Hverdagshelt og fossil-vinner Skoda Octavia blir helt ny, og bedre på alt. Når den i tillegg blir ladbar, ligger det meste til rette for suksess i Norge.

Av David K Andersen

Skodas vinnende konsept, som innebærer god plass, smarte løsninger, «riktige» drivlinjer, varianter og alt det der, er liksom den siste tradisjonelle bilen med suksess i Norge.

Ikke elektrifisert, likevel den 12. mest solgte bilen i Norge så langt i år. Bare Octavia, VW T-Roc og Ford Focus er inne på topp 20-lista uten å enten være elbiler eller hybrider. Ikke er den SUV heller, som gjør prestasjonen enda større.

En ikke-SUV, vil selvfølgelig Octavia fortsette å være, men ladbar blir den. Det skjer med 1,4 TSI bensinmotor sammen med elmotor og en batteripakke på 13 kWt. Systemeffekt 204 hestekrefter og 350 Nm – rekkevidden er på 55 km.

Som før, får du den såklart også i ren fossil-utgave, med 1-liter bensin på 110 hester, 1,5 med 150, eller diesel-motorer på 115, 150 eller 200. En mild hybridutgave sammen med 1,5-literen kommer også.

Firehjulsdrift, et av Octavias vinner-triks, blir tilgjengelig sammen med de to største dieselmotorene. DSG dobbeltclutch automatkasse er på plass, og for første gang skjer girvalg elektrisk og ikke via wire (se den nye girvelgeren på bildene).

HER ER FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE SKODA KAMIQ!

På innsiden blir det enda mer plass i bilen som allerede er blant de beste i klassen. Stasjonavogna vokser med 22 mm i lengden, som betyr at benplassen i baksetet blir bedre, og at bagasjerommet vokser til voldsomme 640 liter.

Som du ser av bildene, er alt nytt i dashbordet, du har blant annet digital instrumentering med 10-tommers skjerm, og infotainmentsystem med samme størrelse. Den kan styres med gestikulering, er alltid på nett, og har den stemmestyrte assistenten Laura innebygd.

Setene er også helt nye, og for første gang kan du få kjøling og massasje – i tillegg til varme. Sportsseter er tilgjengelig for dem som ønsker det, og baksetet får egen klimasone.

På sikkerhetssiden er siste teknologi på plass, blant annet aktiv styring som bistår ved unnamanøver. Den får også «Exit Warning» som varsler dersom du for eksempel forsøker å åpne døra samtidig som en syklist er i ferd med å passere. Videre klarer den å forstå dersom du skulle bli satt ut selv – da vil den om mulig svinge til siden, stoppe og varsle.

Den adaptive cruisekontrollen kobles sammen med styringen og får dermed full automatisk køkjøringsfunksjon. Den virker fra 0-210 km/t.

Av «Simply Clever»-detaljer, får nye Octavia blant annet en «sove-pakke» for baksetepassasjerene. Den innebærer bedre nakkestøtter og pledd. Multifunksjons lastelomme under hanskerommet og egne lommer til smarttelefoner på baksiden av forsetet, inngår også i den kategorien. Du kan dessuten fylle AdBlue på dieselbilene med lastebil-pistol. Smart.

SE ALLE BILDENE I GALLERIET NEDERST!

Her er det altså som ventet mye nytt som gjør denne bilen enda mer attraktiv enn den har vært hittil. Samtidig synes jeg personlig, ut fra de første bildene, at det kanskje største løftet ser ut til å komme på design – både på utsiden og inne.

For om Octavia på alle måter har vært en glimrende familiebil, har den for min del vært hakket for traust på utseende. Den første generasjonen fra 1996 står for meg som en av de tristeste bilene på design noen gang.

Det har såklart forandret seg betydelig via de påfølgende generasjonene, slik at Octavia av nyere modell både ser bra ut, og kan tilføres ekstra piff med riktig farge og hjul.

Denne nye, ser imidlertid ut til å markere overgangen til ekte dynamisk stil med egen personlighet. Se på kombien fra siden: Den har både coupé-aktig taklinje mye stiligere enn før, og så svinger hele bakparten litt opp – som for å understreke at dette er en stilig bil.

Ser svært vellykket ut – akkurat som det nye dashbordet. Det har ikke bare større skjermer, men også langt sprekere form på flater og paneler.

Nye Octavia lanseres til sommeren, vi kommer med første prøvekjøring og mer informasjon så snart det lar seg gjøre!