En favoritt hos mange, for sær og rar for andre, men med finesse og smarte løsninger de fleste kan sette pris på. Nå er den her i ny utgave, kan den fortsatt begeistre?

Av Vegar Bjørge

Jeg ble ganske satt ut første gangen jeg kjørte C4 Cactus, og det er med en viss forventning jeg igjen setter meg bak rattet på en av mine favorittmodeller. Kan den fortsatt imponere?

Du kjenner igjen den nye C4 Cactus, og det har ikke vært  meningen for Citroen å gjøre så mye annerledes den her gangen. Spørsmålet er om det er en facelift, eller om det er en helt ny bil. Mye er gjort bedre teknisk, så derfor er mye av bilen ny, mens utvendig skal man være bilinteressert for å peke ut nyhetene.

Den har blitt litt rundere i formen. Vi har vent oss til luftputer på sidene og de delte lyktene sitter snart på alt som Citroen leverer. Det flyvende taket er også fortsatt med.

Man har klart å skape en merkeidentitet med Cactus, og jeg synes det er stilig det Citroen gjør.

Innvendig er heller ikke så mye forandret, det sære dashbordet, den simple instrumenteringen foran føreren og den litt for enkle skjermen midt på dashbordet, har fortsatt plass. Alt virker enkelt, og touchskjermen ser ettermontert ut, men likevel føles alt så riktig. Bakvinduene, som bare kan åpnes i bakkant med et håndtak slik gamle 2-dørs modeller hadde, bidrar til det litt nostalgiske inntrykket. Tankene streifer så vidt innom gamle 2CV. Likevel er alt så moderne, og Citroen gjør mange sære ting, mest for å være spesielle, men også for å holde vekten nede. Elvinduer bak veier nemlig litt mer enn løsningen Citroen har valgt for C4 Cactus.

Bilen jeg kjører har en 6-trinns automatisk girkasse. Den elektriske manuelle girkassen er kastet ut, og bra er det. Sammenkoblet med girkassen sitter en 1,2 PureTech motor med 3 sylindre. Effekten er 110 hk og gir bilen passe fine fartsressurser, uten at den er noen racer. Momentet er godt tidlig i turtallsregisteret, og forbikjøringer går unna på enkelt vis. Når du virkelig gir på, sliter automaten å henge med i enkelte tilfeller, men ellers passer den bilen godt.

Vi har skrytt godt av kjøreegenskapene til C4 Cactus tidligere. Det er ikke slik at den er best på svingete veier, men den byr gjerne opp til dans. Med det nye progressive hydrauliske fjæringssystemet er den ganske myk i normal kjøring, men stivner litt til når det er behov for det. Den blir ingen racer i svingene, men det er nok til at den er morsom og leken. Likevel tror jeg den gamle var mer sportslig.

Det den taper litt på i sport, tar den igjen på komfort. Med sin fine fjæring og helt nye komfortseter, er det lite å klage på. C4 Cactus var først ut med Citroen Advanced Comfort, og det merkes at man har lagt ekstra vekt på og gi de reisende en fin kjøreopplevelse. Dempingen får nå hjelp av hydraulisk fjæring, setene er fylt med ekstra luftputer og den er også lydisolert bedre enn den gamle modellen.

Skal man skryte, må man også ha med det som er negativt. Koppholder og bagasjerom er de store minusene, og for å ta det siste først. Når Citroen legger så mye jobb i å forbedre C4 Cactus, burde de gjøre noe med lastehøyden i bagasjerommet. Den er farlig høy, og dårlige rygger blir ikke tatt hensyn til. Dypt nede i lasten ligger nemlig de tunge tingene, og de skal også over den høye kanten. Første gangen jeg har ønsket meg heis i en bil.

Det med koppholdere er også viktig, og jeg vil ha koppholderen ganske langt bak i midtkonsollen. På C4 Cactus sitter den foran girspaken, og den er veldig grunn og litt for stor. Det finnes ingen mulighet for å klemme fast kaffekoppen, og i svinger kan kaffekoppen fort velte ut av koppholderen. Det er ikke et ønskelig scenario.

Ellers er plassen ganske bra, selv om det er en ganske kompakt bil. Baksetepassasjerene har det helt ok så lenge de ikke er over 180 cm. Da blir det fort kort avstand til taket med fare for at man skaller. 3 barn i passe alder sitter godt bak, og det er også ganske komfortabelt på midtplassen.

Foran ønsker man litt bedre stillbart ratt, og det er da først og fremst litt mer til meg, jeg vil ha det. Ellers sitter man godt i stoler som har fin støtte og virker faste, men også veldig komfortable. Jeg tror nok de er de beste i denne bilklassen.

Prisen er lav, og for en fullutrustet modell betaler du godt under 300 000 kroner. Da har du skinnseter, automat, det meste av førerassistenter, 17″ aluminiumsfelger, panorama glasstak, nøkkelfri adgang og start, hydraulisk fjærsystem, avanserte komfort-seter med mer. Testbilen er fullutrustet og havner på 293 000 kroner.

De negative sidene kan man kanskje leve med. Bagasjeplassen er ikke optimal selv om man får mye plass. Minuset er som sagt lastehøyden. Koppholderen kan man leve med, det er bare å ta det pent i svinger, hvis man absolutt må ha med kaffe på turen.

Plusspunktene er mange, og sjarmen som C4 Cactus utstråler finner man ikke hos så mange andre. Den har komfortable kjøreegenskaper, og man kan sitte å smile når man byr bilen opp til dans. Økonomien ser bra ut, med lavt drivstofforbruk. Motor og girkasse fungerer godt sammen, og 110 hk er akkurat passe i denne biltypen. Utstyr og pris står godt i stil, her får man mye bil for pengene. Om den skulle fått et terningkast, bør den havne veldig nær en sekser, men terningkast, hva er det? Tilfeldigheter? Hun med dårlig rygg kaster kanskje til en treer……..

Citroen C4 Cactus Exclusive 110 hk Automat 
Pris fra  229 900 
Pris testbil  293 690 
Motortype  3 sylindrer bensin 
Gir  6A 
Motorvolum ccm  1199 
HK v/omdr  110 / 5500 
Nm v/omdr  205 / 1500 
Sek. 0-100 km/t  10,9 
Topphastighet km/t  188 
Forbruk blandet l/mil  0,46 
Utslipp CO2 g/km  119 
Egenvekt kg  1070 
Tilhengervekt kg  950 
Bagasjerom liter  358 – 1170 
Lengde cm  416 
Bredde cm  173 
Høyde cm  153 
Akselavstand cm  260