Samtidig som elbilen e er i ferd med å lanseres, sier Honda at alle nye biler fra nå av kommer til å være elektrifiserte. Først ut er helt nye Jazz.

Av David K Andersen

Hybridbiler er ikke noe nytt for Honda, de lanserte første generasjon Insight bare et par år etter Toyota kom med Prius. Den gangen, på slutten av 90-tallet, var det Honda som hadde overtaket på teknologi, men Toyota investerte mer de påfølgende årene, og til slutt kuttet Honda hele hybrid-greia for en periode.

Før de i fjor var tilbake med hybrid-utgave av av nye CR-V. Etter det er det den nye elbilen e som har stukket av med rampelyset. Nå er det klart for neste steg i hybrid-historien.

Det skjer med den nye generasjonen av småbilen Jazz, som hadde premiere under Tokyo Motor Show nylig. Den symboliserer også Hondas e:Technology-strategi, som betyr at alle nye biler fra nå av vil være elektrifiserte.

Nye Jazz, vil altså ikke komme med vanlig fossil drvilinje i det hele tatt, bare som hybrid.

Foreløpig er den ikke ladbar, dette er en fullhybrid ala Toyota Yaris, hvor poenget ikke er hvor langt du kommer på bare strøm før bensinmotoren starter, men hvor lavt utslipp og forbruk havner totalt – enten du måler pr tur, pr dag, pr år eller i hele bilens livsløp.

Fullt så grønne som elbiler, blir såklart slike fullhybrider ikke, men de gjør i høyeste grad sitt til reduksjon av utslipp totalt sett. Og så er det selvfølgelig eksepsjonelt enkelt å leve med en bil som ikke trenger å lades.

Vi har ikke fått spesifikasjonene for drivlinjen i nye Jazz foreløpig, men teknologien er den samme som i CR-V. Vi antar bensinmotoren enten vil være en versjon av 1-literen som finnes i Civic (les test her), eller en firesylindret 1,5-liter.

Som du ser av bildene beholder Jazz en noe mer flerbruksbil-aktig stil enn de fleste konkurrenter (Polo, Fiesta, Corsa, Rio, 208 osv). Det er en sterk tradisjon hos denne bilen, og gjør at den er ledende i klassen på plass og praktiske egenskaper.

HER KAN DU LESE TEST AV UTGÅENDE HONDA JAZZ

Honda lover enda mer av det i denne nye utgaven, blant annet takket være smart plassering av drivlinjen i sin helhet, under motorpanseret. Bensintanken er som på forrige utgave under forsetene, som betyr ekstra fleksibilitet lenger bakover, blant annet med «Magic Seats» hvor du kan løfte opp bakseteputene. Eller plassere ting under dem.

Forsetene skal være større og mer komfortable på den nye bilen, og så får den moderne informasjonssystemer og ting som Wifi, trådløs tilkobling av Apple Carplay, med mer.

Siste utgave av aktive sikkerhetssystemer kommer også, kalt Honda Sensing. Mer avansert kamerateknologi gjør at bilen leser syklister og gående også i mørket. Med denne teknologien på plass, blir adaptiv cruisekontroll automatisk med på utstyrslisten, og Jazz vil få køkjøringsassistent.

HER KAN DU LESE MER OM ELBILEN HONDA E