Hjem Klassikere Morgan tar farvel med Aero og +8

Morgan tar farvel med Aero og +8

Det er Morgan sin spesial divisjon som skal få oppdraget med å bygge de siste Morgan Aero, og det blir ikke mange. Bare 8 eksemplarer av denne racinginspirerte Aeroen skal produseres, og dermed så settes det en rask stopper for en av Morgan sine mest populære modeller. 

Av Vegar Bjørge

Noen flere kommer til å kunne glede seg over spesialmodellen som avrunder produksjonen av Morgan +8. 50 år etter introduksjonen blir de 50 siste utgavene laget som spesialversjoner, med unike detaljer utvendig og innvendig.

Vakker avslutning for Morgan +8

Mens Morgan +8 har levd et langt liv, har Morgan Aero vært på markedet siden 2000. Derfor kan det kanskje virke som en tidlig begravelse av den raskeste og råeste Morgan-modellen, men den går i pensjon med stil. Spesialversjonen er en Aero GT med V8eren man finner i en standard Aero. Likevel holder de 367 hk til mye moro, og en tur på bane tåler dette klenodiet. Sprinten til 100 går på 4,5 sekunder, og toppfarten er over 270 km/t. Med en vekt på bare 1180 kg, sier det seg selv at dette er en meget morsom bil å kjøre.

Hver av de åtte modellene kommer til og bli spesiallaget, og tilpasset etter eierens ønske. Om du lurer, er også alle bilene solgt, så prisen på 120 000 pund er egentlig av bare akademisk interesse.

Foto: Morgan