Ny BMW X5 betyr høyere standard. På alt. Og da mener vi alt. Kanskje selvfølgeligheter når hovedkonkurrentene heter Audi Q7, Mercedes GLE og Volvo XC90?

Når premiummerkene kommer med nyheter, løftes standarden et hakk høyere. BMW sikter mot toppen med sin nye X5, et sted de har vært helt siden den kom. Likevel er trøkket fra konkurrentene formidabelt, og man kan ikke ligge på latsiden. Problemet er å holde litt igjen. For det kommer nemlig en X7, som skal være enda ett hakk mer luksuriøs.

Premium som fungerer
BMW legger seg ikke så mye opp i luksus. De bruker ikke alt for mye tid på bling og glitter. Det trenger ikke å føles noe mer enn det det er. Derfor er nye BMW X5 dønn ærlig. Den er best på å levere. Levere kjøreglede. Levere soliditet. Levere praktiske løsninger. Levere ny teknologi som fungerer.

Kanskje jeg blir litt blendet av at det er nytt, for det som møter meg i nye X5 er nemlig tydelige nyheter, noe som ikke er helt opplagt når det gjelder BMW. Det blir små evolusjoner framfor revolusjoner. Nye BMW X5 bikker mot det siste, selv om mye er kjent.

Nydelig interiør
Interiøret overrasker mest, og den gedigne midtkonsollen inneholder mange funksjoner. iDrive-systemet, som i starten var ganske omdiskutert, har nå kommet i sin syvende utgave, og mye kan nå styres med håndbevegelser. Systemet er mer innovativt enn før, og det er lett å lære. Man kan konfigurere de to skjermene som BMW kaller Live Cockpit Professional slik man selv vil. Skjermene oppleves eksklusive, slik også resten av det digitale interiøret oppleves. Her får ikke sollys eller andre reflekser ødelegge lesbarheten. Når man har ferdigkonfigurert innholdet slik man ønsker, kan man ha inntil tre bilder ved siden av hverandre. I tillegg setter du opp skjermen foran deg så du har den viktigste kjøreinformasjonen der du aller helst skal ha den.

Førerstolen har ikke vært bedre i noen annen BMW jeg har kjørt. Passe fast og likevel myk nok for ekstremt lange turer. Innstillingsmulighetene er formidable og finner du ikke god sittestilling her, er du nok fryktelig langt unna en A4-kropp. For meg blir det litt ned, vipp opp i forkant, mer rett enn liggende rygg, og rattet litt til meg og en anelse ned. Hmmmmmm… klikk… Perfekt!

God plass
Flytter du deg til baksetet er det fortsatt lett å sitte godt. Her har du ikke like mange valg, men setet er komfortabelt, og to voksne kan sitte i lengre perioder uten å få vondt i baken. Eneste negative er at man ikke får med seg rattet så langt bak. Bredden er såpass god at tre barnestoler får plass ved siden av hverandre.

Tilbake til førerstolen, der det er best å være. Det å kjøre en så stor bil som X5 burde være krevende og litt kjedelig, men BMW klarer å skape entusiasme for sjåføren, så også hos X5.

Kjøredynamikk på topp
Den liker seg på veien, uansett om det er motorvei eller svinger. La gå at den blir litt for tung når svingene kommer for tett, men styringen er så presis at det oppveier litt for størrelse og tyngde. Det er enkelt å styre X5 presist slik du vil inn i svingen, og med en liten kontrolltouch på bremsen, holder den linjen godt. Et system som BMW kaller «Intergral Active Steering», gjør at bakhjulene også er med på å styre bilen inn i svinger. Effekten er merkbar, ihvertfall oppleves den tunge SUVen som en meget kjørbar skyss. På vei ut av svingen lar du motoren få fritt spillerom, og selv om 3,0-liters dieselen på 265 hestekrefter er innstegsmodellen, er det krefter for mer enn bare litt moro.

Motoren er råsterk, og har imponerende drag fra rundt 1 300 omdreininger. Toppnivået på 620 Nm når du ved 2 000 omdreininger, men du har også mye moment i et stort område både under og over 2 000. Det må til om du skal drasse på de 3,5 tonnene som bilen kan ha på tilhengerfestet.

