Sierra var egentlig en trøtt greie, men det finnes noen unntak. RS500 er definitivt et slikt. Den kom på grunn av Fords ønske om å vinne på racerbanen, og den ble produsert i begrenset opplag, eller 500 om du vil ha tallet. Dette er kanskje den mest ettertraktede av de 500.

Av Vegar Bjørge

«Kom mai du skjønne milde», synger vi gjerne, og nå passer det godt for oss på Østlandet. Like gjerne som nasjonalromantikerne synger av full hals nå i mai, kan også vi bilentusiaster la stemmen sprekke i glede. Biler i alle fasonger kommer ut på veiene våre, vårtreff i hver en bygd og by popper opp, og de fleste store auksjonshus har sine store vårauksjoner. Slik er det også med Silverstone Auctions.

Blant mange godbiter, er det spesielt en for alle Ford-fans. Den aller første Ford Sierra RS500 Cosworth som ble produsert. Denne er spesiell av flere grunner. Den ene er at dette var startskuddet på en serie biler som skulle sikre ikonbetegnelse til Sierra-navnet. En annen grunn til at denne er spesiell, er at den ble bygget hos Ford.

Tidlig på 80-tallet var Ford ganske så dårlige på motorsport. Det var lenge siden suksessen på LeMans med Ford GT40, og bortsett fra en og annen seier her og der, var det lite å rope hurra for. Ford tok kontakt med Cosworth med et ønske om å sette fokus på motorsport. Tanken var å satse på racing med en 4-dørs sedan og 2,0 liters motor fra Cosworth. 5000 biler som var godkjent for vanlig vei måtte bygges, for å få bilen godkjent for racing. Tilbakemeldingene fra Ford-forhandlerne var at man regnet med å kunne selge rundt 1500 eksemplarer av en slik biltype. Ikke helt lovende, men Ford satset likevel og fasiten ble en annen.

Det ble ikke en 4-dørs sedan som skulle stå for motorsportsatsingen, selv om flere Sierra Cosworth sedan ble brukt i motorsport, de fleste i rally og med firehjulsdrift. På racerbanen handlet det om 3-dørs karosseri, og 5545 eksemplarer ble produsert før man stengte dørene.

RS500 Cosworth skulle konkurrere i gruppe A, og da holder det med 500 produserte biler for å få den godkjent. Det er i utgangspunktet ikke så stort et tall, men dette er biler som er mye mer kompliserte og dermed koster en del mer. Likevel ble de 500 eksemplarene solgt, og nå er Sierra RS500 Cosworth en av de mest ettertraktede Ford-modellene blant samlere.

Motoren er en 2,0 liters 4 sylindret rekkemotor med 224 hk, men mange av bilene har i dag mye mer. Det var ikke uvanlig å trimme den til over 500 hk, og holdbarheten var upåklagelig. Driften skjedde bak, og derfor ble det mange Sierraer i god drift på racerbanene.

Alle de 500 er høyrestyrt, og da er det kanskje ikke så rart at denne er ekstremt eksotisk her til lands. De fleste havnet i Storbritannia, men Chassis nr 1 havnet tidlig utenfor England. Den fikk omfattende karosseriskade i 1988, men fremstår nå i bedre skikk enn da den var ny.

De fire første RS500 Cosworth blir sett på som prototypebiler, men bare denne ble bygget av Ford. Resten av oppdraget fikk Aston Martin sin Tickford-fabrikk. Derfor er dette en helt unik RS500, og prisen som Silverstone Auctions forventer og få, er deretter. Prisestimatet er 90 000 – 120 000 pund, altså rundt
1 000 000 kroner. Det er bare å knuse sparegrisen…..

Du kan se flere objekter av Silverstone Mai auction på linken under. Auksjonen finner sted 26. mai.

www.silverstoneauctions.com

Foto: Silverstone Auctions