Oppgaven kan virke opplagt: Gjør den allerede suksessrike SUVen din litt bedre på alt, og dytt inn det siste av informasjonsteknologi. Med nye GLE, har Mercedes gått lenger enn det. Her er første test.

Tekst og foto: David K Andersen

Denne bilen dreier seg i stor grad om ikke å rote det til. For selv om jeg aldri likte første generasjon ML fra 1997, etablerte den en ny klasse for voksne luksus-SUVer – som i dag er den ultimate drømmebilen for nesten enhver familie.

Med andre generasjon i 2005, gjorde Mercedes et løft så stort at det ikke bare fikk meg også til å like ML – den klarte å beholde en slags lederposisjon selv om BMW yppet med X5.

Og litt sånn ble det med neste også, den som går ut nå og midt i livet skiftet navn fra ML til GLE. Konkurransen har tyknet til voldsomt siden starten, men GLE har fortsatt vært en SUV du veldig gjerne vil ha.

Og siden denne nye utgaven snart er på plass i ladbar hybrid-versjon, som takket være megabatteri på hele 31,2 kWt (99 km realistisk rekkevidde) vil sette en ny standard for slike biler, hadde det sammen med generelle forbedringer, vært nok til å garantere suksess.

Føles nyere enn du venter

Etter en uke og 100 eller så mil, opplever jeg imidlertid ikke nye GLE som en sånn type bil. Den føles ikke som en forbedring og modernisering av bilen vi kjenner fra før, men noe helt nytt.

Jeg tenker ikke først og fremst på det utrolige interiøret, som både hva skjermer, informajsonsteknologi og design gjelder, er et enormt skritt fremover.

Eller den utvendige designen som bytter ut forgjengerens skarpe, litt kantete linjer med mykere og rundere stil. Om vi skal dvele litt ved utseendet når jeg først er inne på det, lykkes de godt denne gangen.

Å sitte på en design-signatur som ML/GLEs spesielle C-stolpe, er gull verdt i dag. De kunne droppet hele greia på første generasjon, som uansett var alene i klassen, og bare latt den ha en helt intetsigende bilside. Men de valgte dette likevel, og nå, som bilen har fått en hel haug konkurrenter, er det såklart genialt å kunne skille seg ut. Enda smartere, er det at ingen kan kopiere den, for da er det nettopp det: En kopi.

Tingen er imidlertid denne: Måten Mercedes har integrert C-stolpe-designen i karosseriet på denne nye GLEen er genial. Mens den forrige til dels avga et noe merkelig utseende på sidene bak, brukes her sjansen i stedet til å la linjene falle noe, slik de gjør på flere nye Mercedeser.

I tillegg er den rundere i formene, og det brukes flere horisontal-orienterte designgrep. Resultatet er en bil som ser en million ganger mer dynamisk og sportslig ut. Den klarer dessuten å skjule sin egen størrelse på magisk vis.

Men tilbake til poenget, som kommer nå.

Å sitte bak rattet og kjøre nye GLE føles helt annerledes enn før. Da satt du litt rart – det tok gjerne noen titalls mil før du ble vant til den litt høye og merkelige sittestillingen. Nå sitter du perfekt. Lenger ned, om du vil, og med rattet mer i fanget. Som en blanding av personbil og SUV, men med mer helling mot personbil.

Kjørefølelsen er like ny. En litt stolpete og tungnem, kanskje gammeldags til og med, SUV-feeling, er borte. Skiftet ut med noe av det samme den ytre designendringen representerer: Slankere, smoothere, mer dynamisk og komfortabel.

Nye GLE klarer ikke helt å konkurrere med lillebror GLC på styrefølelse og bilkontroll, årets første snøfall kom i testperioden, og den er ikke like genial enkel å føle grensene i, og i hvilken retning g-kreftene og balansen lener seg, men like fullt et betydelig skritt forover. Og såklart: En drøm på glatt føre uansett.

Egenvekten på hele 2 090 kg er ikke til å gjemme vekk, men du har likevel mer kontroll på bilen. Det øker komforten, først og fremst fordi den er så lettkjørt.

Merkverdig lettkjørt nesten, for selv om størrelsen er betydelig, og jeg nå sitter mye lavere, er fortsatt sikten ut glimrende. Det er enkelt å plassere bilen i veibanen, noe du spesielt merker i trange bygater hvor du er avhengig av å puste på de parkerte bilenes sidevinduer med speilene dine.

GLE har for øvrig ekstremt liten svingradius, så til tross for økt lengde med hele 10.5 cm, er den lett som en plett å snu rundt på parkeringsplassen eller gjøre en U-sving med. Du mottar selvfølgelig bistand fra et glimrende kamerasystem rundt hele, som får ekstra pluss for skjult linse bak. Altså funker det også om vinteren.

Hardware

Alt dette kommer selvfølgelig ikke av seg selv. Blant annet er det avhjulpet av et nyutviklet luftfjærings-system (E-Active Body Control), som evner å kontrollere hvert enkelt hjørne av bilen helt individuelt. Det har altså vært mulig for Mercedes å programmere hjulopphenget til ting som eksempelvis å aktivt avfjære og dempe hvert enkelt hjul for å motvirke understyring eller krenging.

