Med ny Impreza og XV allerede ute på markedet, og helt ny Forester på tur, må jo Outback også få lov til å bli litt ny.

Av David K Andersen

Dette kan du fra før, men la oss oppfriske. Sånn bare for å komme i gang litt her. I 1994 lot Subaru ingeniørene og designerne sine gå løs på mellomklasse-stasjonsvognen Legacy. Ut i andre enden kom en høyere versjon med bedre bakkeklaring, skjermbreddere i kraftig plast og litt andre offroad-detaljer.

Vipps var en ny bilklasse etablert, og den både var og er, perfekt for Norge. Her får du fremkommelighet, tøffhet og allveis-egenskaper fra SUVenes verden, men beholder kjøreegenskaper, bagasjeplass og sånne ting fra stasjonsvogn.

Volvo og Audi fulgte raskt på, og nå for tiden finnes lignende alternativer fra Mercedes, Opel og flere til.

Men det er altså Outback som er originalen. Og siden den nå i sin femte generasjon har hengt med siden 2015, er det tid for en midtlivsoppdatering. Alt annet fra Subaru fornyes som nevnt innledningsvis, og da er det viktig at ikke suksessmodellen Outback faller i bakleksa og oppleves som gammel.

Nyhetene

Forandringene er beskjedne, men ikke vanskelig å spotte så lenge du vet hva du skal se etter. Grillen for eksempel, er ny og nå mer i stil med Impreza og XV. Lyktene er imidlertid det sikreste tegnet, sånn om du skulle se en på gata og lure. LED-signaturen som rammer inn hovedlyset er skarp, og gjør Outback litt strengere i ansiktet.

Innvendig er designtemaet det samme som før, men Subaru har skiftet ut en del av materialene med noe som oppleves som mer påkostet. Videre er rattet nytt, både i design og funksjon: Rattknappene er flere og mer logisk lagt opp. Ekstra pluss for vippebrytere for volum-justering og hastighetsendring på cruisekontroll forresten. Det liker vi.

Midt-delen av dashbordet er også fornyet, du har litt andre farger. Men først og fremst er innholdet nytt. Infotainmentsystemet har 8-tommers skjerm som er enkel å bruke og gir høy kvalitetsfølelse med glassaktig skjerm. Du kan også koble til Apple Carplay.

Under skjermen, er styringen av klima-anlegget ny – visningen av grader er blant annet flyttet til sentrum av justeringshjulene på begge sider.

Chassis-ingeniørene på sin side, har brukt tid på å sørge for lavere støynivå, spesielt på dårlig vei. Bedre fjæringskomfort, skarpere styring og mer følelse i bremsepedalen er også på plass.

Til dels merkbart

Vi snakker med andre ord ikke verdens mest omfattende facelift, men innenfra er den i alle fall stor nok til å merkes.

Jeg testet både den utgående og den innkommende modellen side om side over et par dager i Finland. Interiørt, gjør de oppdaterte materialene, nye fargene og det mer moderne rattet og infotainmentsystemet, at Outbacken kjennes mer moderne.

Kjørefølelsen var det ikke fullt så enkelt å merke forskjell på, men la oss stole på at Subaru har gjort en jobb her, og at det er litt bedre enn før.

Outback er Outback

Til tross for viss konkurranse fra andre merker, er imidlertid Outback, uavhengig av denne oppdateringen, først og fremst en Outback. Med det mener jeg at den er mer tilpasset elendige veier og offroad-kjøring enn en bil som ser ut som en stasjonsvogn burde ha lov til å være.

Når du sender journalister ut for å teste den firehjulsdrevne og litt høyere stasjonsvognen din i en skogsmaskin-trasé, altså ikke en skogsbilvei, er du enten ikke ved dine fulle fem, eller du har en bil som er latterlig god til å ta seg frem. Naturligvis er det siste alternativ vi skal frem til.

Outbacken gnagde seg nemlig problemfritt frem i skogen, i snøen, på de utroligste steder. Vi fastslår at det er liten grunn til å dvele ved hva som passer deg best dersom du ser etter en bil som dette, og har fremkommelighet som et punkt på ønskelisten.

Også på dårlig vei viser Outback seg, som vanlig, fra en svært positiv side. Den er komfortabel men samtidig flink til å videreformidle hva hjulene holder på med, slik at du enkelt kan kontrollere bilen og kjøre trygt og avslappet. Du sitter også med en følelse av at bilen er bygget for å tåle de påkjenningene dårlige veier påfører chassiset.

Så langt høres dette ut som tidenes kupp, og om det er de tingene vi har snakket om så langt som er viktig for deg, er ikke det langt fra sannheten.

Så er det naturligvis også en annen side av saken. For selv om Outback nå er oppdatert innvendig, sliter den mot Opel Insignia Country Tourer og VW Passat Alltrack på dette punktet. Begge tyskerne føles mer påkostede og kanskje litt mer moderne.

De slår også Outback på motor og gir. Det er ingen feil på Subarus 2,5-liters bokser isolert sett, det er en trivelig og nokså kraftig sak. Og Lineartronic-automaten (CVT) gjør bilen lettkjørt, stille og komfortabel i vanlig kjøring. Men mot hypermoderne twin-turbo dieselmotorer med 8-trinnsautomat, har den lite å stille opp med. Kanskje bortsett fra at den er en bensin og ikke en diesel.

Plass og sikkerhet

559-liters bagasjerom, stort og komfortabelt baksete og generelt smart interiør med tanke på steder å legge fra seg ting på og sånne ting, gjør Outback til en god familievenn.

Som i alle Subaru-modeller, settes dessuten sikkerhet svært høyt. Outback er utstyrt med Eyesight dobbeltkamera-system i frontruten, og måten det systemet fungerer på, gir bilen svært gode skussmål på aktiv sikkerhet (som betyr evnen til å unngå ulykker).

Kombinerer du plass og sikkerhetsnivå med den solide og tøffe biten, den som innebærer alt fra god fremkommelighet til interiørmaterialer som tåler juling over tid fra barn, hund og så videre, ender du utvilsomt opp med et svært familievennlig valg her.

Konklusjon

Oppdateringene gjør Outback godt, og selv om de ikke setter den på helt samme nivå som enkelte konkurrenter når det kommer til premium-følelse i interiør og den type ting, sørger de for å holde bilen moderne en god stund til.

Men som du allerede har forstått: Outback handler mer om det å komme seg dit man skal uten bekymringer for hverken vær, veistandard eller rett og slett mangel på vei. Denne heisede stasjonsvognen takler forhold de fleste SUVer bare kan drømme om. Bare dytt inn labrador, ski, kofferter, barn og det du måtte ønske, sett bilen i D, kjør og kom frem. Enkelt, trygt og komfortabelt.

Data:

Subaru Outback 2.5i Sport Premium
Pris fra 504 800 (Classic)
Pris testbil 534 800
Motortype R4 bensin
Motorvolum ccm 2 498
HK o/min 175 5 800
Nm o/min 235 4 000
Sek. 0-100 km/t 10,2
Topphastighet km/t 198
Forbruk blandet l/mil 0,73
Utslipp CO2 g/km 166
Egenvekt kg 1 592
Tilhengervekt kg 2 000
Bagasjerom liter 559 – 1 848
Lengde mm 4 820
Bredde mm 1 840
Høyde mm 1 605
Akselavstand mm 2 745