Sør-Frankrike er fint om våren, og bak rattet i en Ford Fiesta ST, er det nærmest perfekt. Særlig når man begir seg vekk fra kysten og opp i fjellene. Egentlig er det ikke så mye mer man da kan ønske seg.

Av Vegar Bjørge

Den nye Ford Fiesta kommer i mange varianter, og vi har stiftet bekjentskap med Titanium, ST-Line og Vignale tidligere. Nå står Active og ST klar for tur, og Ford tok oss med ned til Nice-området i den anledning.

ST kommer med en spesiell motor. For første gang har ST bare 3 sylindrer, og det skaper selvfølgelig litt oppmerksomhet. Motoren er på 1,5 liter, og kommer i forskjellige effektuttak. I Fiesta ST får den 200 hk / 290 nm, og det er mer enn nok i en slik liten bil. Det som likevel er mest spennende med motoren, er at den har sylinderkutt. Når man ikke trenger så mye effekt, går den bare rundt og surrer på 2 sylindrer.

Motoren er sterk, utrolig sterk, og egentlig er det rart at den bare har 3 sylindrer. Ford har brukt mye ressurser for å fintune den til det perfekte, og kanskje kunne noen ønske seg flere hester, men det trengs ikke for å ha det moro. Kanskje vi får en enda mer hårete versjon om et par år?

Nå har både effekten og lyden stått i førersetet hos Ford, og det har vært viktig at den kan ha samme gode holdbarhet som de øvrige motorene. På lavt turtall murrer det forsiktig fra den store doble potta i bakende. Om du gir litt gass, hører du lyden enda mer. Full guffe til 7000 omdreininger og det hele går over i en herlig symfoni, som forsterkes om du setter kjøremoduset i Sport.

For første gang har nemlig Fiesta fått flere kjøremodus. Det er Normal, Sport og Track med Launch Control for best mulig grep ved start. Akselerasjonen opp til 100 skal ta 6,5 sek fra stillestående, og enda mer imponerende er hvordan farten fortsetter til godt over det forsvarlig. Stopp er først ved 232 km/t.

Om man ikke lar seg imponere av spurten og toppfarten til Fiesta, tror jeg de fleste lar seg imponere over hvordan den er på veien. Fantastiske kjøreegenskaper og da særlig når svingene slynger seg på det meste, og da er veiene i fjellene i Sør-Frankrike perfekte. Her kommer hårnåler i et kjør etterfulgt av morsomme s-kombinasjoner. Tempoet i Fiestaen er imponerende.

Differensialsperren, som er ekstra utstyr, hjelper til å få kreftene på riktig måte ned i asfalten. Framhjulene går ikke og sporer ved heftig gasspådrag, selv om man skulle være litt for hissig i svingkombinasjonene. Styringen er på kjent Fordvis, veldig presis i de fleste situasjoner. Den er best ved aktiv kjøring, og nesten like god i bykjøring. Bremsene er også tilpasset bilen, og biter godt i fra seg.

Når man kjører aktivt, er det også viktig å føle seg komfortabel bak rattet. Recaro-stolen har gode innstillingsmuligheter, gir god støtte både til overkropp og lår, og er fast nok for banekjøring. Rattet kan stilles både ut og inn, og opp og ned. Her er det bra mulighet for å finne en sportslig sitteposisjon, selv om du er ganske lang.

Fiesta ST kan fås med både 3- og 5-dører. 3-dører er finest, mens 5-dører gjør den praktisk. I forhold til vanlig Fiesta er den tøffere. Grillen har blitt sintere, frontlyktene med LED (tilleggsutstyr) er tøffe, luftinntakene er nødvendigvis større, noe også hjulene med Michelin Pilot Sport 2 dekk må være og bakenden har fått diffusor og doble eksospotter. Spoilere er det både foran og bak.

ST-utgaven av Fiesta får den samme sikkerheten som resten av Fiesta-modellene, det vil si at Fiesta ST er en av de sikreste småbilene man kan kjøpe seg. Med flere førerassistentsystemer slik som skiltgjenkjenner, Filassist, intelligente LED-lys og Adaptiv cruisecontrol, øker både sikkerheten og komforten under kjøreturen.

Tilkoblingsmulighetene via SYNC3 fungerer bra, og man kan bruke telefonen til det aller meste. Den 8″ store skjermen er også av god kvalitet, selv om vi har sett de bedre. SYNC3-systemet er innovativt og man finner lett fram i de forskjellige menyene. Likevel går det an å ønske seg enda bedre Navigasjon, for ofte zoomer den ikke inn, der man skulle ønske. I Sør-Frankrike er det mange trange kryss, og rundkjøringer med både 5 og 6 avkjøringer. Her må man følge ekstra godt med, og man kunne ønske seg litt bedre hjelp fra bilens Navigasjons-system.

B&O Play er standard i ST, og dette gjør kjøreopplevelsen bedre for de som elsker musikk. 10 høyttalere sammen med en subwoofer, gir god lyd, også for den kresne.

Prisen starter på 342 000 kroner for 3-dørs og 347 000 kroner for 5-dørs. Da får man en godt utstyrt bil, og om man ønsker, kan man bruke noen tusenlapper til for å få Performance-pakke som gjør bilene enda mer kjørbar. Den inneholder blant annet differensial sperre. Uansett spørs det om ikke Fiesta ST er mest moro for pengene, uansett hvordan man velger å utstyre den.

Foto: Ford