Nissan Micra er ikke gammel, men det har skjedd en del i småbilklassen det siste året. Nykommerne Ford Fiesta og Volkswagen Polo har satt en ny standard i klassen, så spørsmålet vi stilte oss før test av Micra, var om den har rukket å bli akterutseilt.

Tekst og Foto: Vegar Bjørge

Tøft design
Om du skal kjøpe bil kun på utseende, er det vanskelig å komme utenom Nissan Micra. Designen er vågal, men vellykket, og Micra kler godt fargen testbilen er kledd i. Fronten med sin tydelige Nissan-profil er sportslig, linjen langs siden, som starter i grillen og ender i baklyktene, etter noen krumspring på siden, er moderne, og bakenden sexy.

Det fortsetter innvendig med elegante seter, dashbord i oransje imitert skinn og et lite avrundet ratt. En litt liten, men elegant skjerm, tar opp plassen sentralt under luftdysene på dashbordet. Setene har fått oransje innslag, og samme oransje fargen finner man igjen på konsollen mellom setene. Testbilen er fargeglad og vekker oppsikt.

Stor til å være liten
Plassen bak rattet er bra, og faktisk er jeg av de som får en perfekt sittestilling, selv om setene er litt korte. Myke materialer tar bort ubehag der høyrebeinet hviler seg mot midtkonsollen. Rattet har også nesten bra nok innstillingsmuligheter, men om jeg skal pirke vil jeg dra det enda mer mot meg.

Baksetet er ganske romslig, og man sitter komfortabelt om man  ikke er for stor. Tre barn får helt grei plass ved siden av hverandre,  men midtplassen er merkbart hardere enn de to andre. Bakerst har man plass til 300 liter bagasje, noe som øker til 1 004 liter om man slår ned baksetene. Disse er delbare i 40/60 konfigurasjon.

God kvalitet
Nissan Micra har de siste årene vært noe jeg forbinder med plastikk, av en eller annen grunn. Kanskje ikke så rart, for i noen år har Micra sett liten og litt simpel ut. Dagens generasjon Micra er noe helt annet. Man opplever at Nissan har brukt tid på både utvendig og innvendig design, og de har også valgt materialer med omhu.

Det er likevel slik at plastikk har fordelen med å være lett og billig, derfor er det utbredt bruk av dette materialet i alle biler. Da handler det ofte om å forsøke å skjule det så godt man kan, og det har Nissan klart i Micra. Mange overflater har myk finnish, slik som dashbord og konsoll rundt girspaken. I tillegg er knotter og brytere av bra kvalitet, og er der man forventer at de skal være. Infotainmentskjermen drar inntrykket litt ned.

Strålende bybil
Ute på veien er det tydelig at Nissan Micra er en strålende bybil. Den er lett på rattet, kompakt og oversiktlig. Motoren på 0,9 liter, passer også godt på en bybil, men er litt død på lavt turtall, noe som trekker ned, og man må la den få litt turtall for at den skal prestere.

På landeveien merker man at Nissan har gjort en del med kjøreegenskapene. Selv om den mangler noen av de sportslige genene Fiesta er utstyrt med, så er det en morsom bil å kjøre på svingete veier. Den styrer fint inn i svingen, selv om styringen kan oppleves litt dvask når det går riktig raskt unna. Trår du inn gassen, understyrer den lett men forutsigbart. Bremsene er lette å dosere, og motoren har fin trekkvilje om du bare lar den få litt turtall.

Lite støy
Etter en lengre tur på svingete veier, går turen hjem igjen på motorvei, og her overrasker småbilen Micra. Den går stille, og selv om noe vindsus lurer seg inn i kupeen, er det mer enn godkjent med ro å få bak rattet. Motoren gir fra seg litt snerr, når du bruker turtallet, men i 100 km/t på motorveien, kan man utføre en vanlig samtale uansett hvor man sitter i bilen, uten problemer. Jeg lar meg imponere også av komforten i den lille bilen, og man slapper godt av bak rattet uten å bli trett. Et BOSE musikkanlegg er med på å øke velværen.

Sikker småbil
Man føler seg trygg i Nissan Micra, og man merker det har skjedd en god del med småbiler de siste årene. Jeg kjører en VW Polo fra midten på 2000-tallet med jevne mellomrom, og det er noe helt annet å kjøre dagens småbiler. Sikkerheten har tatt noen sjumilssteg i riktig retning, og også småbiler er nå utstyrt med det beste av førerassistentsystemer og sikkerhetssystemer. Nissan Micra har intelligent filskifteintervensjon, intelligent nødbremsing, blindsonevarsling, trafikkskiltgjenkjenning, automatiske fjernlys og bakkestartassistanse, bare for å nevne noe. Utstyr som gjør livet sikkert også når du kjører en småbil.

Individualist
Om man ønsker får man Micra nesten slik man vil. Det er 10 farger å velge i, med Passion Red, Energy Orange, Pulse Green og Power Blue som de sprekeste fargene. Man kan velge forskjellig farge på tak, speiler, lister i front og på siden, slik vi kjenner fra Nissan Juke. Dette frisker opp designet enda mer, og er absolutt å anbefale. Dekaler i sort er også mulig å få klistret på bilen, og da er det bare velteburet som gjenstår, før man har en fullgod grunn til å flytte grus på skogen.

Innvendig har du også muligheter til å individualisere, men kontrastfarger på dashbord, søm i setet, konsoll rundt girspak med mer. Alt dette toppes med noen fete 17″ lettmetall felger som tar opp fargen på dekalene rundt bilen, eller fargen på karosseriet. Tøft!

Økonomi
Prisen starter på 190 000 kroner, men da får du en veldig begrenset motor på 70 hk. Testbilen begynner på 218 000 kroner, og da har du motoren du må ha i denne bilen. Legger du på litt utstyr, er du likevel under 240 000 kroner, og det må sies å være mye bil for pengene i denne klassen.

Forbruket skal være 0,46 l/mil ved blandet kjøring, og selv om jeg er en forsiktig og økonomisk fyr, klarte jeg ikke dette lave tallet. Testgjennomsnittet var 0,57 l/mil, men på langturer kjører du fint under 0,45. Det skal sies at testperioden skjedde under vinterlige forhold, så den vil nok bruke noe mindre ved mildere temperaturer.

Konklusjon
Styrkene til Nissan Micra oppveier svakhetene, og både utseendet, utstyr og komfort er med på trekke pila opp hva gjelder kjøpsanbefaling. Man kunne tenke seg litt skarpere styring og litt mer effekt i motoren, men man lever også bra slik tingenes tilstand er. Om man også tar med pris og utstyr i regnestykket, er Nissan Micra et godt valg i småbilklassen. Prisen starter på rett over 190 000 kroner, og for en godt utstyrt bil må du betale rundt 240 000 kroner.

Nissan Micra er ikke akterutseilt og oppleves helt klart som moderne og fresh. La oss nå få en Micra Nismo, så blir det innertier!

Teknisk data:
Motor: Bensin, 3 sylindret, 899 ccm, 90 hk v/5500 RPM, 140 nm v/2250 RPM,
Mål: Lengde: 399,9 cm, Bredde: 174,3 cm, Høyde: 145,5 cm, Akselavstand: 252,5 cm, Bagasjerom: 300 liter,
Vekt: 978 kg, Tilhengervekt: 1200 kg
0-100: 12.1 sek, Toppfart: 175 km/t
Forbruk (NEDC): 0,46 l/mil, CO2-utslipp: 104 g/km
Pris testbil: kr 234 500,-