Ford EcoSport har kommet i ny og forbedret utgave. Både form og funksjon har hittil vært helt ok, men med mer elegant design, moderne utstyr og muligheter for firehjulsdrift, er det nær en innertier.

Av Vegar Bjørge

Det er noe med oss nordmenn og SUVer. Vi skal ha de i alle fasonger. Er det ikke store doninger som slurper i seg en oljebrønn om dagen, så skal det være sportslige coupeer som går på stylter. Før handlet SUV om store terrengkjørende biler, som håndverkere og godseiere hadde råd til. Nå kommer de i alle størrelser og fasonger. En av de mindre SUVene er Ford EcoSport.

Nærmeste konkurrenter er Renault Captur, Peugeot 2008 og Citroen C3 Aircross. Likevel er Ford EcoSport ganske unik, for det er ikke så mange små SUVer man kan få med firehjulsdrift. For de som ikke trenger en stor bil, og ønsker høy bakkeklarering, er EcoSport ganske perfekt.

Den nye EcoSport ser bedre ut. Grillen er mer markant, lyktene har fått en makeup, luftinntakene er skåret med enda skarpere kniv og linjene langs siden er forsiktig flyttet på. Små forandringer som gjør en forskjell. Farget tak er prikken over i’en.

Innvendig er SYNC3 tilgjengelig, det samme med B&O Play, og dette er utstyr som løfter EcoSport noen hakk. Innvendig er det også fine materialer som gir et litt påkostet inntrykk, men man trenger ikke lete lenge før man finner hardplasten. Likevel er kvalitetsinntrykket positivt.

Motoralternativene er 1,0 EcoBoost bensinmotor eller 1,5 EcoBlue dieselmotor. Effekten spenner seg fra 125 hk til 140 hk fra bensinmotoren, og 95 hk til 125 hk fra dieselmotoren. Vi har kjørt den største bensinmotoren. 6 trinns automat kan man få sammen med bensinmotoren på 125 hk. Firehjulsdrift er tilgjengelig på den største dieselmotoren.

Med 140 hk er Ford EcoSport godt rustet for moro på norske vinterveier. Framkommeligheten blir ikke dårligere med bakkeklaring på 19 cm. Vår testuke bød på mye snø, noe som aldri var et problem for EcoSport. Om du har krevende hyttevei, kan du velge firehjulsdrift, men da må du gå for diesel på tanken.

Blindsonevarsler, cruisecontrol, bakkestartassistent og ryggekamera med parkeringssensorer er hjelpemidler som gjør hverdagskjøring tryggere, men det er en del systemer som mangler. LaneAssist er vanlig på mange biler i dag, også i småbilklassen, så det burde vært tilgjengelig på nye EcoSport. I tillegg har jeg også ofte glede av skiltgjenkjenningssystem og adaptiv cruisecontrol, men det er heller ikke å få til EcoSport. Kanskje vi begynner og bli litt kravstore, men det er mange biler som nå leveres med slikt utstyr.

EcoSport har et bra infotainmentsystem i SYNC3, som har en touchskjerm med god oppløsning. SYNC3 er også stemmestyrt, noe som gjør det sikrere å bruke infotainmentsystemet under kjøring.

SYNC3 er standardutstyr på Titanium og ST-line, mens du må betale ekstra for B&O Play lydanlegg. Dette anlegget er spesialtilpasset bilen, har 10 høyttalere og gir 675 watt med fantastisk lyd. Det er verdt å legge noen tusenlapper på slik lyd.

På veien oppfører EcoSport seg fint, og den har den typisk gode feedbacken i styringen som Ford er så kjent for. Jeg liker også de forholdsvis sportslige kjøreegenskapene, for EcoSport krenger mindre enn man skulle tro når man ser den. Ford har kamuflert godt de 19 cm med bakkeklaring. Noe understyring og merkbar vektforandring ved raske svingkombinasjoner merkes, men ikke mer enn forventet.

Motor og girkasse fungerer bra sammen, og 140 hester holder i en slik bil. Den er sterk nok til å få god akselerasjon. Støyen er merkbar med denne lille motoren, og den murrer ved gasspådrag. Girkassen er nøyaktig og fin å bruke. Man kan bruke girkasspaken aktivt, og den har passe lange slag.

EcoSport er i sitt rette element når gatene er trange og farten er lav. Bykjøring går som en lek, og EcoSport er oversiktlig og det er lett å vite hvor man har bilen. Overhenget foran og bak er minimale, og dermed er det også lett å manøvrere seg på plass i trange parkeringsplasser.

Med en bagasjeplass på 356 liter, er den ingen Ikea favoritt, men det hjelper på om man slår ned baksetene. Da får man 1238 liter til disposisjon. Sidehengslet bagasjedør er jeg ikke fan av. Ellers er plassen ganske ok i EcoSport, og man kan bruke den som hverdagsbil, selv om man er en familie på fem. Baksetet har ok plass, men jeg sitter ikke veldig godt bak meg selv. Jeg synes setevinkelen blir for rett, men mine barn klager ikke over sittekomforten.

EcoSport starter på 254 300 kroner, og da får du en Trend, som jeg synes du bare skal glemme. Du må opp på utstyrsvariantene Titanium og ST-Line for å få riktig utstyr som blant annet SYNC3. 267 700 kroner må du betale for Titanium utgaven med dieselmotoren med minst effekt. Vil du ha bensin, starter det på 279 300 kroner. Automatkasse koster 39 900 kroner ekstra, men det dropper jeg, for jeg vil gire selv. ST-Line øker prisen med enda noen tusen lapper, og testbilen med 140 hk og utstyr som Parkeringspakke, ST-Line designpakke, Vinterpakke, B&O Play pakke, soltak, tilhengerfeste og 18″ aluminiumsgelger koster 325 800 kroner.

Om du vil ha firehjulsdrift så er det diesel og 125 hk som gjelder. Prisen for ST-Line utgaven med firehjulsdrift er 340 200 kroner.

Ford EcoSport har blitt mye bedre og både kvalitetsfølelsen og kjøreopplevelsen er opp et hakk eller to. Med muligheter for firehjulsdrift, har den noen fortrinn fremfor konkurrentene. Det er synd dette alternativet bare er tilgjengelig sammen med diesel. Det burde vært noe mer assistentsystemer for at den skulle fått helt toppskår, men den tar igjen noe av det tapte på gode kjøreegenskaper og fin styring. Plassen er også godkjent når man tenker på de kompakte målene, men baksetet er best nedfelt eller som barnestol. Prisen er litt over konkurrentene, men ekstra utstyret koster lite. Som eksempel kan nevnes Avtagbart tilhengerfeste til 4 000 kroner og B&O Play sammen med navigasjon og 8″ touchskjerm for 4 000 kroner.

Data: Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 140 hk. 
Motor: 3 sylinder bensin, 
CCM: 998
Effekt: 140 hk, 180 nm
Lengde: 409,6 cm
Bredde: 176,5 cm
Høyde: 165,3 cm
Akselavstand: 251,9 cm
Bagasjeplass: 334 – 1238 liter
Vekt: 1280 kg
Tilhengervekt: 900 kg
Forbruk: 0,52 l/mil
CO2-Utslipp: 119 g/km
0-100: 11,8 sek
Toppfart: 188 km/t
Pris fra: 254 300,-
Pris testbil: 325 800 ,-