God komfort
Likevel merker man fortreffeligheten med en slik motor først da man lar den få sluke mil i motorveifart langs fine rette veier. Det er uvanlig stille, og motorlyd høres kun når gassen dyttes mot gulvet. Vind- og dekkstøy er godt isolert bort, og man merker at man kjører en av de finere tyskerne. Komforten forsterkes av en fin 8-trinns girkasse, som også kan oppføre seg rampete. Forbruket blir også ganske så trivelig. Den 2,2 tonn tunge bilen skal kunne gå på 0,75 l/mil ved blandet kjøring etter nye målemetoder. På landeveien går det ned mot 0,6 l/mil ved pen kjøring, men slikt driver vi sjelden med, og derfor havner forbruket en tanke høyere.

Selvfølgelig forandrer X5 humør alt etter hva du stiller kjøremodusene på. Sport og Sport+ er for de morsomme turene, Eco når du skal spare, mens Comfort velges på langtur og du ønsker å være i form når du kommer fram. Alt fra dempere og motorrespons til styring og girkasse påvirkes av de forskjellige kjøremodusene.

Dyrt utstyr
En X5 er i utgangspunktet godt utstyrt, men likevel har BMW klart å fylle testbilen med omtrent alt man har i hyllene, og da blir det dyrt. Nesten 1,4 millioner norske kroner. Ekstrautstyr for nesten 400 000 kroner sier det meste, men da er også luftfjæring på begge aksler og laserlys en del av den lyse hverdagen.

Alt av utstyr er selvfølgelig puttet inn i X5, og det er ikke måte på hva den hjelper deg med. Selvfølgeligheter som filassistent, bremseassistent, parkeringsassistent, skiltgjenkjenner, adaptiv cruisecontrol, tilkoblingsmuligheter for det meste og masse mer. Det som er spesielt med X5 er at man tar alle systemene et hakk lenger.

Sikkerhet på topp
Vi er på vei mot selvkjørende biler, og X5 kan styre seg selv om du vil, og gjør det ganske så fortreffelig. Den nye modellen har et system som rygger ut bilen samme veien som du kom. Praktisk om du kjører opp en trang innkjørsel og ikke kan snu. Kollisjoner kan unngås takket være alle hjelpesystemene som overvåker kjøringen din – som forstår at du er på bærtur lenge før du selv gjør det. Selvfølgelig er også navigasjonen av det smarte slaget og loser deg forbi køer, finner overnattingsteder og bensinstasjoner, og vil du innom noen severdigheter, dukker også de opp på skjermen. Egentlig er det lite X5 ikke finner, hvis den får sjansen til å hjelpe deg.

BMW X5 kommer foreløpig med to dieselalternativer og ett bensinalternativ. Til sommeren kommer plug-in hybriden, som kommer til å ta det meste av salget. Inntil da er 30d-versjonen et smart valg, og uten tvil er X5 en av de beste store SUVene på markedet.

Konklusjon
Det er få svakheter, om noen, på nye X5, men bakluka ble veldig fort fylt opp av snø. Størrelsen gir noen begrensninger i trange parkeringshus. Ser man bort fra det, blir det mange pluss på oppsummeringsarket. Den er god å kjøre, sittestillingen er ypperlig, oversikten både innvendig og utvendig er fortreffelig og teknologien imponerer. Evolusjon har nesten blitt revolusjon, X5 har aldri vært bedre.

BMW X5 xDrive 30d 
Pris fra  979 900 
Pris testbil  1 363 000 
Motortype  R6 diesel 
Gir  A8 
Motorvolum ccm  2993 
HK v/omdr.  265 / 4000 
Nm  v/omdr.  620 / 2000 
Sek. 0-100 km/t  6,5 
Topphastighet km/t  230 
Forbruk blandet l/mil  0,75 
Utslipp CO2 g/km  195 
Egenvekt kg  2185 
Tilhengervekt kg  3500 
Bagasjerom liter  650-1870 
Lengde cm  492,2 
Bredde cm  200,4 
Høyde cm  174,5 
Akselavstand cm  297,5