Hjem Tester Teståret 2018

Teståret 2018

Hele 84 nye biler ble testet og omtalt på Bil og Motorbloggen i år. Her er de!

Av David K Andersen

Tallet referer forresten til både tester og prøvekjøringer. Du har kanskje lagt merke til at vi skiller på de to tingene hos oss.

Vi synes ikke en presselansering, ofte i utlandet, hvor vi har anledning til å bruke bilen en dag eller to, gir nok grunnlag til å kalle det en test. Derfor kaller vi de artiklene prøvekjøring.

En test på sin side, skjer i Norge, og gjerne over en hel uke. Da har vi ikke bare tid til å finne ut hvordan bilen er å leve med i normal bruk på kjente veier, slik du antagelig vil oppleve den om du skulle kjøpe den selv. Vi kan i fred og ro teste ut ting som kjøreegenskaper, komfort og plassforhold.

Ikke at vi tester akselerasjonstider eller tar fram målebåndet for å kontrollere plassforholdene. Selvfølgelig skulle vi gjerne hatt tid og ressurser til å gjøre det, og kanskje kommer det snart, men enn så lenge håper vi for det første å fortelle om bilen, og for det andre, og kanskje viktigst; forsøke å gi deg et inntrykk av hvordan den er å kjøre og bruke.

Med tanke på hvordan det norske markedet ser ut, skulle man tro disse 84 bilnyhetene i hovedsak var elbiler og hybrider, men det var det ikke i år.

Ikke ennå, for vi ligger fortsatt veldig langt framme på dette i Norge. Men det vil komme mer og mer. Og vi skal bli flinkere til å skrive mer om elbiler. Derfor har vi også, som du kanskje har lagt merke til, laget en egen side her på bloggen som heter Bil og Motorbloggen Elektrisk. Der blir det mye spennende påfyll i 2019.

Link til hver enkelt biltest finner du i teksten under.

Småbilene

Det ble et godt småbil-år. Vi snakker Polo og Fiesta-klassen, og siden begge var nye, testet vi dem mot hverandre. Interessant nok representerer de to nokså ulike tilnærminger til biltypen, og det likte vi godt.

Dessuten finnes det gode mellomting – blant annet Seat Ibiza. Også Nissan Micra kom med, og det gjorde også en for året oppdatert Toyota Aygo, selv om det ikke er en småbil, men en bybil i klassen under.

Småbiler både kan og skal være kule å kjøre – lette og snertne som de er. Med nye Swift Sport viser Suzuki at morsomme og kjappe biler ikke trenger å være dyre. Og nye Ford Fiesta ST er bedre enn noen gang (som betyr veldig bra). For ikke å snakke om årets kanskje sykeste testbil: Toyota Yaris GRMN.

Kompaktklassen

Det ble ingen Golf-kjøring i Golf-klassen, men tre enormt kapable konkurrenter kom i ny utgave: Kia Ceed, Ford Focus og Toyota Corolla. Alle tre kommer det betydelig mer om i året som kommer – i takt med at nye variasjoner av dem er på gang.

Renault Megane Sport Tourer var kanskje ikke splitter ny, men likevel topp moderne og dessuten stilig. En lett oppdatert Peugeot 308 SW ble også testet, mens Subaru Impreza i helt ny utgave setter skapet på plass hva vinterbil angår.

Citroën C4 Cactus er annerledes-alternativet og tilbyr fjæringskomfort alle andre bare kan drømme om.

Mellomklassen

Det raser inn med SUV- og crossovernyheter, men jammen skjer det ikke gode ting i mellomklassen også – biltypen vi trodde var på vei bort.

At den fortsatt er aktuell, bevises i høyeste grad av Opel Insignia – en av 2018s beste biler. Den ble testet i flere utgaver, vi liker såklart GSi og Country Tourer best.

Skoda Superb er imidlertid uslåelig på plass som alltid, og Volkswagen Arteon har design til å dø for.

Dessuten henger ikke bare Ford Mondeo fortsatt med, oppdatert Mazda 6 er mer glimrende enn noen gang, og likeledes får fornyede Subaru Outback, deg til å lure på hva som er vitsen med SUV.

Og hva med Kia Stinger? En god gammeldags sportssedan med krutt under panseret, bakhjulsdrift og like store deler komfort og kjøreglede. Vi elsker den bilen.

