Volkswagens viktigste modell, Norges mest solgte bil gjennom tidene og Europas ener: Når Golf blir helt ny, er det en stor greie. Vi har kjørt den åttende generasjonen for første gang.

Tekst og foto: David K Andersen

Siden du allerede vet hva Golf er, den har tross alt hele kompakt-klassen med Focus, Astra, Ceed, Corolla og så videre oppkalt etter seg, er ikke videre forklaring nødvendig.

Så sterk er bilen, nå solgt i over 35 millioner eksemplarer siden 1974, at den ikke en gang lar seg vippe til side av de senere årenes SUV-eksplosjon. Litt ned fra toppårene med fjerde generasjon er den, men ikke mye – det leveres fortsatt opp mot halvmillionen Golf bare i Europa hvert år.

Her hjemme er posisjonen like solid, den har vært mest registrerte modell i Norge 18 år, og på pallen 32. Selvfølgelig kraftig avhjulpet av elbil-utgaven og ladbare GTE.

Her i landet kommer imidlertid ikke denne nye generasjonen til å bli like populær som de foregående. Det skyldes selvfølgelig ID.3, som vil være VWs elbil-alternativ i denne klassen fra neste år av. Golf 8 kommer ikke som ren elbil.

Ladbar hybrid derimot, er på gang. Dermed kommer nok Golfen fortsatt til å holde god plassering i den norske topp 20-lista.

Vi har ikke kjørt plug-in hybridene ved denne første prøvekjøringen, de kommer først etter sommerferien, sammen med 1-literen på 115 hestekrefter, GTI med 245 og R med 333. Før årsskiftet neste år, kommer også en 2-liters TSi med 190 hestekrefter og 4Motion.

Før fikk du bare GTE, men nå kommer det valg på de ladbare Golfene. Standard-utgaven får 204 hestekrefter, mens GTE har ekstra boost og leverer det samme som GTI: 245.

Alle data er ikke klare for de ladbare foreløpig, men det snakk om en oppgradert versjon av drivlinjen vi allerede kjenner – den samme som i nye Passat. Det betyr batterikapasitet på 13 kWt, og så lover Volkswagen at rekkevidden på strøm målt etter WLTP blir minst 55 km.

MER ENN 70 BILDER I GALLERIET NEDERST I ARTIKKELEN!

Vil du ha nye Golf tidligere, er imidlertid mulighetene gode allerede mot slutten av vinteren. Da lander nemlig den bilen vi her har prøvekjørt: 1.5 eTSI DSG.

150-hesteren kjenner vi fra før, men nå har den fått tilført 48-volts mildt hybridsystem. Som du ser av bildet under, dreier det seg utover selve batteriet, om en ny styringsboks og reimdrift av en generator/starter. Poenget er å kunne drifte alle bilens systemer unntatt fremdriften, sånn at motoren kan slås av så ofte som mulig. For eksempel når du ruller nedover en bakke eller inn mot et kryss.

DSG dobbeltclutch-automat blir eneste tilgjengelige girkasse i Norge, uansett utgave. I eTSI har den 7 trinn (6 på ladehybridene). Hverken den helt nye manuelle girkassen, eller dieselutgaver, vil importeres til oss.

Utvendig er nye Golf nesten på millimeteren like stor som forgjengeren. Volkswagen sier de mener de har funnet den rette størrelsen for kompaktklassen nå, og ønsker ikke at Golf skal vokse seg ut av den. Aningen lavere og lengre, er den imidlertid. Akselavstanden er uendret.

Under skallet ligner mye forrige modell. Det betyr MQB-basert arkitektur, men i omarbeidet versjon. Vi snakket med chassis-ingeniørene under lanserings-eventet, som bekrefter at alt er nytt – selv om det nok ser likt ut. Spesielt styring, dempere og fjærer har gjennomgått store endringer for å gjøre bilen mer lettkjørt, komfortabel, direkte og stabil.

Designen er som ventet forsiktig utviklet, men det er ikke spesielt vanskelig å se at det dreier seg om en ny bil om du kaster et par blikk.

Flere nyheter er å finne på utsiden, blant annet IQ Lights, som betyr LED matrix automatisk fjernlys med evne til å blokke ut medtrafikanter for ikke å blende dem. Detaljer som belysning i dørhåndtakene er nytt, mens velkjente og viktige ting som at ryggekameraet befinner seg bak VW-logoen og derfor ikke skitnes til, fortsetter som før.

De virkelig store nyhetene, og der du merker forandringene mest, er i interiøret. Joda, mye er velkjent Volkswagen, blant annet store deler av designen og den fine materialbruken som gir lett premium-følelse.

