overraskelsen med Z4, og dessuten faktoren som gjør denne bilen helt unik, er hvordan BMW har klart å kombinere den svært sportslige opplevelsen beskrevet over med enestående fjæringskomfort.

Den er såklart noe stivere enn det mest komfortable du finner av større, vanlige bilmodeller, spesielt over større og skarpe ujevnheter. Men at det er mulig å putte så høy fjæringskomfort inn i en sportsbil som dette, er helt spesielt.

Ikke bare betyr det at du lett som en lek kan bruke Z4 i hverdagen uten å ofre bekvemmelighet, du kan faktisk nyte de gode kjøreegenskapene enda oftere og enda mer, fordi bilen også fungerer på de dårligste asfaltveiene.

Over fjell, langs fjorder og inne i dype skoger, er det slike veier det er mest av, og det er også langs dem en roadster nytes best – du vet, mann (eller kvinne), maskin og natur.

Raskt tak

Tilgangen til natur, eventuelt beskyttelse mot den, oppnås rekord-raskt. Bare 10 sekunder, bruker den elektriske mekanismen på å ta av, eller sette på taket. Du kan gjøre det i hastigheter opp til 50 km/t.

Ståltaket fra forrige generasjon er ikke lenger en valgmulighet her, du må gå får standard soft-top.

Men det er ok. Med unntak av tunneler, opplevde vi ikke støy som noen utfordring med taket på. Like stille som i en vanlig personbil er det såklart ikke, men du kan leve fint med dette hver eneste dag.

Enda bedre, lever du med Z4 de dagene taket kan henvises til rommet sitt bak setene.

Med en vindavviser mellom nakkestøttene, og helt sikkert aerodynamiske tryllerier i stor skala generelt, fungerer bilen glimrende med taket av. Så lenge du har sidevinduene oppe, er selv motorvei problemfritt.

Du kan til og med snakke i telefonen over blåtann, eller kanskje aller helst høre musikk fra Harman Kardon-anlegget med 12 høyttalere og 464 Watt total effekt. Med pris på 4 000 kroner ekstra, er det forbudt å kjøpe Z4 uten.

Til å leve med

Den høye fjæringskomforten setter standarden for den hverdagslige siden av Z4. Denne bilen er ikke vanskelig å leve med til daglig, slik andre Roadstere kan være.

Ok, svimer du av ved tanken av å gå ut eller inn av noe annet enn en SUV med samme høyde på setet som baken din innehar når du står på beina, er innsteget og exiten her en viss mengde jobb.

Men noe må man ofre for kjøregleden. Så mye annet, er det nemlig ikke å sette fingeren på. Du har god plass og finner optimal kjørestilling enten du er lang eller kort. Ingen fare for veps i håret for de over 1,85 her – skalpen går lett under toppen av frontruta.

Bagasjen tar 281 liter, og er dermed nesten som på en småbil. Dermed får du med deg det du og passasjeren din trenger for flere dagers tur.

Videre er dette i kraft av å være en helt ny BMW, en svært komplett bil enten du måler på utstyr, informasjonsteknologi, ergonomi eller kvalitetsfølelse. Alt du venter er tilstede, enten det er komfort- eller sikkerhetsrelatert moderne utstyr.

En koppholder som ikke krever halve armelenet indisponert, hadde sikkert vært fint, men det blir flisespikkeri og avledning fra det store bildet.

Konklusjon

Når det eneste du finner å klage på er enkeltelementer hos konkurrentene, altså at Porsche 718 Boxster kanskje er enda mer av en kjøremaskin enn dette, og at Mazda MX-5 er minst like morsom å kjøre og mye billigere, er det ganske bra stilt. For spesielle feil å finne på nye Z4, er det ikke. Den beste komboen av dynamisk kjøreglede og fjæringskomfort vi kan huske å ha opplevd, er nok til å spørre banken om finansiering. Glimrende takløse egenskaper og allround-kapasitet på høyt nivå, forsterker ikke bare ha-begjæret, men skiller Z4 fra konkurrentene.

Galleri:

Data:

BMW Z4 sDrive30i
Pris fra 576 700 (20i)
Pris testbil 727 818
Motortype R4 bensin turbo
Motorvolum ccm 1 998
HK o/min 258 5 000 – 6 500
Nm o/min 400 1 550 – 4 400
Sek. 0-100 km/t 5,4
Topphastighet km/t 250
Forbruk blandet l/mil 0,61
Utslipp CO2 g/km 139
Egenvekt kg 1 415
Tilhengervekt kg  
Bagasjerom liter 281
Lengde mm 4 324
Bredde mm 1 841
Høyde mm 1 304
Akselavstand mm 2 470