Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Ford Mustang facelift

Prøvekjøring: Ford Mustang facelift

For få år siden var vi i Tyskland på lansering av en helt ny utgave av Fords sportsbilikon, Mustang. Lovordene var mange, og et nytt eventyr skulle starte. Europa skulle være et satsingsområde, også for den erketypiske amerikanske muskelbilen. Ingen selvfølge at man skulle lykkes, men Ford klarte det få andre har gjort før dem. Nå er Mustang en storselger i Europa, og etter siste oppgraderte versjon, kan suksessen fortsette!

Av Vegar Bjørge

Små forandringer
Forskjellene er ikke så store, og for de som ikke bryr seg, kan det være vanskelig å skille ny Mustang fra gammel. Likevel har den  fått ny front med LED hovedlys, nye tåkelys og luftinntak. Panseret har fått luftdyser og er litt lavere enn på utgående modell. Bakenden har fått nytt design på lyktene og sportseksos med fire utblås på V8-utgaven. Spoiler er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Det kommer tre nye farger til Mustang, alle klare ved lansering, Kona blue, Orange Fury og Burgundy Velvet. Kona Blue ser nok best ut av disse.

Innvendig handler det om forsiktig oppgradering som ikke stikker seg ut, men oppleves moderne og premium. Derfor har midtkonsollen fått nytt materiale, dørpannel med skinn, 12″ heldigital kjørekomputer som forandrer utseendet ut fra kjøremodus som velges. Man kan velge Carbonpakke som gir interiøret et særpreg med blant annet stoler i Alcantara.

Senket effekt i EcoBoost
Det er ikke ofte man går ned på effekten, men nye Mustang EcoBoost får 27 hk mindre enn før, altså 290 hk, mens dreiemomentet øker med 6 nm til 440 nm. Dette gjør at akselerasjonstiden er den samme. V8eren får 29 hk mer, og har nå 450 hk. Akselereasjonen til 100 går på 4,3 sekunder med den nye 10-trinns automatkassen, og omtrent et sekund senere med den svakere motoren.

MagneRide
Nytt på Ford Mustang er MagneRide tilpasset fjæring, og dette gjør Mustangen til en enda bedre sportsbil. Systemet overvåker og justerer demperne tusenvis av ganger per sekund, alt etter kjørestil, og gir optimal demping uansett forhold. Derfor oppleves Mustang mer sportslig enn noen gang, i tillegg til at komforten er på et nivå få andre sportsbiler kan skilte med.

På veien blir man overrasket over hvordan Mustang takler de fleste ujevnheter, og om man har Normal-modus innstilt, vil den oppleves som en komfortabel familiebil. Still inn bilen på Sport-modus og man merker med en gang en hardere respons. Hvis man ønsker enda hardere dempere, er Track-mode å anbefale, men da er det ikke mye komfort igjen.

Valgmuligheter
Mustang kommer i to karosseriformer, Convertible og Coupe. Den leveres med to motoralternativer, 2,3 liter EcoBoost og 5,0 liter V8 og man kan velge manuell eller 10-trinns automat til begge motoralternativene. På automaten har man hendler bak rattet for å overstyre automatkassen når man ønsker dette.

Automatkassen imponerer, og man får sjelden brukt for hendlene. Alltid virker det som riktig gir er tilgjengelig, og om man vil kjøre aggressivt, stiller man girkassen på sport, og den girer ned fort og presist, i tillegg til at den opptrer komfortabelt, når man ønsker dette. I Sport-modus holder den girene litt lenge, og turtallet holdes relativt høyt.

Drømmen er V8
Vi veksler mellom å kjøre EcoBoost automat, og V8 manuell, og jeg blir vel egentlig ganske sikker på at jeg vil ha V8. Den fungerer meget bra med manuell girkasse, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal måtte gire, når man har girkasser som gjør det enda bedre selv. Likevel er det morsomt å la V8eren jobbe fra 700 omdreininger og opp til turtallssperra. Det er en motorlyd få andre sportsbiler leverer, og man blir avhengig av den. Fantastisk…..

EcoBoost
EcoBoosten er lettere i fronten, og har effekt nok til å følge de fleste i akselerasjonstider. Den er nok også bedre i svingpartier enn V8eren, uten de store forskjellene, og responderer raskt på gasspådrag. Styringen er direkte og fast, og bremsene biter godt fra seg. Det er enkelt og kjøre effektivt og man lengter ut på bane for å teste noen grenser. Man merker at de er der et eller annet sted, men man tørr ikke utfordre Mustangen på offentlige veier. Farten blir så høy at følgende er legendestatus….

Legende
For Mustang er allerede en legende, og man kjøper ofte en slik bil fordi man har et forhold til den fra før. Kanskje man har en eldre Mustang i garasjen, eller kanskje det var en i garasjen da man var guttunge. Uansett har vi et forhold til Mustang, og filmbilen fremfor noen, er godt kjent utover bilentusiastenes grenser.

Ford er tydelige på denne statusen som Mustang har opparbeidet seg, og derfor har de også vært tro mot opphavet når det gjelder dagens Mustang. Designet er klassisk, med linjer de fleste kjenner igjen fra 60-tallet, og derfor er det også unødvendig å merke Mustang med noe annet enn en hest.

Det uintressante
Avslutningsvis burde jeg kanskje ta med noe om plassen, men det er ikke annet og si om den enn at førerstolen er best, baksetet kun er for barn og bagasjerommet er stort nok til en golfbag og noen underbukser.

Pris
Mustang EcoBoost koster fra kr 789 000,- og 15 000 ekstra om du vil ha 10-trinns automat. Mustang V8 koster fra kr 1 127 000,- og 30 000 ekstra med automat. Cabrioleten er 50 000 kroner dyrere. Nye Mustang lanseres i Norge i juni.