Volkswagen sier imidlertid med lanseringen av Golf 8, at det er på tide å følge smarttelefon-trenden helt ut istedet for halvveis.

Dermed er alt digitalisert, nye Golf kommer rett og slett ikke (til Norge) med analoge instrumenter. Istedet er det Innovision Cockpit som gjelder, med skjerm på 10,25 tommer og muligheter for en rekke valg på utseende og innhold.

Både den og infotainmentskjermen har høy oppløsning, og sistnevnte styres nå ikke bare med touch, men har også gestikuleringskontroll.

Det stopper imidlertid ikke der. Golf har nesten ikke en eneste knapp i dashbordet, istedet kontrollerer du ting som klimaanlegget eller volumet, blant annet via en slags «renne» under midtskjermen hvor du kan legge fingeren og sveipe. Også hurtigvalg-panelet under der igjen, hovedlysbryterne til venstre for rattet og detaljer som leselys, kontrolleres med touch-funksjon. Som sagt: Det finnes knapt en knapp. Bortsett fra i rattet.

Andre nyheter av betydning inkluderer Harman/Kardon lydanlegg med 480 Watt i 12 kanaler, 3-sone klima med egen kontroll i baksetet, aktiv styring som griper inn ved nødsituasjoner og bidrar til selvkjøring i opp til 210 km/t (Travel Assist), Car2X (bilen kommuniserer med andre biler for blant annet varsling om farer langs veien) og ordentlig head-up display i frontruta.

Den har også stemmestyring i form av «Hey Volkswagen» og Amazones Alexa. I tillegg er såklart bilen alltid på nett, og kommer nå med avansert app. Dermed kan du bruke telefonen som nøkkel, og ikke minst få kontroll på låsing, dører, lys, vedlikehold, kjørecomputer, parkerings-posisjon, klimaanlegg, navigasjon og mye mer. Wifi har den også.

Kjent og familiært, men samtidig nytt og litt uvant, er førsteinntrykket når jeg setter meg inn og begynner å kjøre Golfen.

Ting som den fine sittestillingen, de gode setene som passer både liten og stor, utseendet i deler av interiøret og den solide kvalitetsfølelsen er kjent fra før, og føles bare generelt forbedret og modernisert.

På den annen side, er de digitale skjermene, menyene i dem og de berøringsfølsomme flatene helt nye og ukjente. Volkswagen sier digitaliseringen er intelligent og intuitiv. Det har de rett i, men jeg angrer likevel litt på at jeg ikke brukte fem minutter på å gjøre meg kjent med de grunnleggende funksjonene før jeg kjørte avgårde.

Istedet lærer jeg justeringen av klimaanlegget og funksjonene i navigasjonen mens jeg kjører i Porto, der jeg plukket opp bilen. Etter litt knot forstår jeg prinsippene, og vipps går alt enkelt.

Episoden forteller både hvor ny denne bilen faktisk er, men også at førsteinntrykket av den totale digitaliseringen, er at den er smart lagt opp og intuitiv.

For øvrig oppleves interiøret lett og luftig, mer så enn i tidligere generasjoner som tidvis har vært på den antydningsvis dystre siden. Alt fra sikt ut til baksetets komfort og plassforhold, er over snittet tilfredsstillende og vanskelig å finne ankepunkter ved.

Skal jeg lete etter noe å pirke på, er overflatene rundt instrumenteringen i sort pianolakk-aktig plast kanskje i overkant omfattende. Jeg tar også større girhendler i mer solid utførelse om jeg får.

Totalt sett, klarer imidlertid få i klassen å konkurrere med innsiden av nye Golf.

På veien, er den ikke like overlegen, men det har like mye å gjøre med konkurrentens intense satsing på kjøreglede og komfort, som noe annet.

I vanlig kjøring dominerer komfort og usedvanlig lettkjørt følelse. Støynivået er godt dempet, i alle fall på Portugisisk asfalt, og hjulopphenget fjerner de fleste ujevnheter før de når kupéen. Unntaket er korte og skarpe, som både kjennes og kan kaste Golfen aningen sideveis om du treffer dem i sving.

LES PRØVEKJØRING AV EN AV DE RÅESTE UTGAVENE AV GOLF 7: GTI TCR!

Når jeg litt senere finner svingete veier i bergesidene rundt Douro-elven og tråkker på, leveres kjøreglede på solid vis.

Testbilen er utstyrt med DCC adaptivt chassis, hvor du virkelig merker forskjell på både styring, gassrespons og dempere, i takt med valgt kjøreprogram.

Samtidig er Golfen nokså snill selv i sport, som er en bra ting. Det betyr jo at du faktisk kan bruke moduset oftere.