Små-SUVer og crossovere

Folk vil opp, og nå begynner utvalget i den rimelige klassen virkelig å bli godt. Kia Stonic trekker bare foran, som Seat Arona, men koster ikke stort mer enn småbiler, så hvorfor ikke.

Ford Ecosport fikk imidlertid firehjulsdrift, og det har selvfølgelig også den faceliftede Jeep Renegade og nye Dacia Duster.

Skal du ha plass, er det Opel Crossland som gjelder, mens Volkswagen T-Roc byr på fantastisk design og glimrende kjøreopplevelse – vi tror vi liker den nest best i hele Volkswagen-programmet for tiden.

Familie-SUVer

Fersk nå rett før jul, setter nye Honda CR-V en standard kommende Toyota RAV4 må stå på for å matche. Begge har imidlertid kraftig konkurranse fra ladbare Mitsubishi Outlander.

Nissan X-trail fikk facelift for å holde følge, og løst beslektet med den, er nye Renault Koleos.

Skoda Karoq er mindre, men ikke mindre bra. Jeep Compass er heller ikke enorm, men annerledes og selvfølgelig god på firehjulsdrift.

Faceliftede Kia Sorento, og helt nye Hyundai Santa Fe er fantastiske, store familiefraktere med hint av luksus, men dessverre kostbare med norske avgifter.

Da byr Opel Grandland X og Hyundai Tucson, begge med moderne dieselmotorer og meget bra automatgir, på mer for pengene. Sistnevnte har også firehjulsdrift.

Citroën C5 Aircross har vi bare rukket å prøvekjøre foreløpig, men den imponerte stort og vi kan dessuten glede oss til ladbar versjon.

Premium-SUVer

Lexus oppdaterte NX300h og forlenget RX450h sånn at den fikk plass til 7. Begge komfortable og luksuriøse hybrider.

Toyota Land Cruiser reiste vi helt til Afrika for å teste, mens Volkswagen Touareg er så bra at vi gjerne tar den istedet for mer kjente premium-SUVer. Range Rover Velar er imidlertid noe helt spesielt.

For ikke å snakke om Mercedes-AMG GLC 63S – en himmelsk monstervogn.

For de med minst premium-budsjett, frister både Volvo XC40 og BMW X2.

Premiumbiler

Mercedes C-klasse er en favoritt, og i år fikk den facelift som gjør den enda bedre. Rival BMW viste med 430i Gran Coupé at en bil kan være på topp selv når den er på vei til å bli fornyet.

Audi A7 byr på deilig klassisk tysk diesel-premium med fantastisk design, mens Porsche Panamera GTS er en slags ultimat firedørs drømmebil.

Jaguar XF Sportbrake er mer stilfull enn noen sinne og har akkurat det som får deg til å stå ut i mengden på riktig måte.

Inngansporten til årets premium-nyheter, er imidlertid Mercedes A-klasse, en tech-bombe

Takløst

Muskelmaskinen Ford Mustang ble fornyet, det ble også Mini Cabrio – begge klassikere men topp moderne. Og perfekte uten tak.

Verdens kanskje beste kabriolet, om kabriolet-egenskaper skal telle, er Mercedes E-klasse uten tak.

Den sykeste opplevelsen i friluft, var det imidlertid en Opel fra 1914 som sto for.

De andre

Ssangyong er tilbake sterkere i Norge, blant annet med pickupen Rexton Sports, som kan vise til god komfort og den rette pickup-følelsen.

Er det maksimal plass og fleksibilitet som gjelder, kan du ikke unngå nye Opel Combo, alltid like gode Ford S-Max og enorme Toyota Proace.

Elbilene

Nissan Leaf er kanskje ikke verdens beste elbil, men den er mer enn god nok, og ikke minst kan du faktisk få kjøpt og levert bilen innen rimelig tid – en hverdagshelt.

Renault Zoe og Kia Soul har begge vært med en stund nå, men har ikke vært mindre populære i 2018 av den grunn.

Fremtiden så vi imidlertid i Kia e-Niro og Jaguar I-Pace. Totalt ulike biler såklart, men enestående gode begge to.

Mest lest i 2018, var imidlertid den store elbiltesten vi gjennomførte sammen med Autobest i sommer, der alle mann var med.