Før vi har sett en eneste produksjonsbil, kommer Volkswagen med enda et ID.-konsept. Roomzz er den sjette bilen – her snakker vi stor SUV med mye plass.

Det begynner nesten å føles litt som en evighet, men første ID. – i produksjonsform – er heldigvis straks klar. Og med så mange påfølgende nye modeller de neste årene, er det ikke så rart det hoper seg litt opp med konseptbiler i forkant.

Nest siste var forresten ID. Buggy, som de viste på Genéve-utstillingen for en måned siden. Ved siden av å være kul, og tåle imponerende tøffe forhold blant annet med vann inne i bilen, var den kanskje først og fremst en demonstrasjon av MEB. Den elbilplattformen ID.-bilene kommer på, kan nemlig nå kjøpes av andre produsenter også – slik at de kan bruke teknologien til å lage sin egen elbil.

På bilutstillingen i Shanghai om halvannen uke, er det imidlertid altså klart for en ny bil – mer relevant for Norge.

Mens vi tidligere har sett vanlig ID. – en slags Golf type bil, Crozz – en kompakt crossover, Buzz – «folkevognbussen», Vizzion – en Arteon-aktig sak, Buggy og racerbilen R, er det ikke unaturlig at en større SUV er neste skritt.

Bilen vil være klar i produksjonsform i Kina i 2021. Men den vil nok også passe nordmenn utmerket godt. Med forventet god rekkevidde og firehjulsdrift, begynner vi å snakke godt alternativ til e-Tron, I-Pace og X – sannsynligvis til en langt rimeligere penge.

Volkswagen sier Roomzz får masse plass, fleksible seteløsninger, høyverdige materialer i interiøret og pilotmodus med selvkjøring på nivå 4.

Her ligger med andre ord det meste unntatt navnene til rette. For vi slutta tross alt å skrive koz og klemz til hverandre for minst 10 år siden og tviler på at akkurat det er fremtiden.