Den nye styringen er betydelig raskere og mer presis enn før, så selv om det ikke er så mye veifølelse å oppdrive i rattet, er den superenkel å plassere på millimeteren i veibanen.

Med motor og girkasse villig med på laget, og lite understyring og lening i svingene, blir det både intuitivt enkelt og underholdende å ratte Golfen i godt tempo fra sving til sving. Den føles lettere, mer presis og lettkjørt en før. Mer villig til å være med på leken.

Tar du virkelig i, bryter den sakte og kontrollerbart ut i myk understyring foran. Som vi venter fra en mega-selger som skal passe både de interesserte og uinteresserte.

1,5-literen er både sterk lavt nede og turtallsvillig, så registeret er bredt og kjørbarheten stor. Å pine den ekstra gir ingen positive opplevelser hva motorlyd angår, den er mer industriaktig, men det lille tilleggsskyvet du oppnår, er nok til å gjøre det likevel – ved aktiv kjøring.

Det milde hybridsystemet imponerer også ved første møte. I motsetning til hos de fleste andre med lignende teknologi, slår faktisk motoren seg av ganske ofte på Golfen. For eksempel i nedoverbakker på motorveien. For å hjelpe deg ytterligere, popper små meldinger opp øverst på skjermen, med tips om når du kan slippe gasspedalen for å spare på drivstoffet. Som regel kan du det litt tidligere enn du selv tror.

Nå har både Kia Ceed og Toyota Corolla fått virkelig gode chassis, som erkerivalen Ford Focus selvfølgelig også har. Dermed blir det nesten en smakssak hvilken du vil like å kjøre best av disse fire. Men som allround-verktøy, er det fristende å erklære Golfen som en særdeles sterk kandidat til «best i klassen»-tittelen etter disse første 20-talls milene.

Følelsen i bremsepedalen i eTSI, er eneste ankepunkt foreløpig. Den er selvfølgelig korrumpert av at bilen skal lades når bremsene brukes lett, men det finnes mange slike med mer intuitiv og konsekvent pedalfølelse enn dette.

Noen ganger, når tyske giganter som dette kommer i ny generasjon, er det lett å klage på at forandringene ikke er store nok mot den gamle. Årsaken har selvfølgelig å gjøre med at man ikke ønsker å utsette et vinnende konsept for risiko – det er essensielt for Volkswagen at Golf lykkes.

På den annen side, er kanskje ikke forandringene så små som første øyekast antyder. Det bekreftes enkelt om man tar et titt på foregående generasjoner. Joda – de endret seg ikke revolusjonerende fra gang til gang, men du skal ikke mange hakk tilbake før bilen føles uendelig gammel og utdatert.

På de fleste punkter er Golf 8 oppdatert og modernisert i moderat grad. På en måte som gjør at du kjenner deg igjen samtidig som det føles litt nytt.

Denne gangen, drar de imidlertid voldsomt på med digitaliseringen. Det gjør at den nye utgaven virkelig skiller seg ut – ikke bare mot forløperen, men også sammenlignet med konkurrentene. Som for øvrig selv er nokså nye og moderne.

Det føles helt riktig av Volkswagen å legge hovedtyngden der denne gangen, og tiltaket vil være mer enn nok til at trofaste Golf-kunder fra alle samfunnslag og land vil strømme til nyheten i enormt antall.

Hvor konkurransekraftig den blir i Norge, vet vi ikke før prisene er klare og ordrebøkene om ikke lenge åpnes, men selv fossil-utgavene som testbilen her, frister på en rekke områder.

Med oppgradert hybrid litt senere neste år, er nok suksessen nok en gang et faktum også hjemme i Norge. Selv om ID.3 antagelig vil stikke av med hovedbolken og sørge for at Golfs dager øverst på norsktoppen kan være permanent talte.

Galleri:

Data (enkelte tall er foreløpig ikke klare):

Volkswagen Golf 1.5 eTSI
Pris fra Ikke klar
Pris testbil Ikke klar
Motortype R4 bensin turbo + 48v hybrid
Motorvolum ccm 1 498
HK o/min 150 5 000 – 6 000
Nm o/min 250 1 500 – 3 500
Sek. 0-100 km/t 8,5
Topphastighet km/t 224
Forbruk blandet l/mil Ikke klart
Utslipp CO2 g/km Ikke klart
Egenvekt kg Ikke klar
Tilhengervekt kg Ikke klar
Bagasjerom liter 380 – 1 237
Lengde mm 4 284
Bredde mm 1 789
Høyde mm 1 456
Akselavstand mm 2 636