Med design inspirert av muskelbiler, ser Fords nye el-SUV ut til å treffe midt i blinken for norske elbilkunder. Mustang Mach-E hadde verdenspremiere i Los Angeles i natt.

Av David K Andersen

Ford Motor Norge sier de har 15 000 som har meldt sin interesse allerede, og det meste tyder på at dette kommer til å bli en stor suksess i Norge.

Navnet Mustang, og designen, vekker såklart mye oppmerksomhet akkurat nå som bilen har blitt avduket, men tar vi en titt under skallet, står de gode nyhetene i kø.

Du kan blant annet velge mellom bak- eller firehjulsdrift, og den kommer med to ulike batteripakker. Selv den minste, kalt Standard Range, er på 75 kWt, mens Long Range på 99 gir rekkevidde på inn til 600 km målt etter den realistiske WLTP-metoden.

Standard Range med bakhjulsdrift får opp til 450 km rekkevidde og koster fra 412 000 kroner med en del utstyr inkludert, mens samme bil med det store batteriet starter på 463 400.

Du kan velge til firehjulsdrift på begge batteristørrelser. Standard får da rekkevidde på 420 km, mens Long Range 540.

Som med flere andre nye elbiler, vil det være mulig å kjøpe en First Edition, utstyrt med det store batteriet, firehjulsdrift og mye utstyr. Pris 589 000 kroner, men administrerende direktør i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg, anbefaler å være tidlig ute om det er den utgaven du ønsker deg – opplaget er begrenset. For andre versjoner, skal imidlertid Norge ha god tilgang på biler når den kommer hit mot slutten av neste år. -Vi planlegger å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av neste høst, sier Ford-sjefen.

Batteriet, som på vanlig vis er plassert i gulvet mellom akslingene, kan ta hurtiglading på opp til 150 kW, så det er liten tvil om at Ford her kommer med en elbil de ønsker skal levere på alle områder.

På motorsiden, er det ventet at den største batteripakken vil komme med elmotorer på 337 hestekrefter og 565 Nm i firehjulsdrevet utgave. Den skal klare 0-100 km/t på 5,6 sekunder.

Om ikke det skulle være raskt nok, vil det komme en GT-versjon med 465 hester og 830 Nm, som klarer sprinten på under 4 sekunder.

Mustang Mach-E har tre ulike kjøreprogram, stille, aktiv og utemmet. Chassis, styring, lyd, stemningsbelysning og de store skjermene skifter karaktér i takt med hvilket du velger.

Firehjulsdriftsystemet eAWD kan styres individuelt mellom akslingene og vil selvfølgelig både være forberedt for å gi deg bedre fremkommelighet og stabilitet på vinteren, men også mer dynamikk og kjøreglede på sommerføre.

Når det kommer til plass, ligger Mach-E på nivå med de mindre kompakt-SUVene på markedet, det er snakk om bagasjerom på 402 liter. Den får imidlertid frunk, altså bagasjerom foran, på hele 100 liter, så det drar opp totalen betydelig. Legges baksetene ned, går det inn 1 420 liter totalt.

Holder ikke det, vil den leveres med tilhengerfeste også. Foreløpig er det snakk om tillatt tilhengervekt på 750 kg, men det jobbes vist fortsatt med dette punktet.

Om utsiden tydelig har trekk fra Mustang, ser den også ut til å ha hentet inspirasjon fra Tesla. Proporsjoner og linjer minner både om store X og ikke minst om hvordan vi regner med Y kommer til å se ut. Den har imidlertid også trekk fra nye Puma.

Det samme gjelder på innsiden, hvor Ford har satt inn en helt gigantisk skjerm i midten, i tillegg til den digitale instrumentskjermen rett foran deg.

Med hele 15,5-tommers infotainmentskjerm, sier Ford du vil slippe å bla i undermenyer eller gå via lange prosesser for å finne det du vil – her er det plass til det meste på skjermen hele tiden.

Datakraften er dobbelt så stor som i dagens SYNC3-system, og bilen er såklart på nett hele tiden sånn at du blant annet kan utnytte skybaserte tjenester. Om du heller vil snakke enn sveipe, er Mach-E utstyrt med et avansert stemmestyringssytem.

Kunstig intelligens gjør for øvrig at systemet selv tilpasser seg dine vaner og behov – det skal gjøre det enda enklere å bruke. OTA (Over The Air) betyr dessuten at bilen kan kontinuerlig oppdateres og forbedres.

Totalt sett ser med andre ord dette meget bra ut – den kunne såklart hatt større bagasjerom og høyere tilhengervekt, men vi må huske at dette er en relativt kompakt SUV.

Og alt det rette er på plass: Lang rekkevidde, rask hurtiglading, firehjulsdrift, fine priser og det hele. Ford sammenligner introduksjonen av Mach-E med Henry Fords første visning av T-Forden i sin tid. Det er muligens å ta i litt, men at denne bilen vil endre alt for Ford i Norge, er det liten tvil om.

MER ELEKTRIFISERT FORD-SUV? HER ER NYE LADBARE EXPLORER!