Sjette generasjon av Fords enormt populære SUV, ble nylig vist for første gang. Nye Explorer ser også ut til å kunne finne veien til Europa.

Det var ikke Ford som fant opp SUVen, men denne bilen, Explorer, var den første som virkelig satte fart i biltypen alle nå trykker til brystet.

Første generasjon Explorer ble vist tilbake i 1990, og så sa det pang: I USA ble det familiebilen alle ville ha gjennom 90-tallet. Det har fortsatt helt frem til i dag, Ford har vært oppe i halvmillionen Explorere årlig.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

I Norge husker nok de fleste andre generasjon best, lansert i 1996. Den ble importert og gjerne solgt med grønne skilter som varebil.

Nå kan den komme tilbake, men ta det med en klype salt. Etter hva vi forstår skal Ford i løpet av våren lansere en ny modell for Europa, og vi er ganske sikre på at det er Explorer.

Om det betyr at vi vil se stor-SUVen i Norge, er selvfølgelig en annen sak – avgifter kan sette en stopper for det. Det skal imidlertid komme en hybrid-utgave – kanskje kan den være redningen.

For dette er nå en usedvanlig stilig SUV, synes du ikke? Som med storebror Expedition, lansert i fjor og med stor suksess enten du ser på salgstall eller leser amerikanske biltester, ser Ford ut til å treffe godt også med nye Explorer.

Designen er moderne og siden den er amerikansk, ser bilen selvfølgelig temmelig bøs ut også. Dessuten er det spennende særpreg å finne, blant annet i C-stolpen. Dette liker vi!

Explorer er først og fremst en stor og romslig familiebil, med mulighet for tre seterader og masse lastekapasitet.

Sammenlignet med mye av det vi er vant til, er den også temmelig luksuriøs og velutstyrt. Ford sier de ikke bare har lagt vekt på å gi føreren en velutstyrt og fin bil, men også passasjerene.

Det materialiserer seg blant annet i ting som mange ladekontakter av alle slag, wifi med mulighet for opp til 10 oppkoblede enheter, og ikke minst god plass og høy komfort – også i baksetet (se bildet under).

Legg merke til dristig og tøff interiørdesign, og at Ford her er langt framme på instrumenter på infotainment. Istedet for analoge klokker, består instrumentene av en skjerm på 12,3 tommer.

Infotainmentskjermen måler 10,1, og kan deles inn om du ønsker, slik at ikke hele brukes til bare en ting av gangen. Den er dessuten i portrettformat.

Lydanlegget leveres av Bang & Olufsen, har 980 Watt og 14 høyttalere. På sikkerhetssiden er alle moderne aktive systemer på plass, som en del av Fords såkalte CoPilot360.

Bilen sitter på en helt ny plattform som i grunnen er bakhjulsdreven. Mange vil nok kjøpe en slik SUV med trekk på alle fire, men om to holder, kommer innstegsversjonene med det. Ny plattform var forresten i høyeste grad etterlengtet: Utgående Explorer satt fortsatt på den gamle Volvo-arkitekturen som stammer fra 90-tallet (første gen S80).

Under panseret kan du foreløpig velge mellom 2,3-literen vi kjenner fra blant annet Mustang og Focus RS – den får 300 hestekrefter i Explorer.

Holder ikke det, kommer den med en 3-liters twinturbo V6 på 365 hestekrefter og 515 Nm. Begge motorene sender kreftene videre via den nye 10-trinns automaten.

Så får vi se da, om dette kan bli en bil vi kommer til å se mer av eller ikke. Vi er imidlertid ganske sikre på at det er flere av dere der ute som kanskje liker å drømme litt om hvordan det hadde vært å svingt inn på gårdsplassen med denne doningen som ny familiebil!

Ford Explorer vises snart for publikum på Detroit-utstillingen.