Evnen til å fange opp skarpe små ujevnheter er vanligvis en svakhet med luftfjæring, men GLE klarer også den biffen bedre enn de fleste.

Som gjør bilen til den komfortvinneren den er. Det handler jo alltid mest om komfort i denne klassen, og sammen med fantastiske seter, lavt støynivå, lettkjørt følelse og det hele, er det vanskelig å slå nye GLE på det området.

Det er det nok også hva offroadegenskaper gjelder. Med E-Active Body Control, evner bilen til og med, og takket være nevnte luftfjærings-system, å hoppe seg ut av knipa om du kjører deg fast. Den var ny.

Under panseret på testbilen er det ikke fullt så imponerende. Det skyldes ikke motoren i seg selv, dette er den etter hvert nesten berømte OM654-motoren. En 2-liters dieselfirer med to turboer, 245 hestekrefter og 500 Nm.

En av verdens reneste motorer, som i uavhengige tester ikke slipper ut målbare NOx-nivåer når den er varm.

I GLE 300d gir den deg relativt gunstig innkjøpspris på bilen, drivstofføkonomi på 0,7-0,8 liter per mil eller så, og egentlig mer enn nok akselerasjon (0-100 km/t går på 7,2 sekunder).

Å skjule at den har fire og ikke seks sylindre, makter den imidlertid ikke. Støy eller vibrasjoner er ikke et tema, og så lenge du ikke har kjørt en Mercedes med den nye rekkesekseren går alt bra.

Men dette er en luksusbil av høy klasse, og for at det skal kunne være helt fullendt, trenger du en raffinert sekser (eller åtter) med tilhørende fartsressurser. Fireren klarer ikke helt å gi følelsen av uendelig mye mer krefter enn du egentlig trenger, eller å tilføre den siste biten kultivert gange som kompletterer luksusfølelsen.

Plass, interiør og hjelp

Er du interessert i hvordan potensialet er for familien med oppakning, er det bare å ta det rolig. Baksetet er enormt, med et hav av plass til både ben og hode. Det er montert noe lavere enn ideelt for de med lange ben, slik at knevinkelen blir unødig skarp, det er det eneste. Du kan forresten velge til helt justerbart baksete om du vil – elektrisk. Og du får den med 7 seter.

Enda mer imponerende er bagasjerommet, som svelger voldsomme 690 liter. Legger du det ned, tar den over 2 kubikkmeter.

Avslutningsvis kan vi såklart ikke glemme førermiljøet. Som vanlig setter den doble skjermen standarden og sørger for skyhøy techfølelse. Dette har blitt et av de beste infotainmentsystemene på markedet. Ikke om målet er at det skal være så enkelt som mulig å betjene, men når du først har satt deg inn i alle funksjoner og lært deg hvordan det fungerer, er dette helt fantastisk.

Svært høy kvalitetsfølelse via materialvalg og sammensetningskvalitet er ventet, og så setter designen prikken over i-en. De grove håndtakene i midtkonsollen, de fire firkantede luftdysene, rillene bak skjermene, stemningsbelysningen og det hele. Her blir alle sanser ivaretatt på luksuriøst vis.

Trenger du hjelp, er sannsynligheten stor for at GLE kan bistå – nesten samme hva det gjelder. For eksempel rygger den automatisk med tilhenger om du vil – bare angi hvor du vil den skal rygge på skjermen eller via touchpadden.

Autobremsen på sin side, er utvidet til ikke bare å assistere dersom du er i ferd med å kollidere, men også til å gripe inn mykere og tidligere i vanlige situasjoner. Som når du skal svinge av hovedveien til venstre og det kommer trafikk i mot.

Resten av de aktive sikkerhetssystemene er videreutviklet på samme måte, sånn at køkjøringsassistenten er mykere og mer velfungerende, og at den aktive styringen har fått utvidede hjelpefunksjoner i nødsituasjoner.

Konklusjon

Alt det beste fra siste generasjon Mercedes-biler tas med til nye GLE, i tillegg til at helt ny teknologi debuterer. Det gjør mer for modellen enn jeg hadde ventet, den føles rett og slett veldig ny ut – som om de har angrepet konseptet fra en ny vinkel. Komforten er og blir trumfkortet, flankert av plass og praktiske egenskaper, avansert teknologi, luksus, status og sikkerhet. Nå med mye bedre kjørefølelse.

Galleri:

Data:

Mercedes GLE 300d 4Matic
Pris fra 937 900
Pris testbil 1 180 000
Motortype R4 diesel 2xturbo
Motorvolum ccm 1 950
HK o/min 245 4 200
Nm o/min 500 1 600 – 2 400
Sek. 0-100 km/t 7,2
Topphastighet km/t 225
Forbruk blandet l/mil 0,61 – 0,64
Utslipp CO2 g/km 188 – 198
Egenvekt kg 2 090
Tilhengervekt kg 2 700
Bagasjerom liter 690 – 2 010
Lengde mm 4 924
Bredde mm 1 947
Høyde mm 1 772
Akselavstand mm 2 995