Nesten som en bi-effekt av elektrifiseringsprosessen, kommer Fords enorme Explorer tilbake til Norge etter mange års fravær. Her skorter det hverken på plass, krefter eller utstyr.

Tekst og foto: David K Andersen

Dette er verdens første gedigne SUV-suksess, og på mange måter pioneeren i eventyret som i dag har endt opp med SUV som planetens hotteste biltype. Joda, det var mange før Expolerer, men de SUVene var enten luksusbiler ala Range Rover eller offroad-kjøretøy for de som faktisk trengte offroad-kjøretøy.

Da Explorer kom på markedet i 1990, ble det for første gang populært med denne biltypen for almenheten. Selv om man ikke nødvendigvis trengte biltypen for å klare hverdagens utfordringer.

Allerede i 1991, som var første fulle produksjonsår, solgte Ford 300 000 eksemplarer, og så økte det bare på frem mot tusenårsskiftet hvor det gikk unna mer enn en halv million biler i året.

Også i Norge ble det solgt en del Explorer, spesielt i andre halvdel av 90-tallet, hvor den kom nokså godt ut som varebil. Etter det har bilen stadig vokst, og blitt mer og mer i utakt med norske avgifter. Men nå er den altså tilbake.

Og det såklart takket være elektrifiseringen og introduksjonen av en ladbar versjon.

Denne sjette generasjonen ble første gang vist på Detroit-utstillingen i januar i år, og følger i fotsporene til fjorårets storebror Expedition, ved at den byr på særdeles stilig design utvendig sammen med et imponerende interiør.

Jeg møtte bilen for første gang under Frankfurt-utstillingen for et par uker siden (du kan se film og kommentarer i lagrede storyer på Instagram-kontoen vår), og er helt sikker på at mange vil synes dette er den ultimate familiebilen. Over fem meter lang, to meter bred og nesten like høy, er dette en virkelig voksen sak.

Baksetet er svært komfortabelt og velutstyrt med blant annet varme. Plass er det mer enn nok av, og den kommer selvsagt også med en tredje seterad. Den felles opp og ned elektrisk.

Bagasjeplassen på sin side, er helt enorm om bakerste rad ikke benyttes. Og felles også midtre seterad, svelger bagasjen enorme 2 274 liter. På typisk vis, kommer bilen med intet mindre enn 12 koppholdere.

Tilhengervekten er på 2 500 kg.

På førerplass er mitt førsteinntrykk en herlig blanding av tradisjonell amerikansk luksus med alt utstyr du kan tenke deg, og moderne design med digital instrumentering og det hele.

Forsetene er store og myke, og du sitter med perfekt høyde og avstand til ratt og pedaler. Kjøling i skinnsetene er standardutstyr, det samme gjelder stor stereo levert av B&O. LED hovedlys, panoramatak, 20-toms felger og de digitale instrumentene er også standard.

OM DENNE ENORME AMERIKANEREN BLIR FOR STOR: HER ER FORD KUGA PLUG-IN HYBRID!

Drivlinjen består av en turbomatet 3-liters V6 på 350 hestekrefter pluss 100-hesters elmotor. Det gir totaleffekt på 450 hester og enorme 840 Nm. Akselerasjonstallene er foreløpig ikke oppgitt, men vi regner med Explorer, sammen med 10-trinnsautomaten, vil ha få problemer med å henge med i trafikken.

Batteriet er på 13,1 kWt og skal gi elektrisk rekkevidde på inn til 42 km målt etter realistiske WLTP.

Du kan selv påvirke bilens oppførsel og kjøreopplevelse med 7 ulike kjøreprogram: Normal, sport, ujevnt underlag, glatt, tilhenger, eco og dyp snø/sand. Med 21 cm bakkeklaring er nok også fremkommeligheten (den har selvfølgelig firehjulsdrift) mer enn bra nok.

De aktive sikkerhetssystemene ser ut til å følge høyeste europeiske standard, blant annet med autobrems-system som også klarer å lese fotgjengere og syklister, køkjøringsassistent og det hele.

Explorer kommer til Norge tidlig neste år, og med 2019-nivå på avgifter, koster ST-Line 819 900 kroner, mens Platinum, som tilfører ting som multikontur-seter og større infotainmentskjerm, går på 859 900.

Vi kommer tilbake med full rapport så snart det lar seg gjøre å prøvekjøre bilen.

I DENNE ARTIKKELEN FRA PREMIEREN I DETROIT KAN DU SE FLERE BILDER OG LESE MER OM NYE EXPLORER