Hjem Tester Test: Skoda Karoq 2,0 TDI 4×4 150 hk

Test: Skoda Karoq 2,0 TDI 4×4 150 hk

Skoda er i god driv om dagen, selv om de foreløpig hverken har elbiler eller hybridbiler i modellfloraen sin. De tradisjonelle modellene har blitt komplimentert med nye SUV-modeller, der den nyeste Karoq har store sjanser for og bli en ny suksess fra merket. Vi tok en testtur med det som er så langt unna elbil man kan komme. En sterk dieselutgave med firehjulsdrift. 

Av Vegar Bjørge

Dieselbiler er like mye ut som elbiler er inn, og el selges i et større antall enn diesel. Forståelig ut fra hvordan utviklingen er, og da tenker jeg ikke bare på alle subsidiene vi har på elbiler i Norge.

Vi har fått se elbiler som overgår hverandre, og nå er rekkevidden kommet til et punkt hvor man ikke trenger tabletter mot angst hver gang man skal ut å kjøre. Mye har skjedd på bare et par år, og fremtiden har mye spennende å tilby hva gjelder elektriske opplevelser.

Det har ikke skjedd like mye på utvikling av dieselmotorer, og det man kjørte for noen år siden, sitter fortsatt i nye biler. Derfor er ikke motoren som sitter i Karoq særlig spennende, og derfor prøvde vi å krydre litt på sannheten i ingressen. Kanskje det er grunnen til at du fortsatt leser testen.

Selv om Skoda i dag ikke tilbyr elektriske drivlinjer, er de ikke langt unna. I løpet av de nærmeste årene kommer det til å florere av elbiler med Skodamerket i grillen, og de som ønsker litt bensinlukt sammen med elstøt, kan også få det, men foreløpig kan vi klare oss med de spennende alternativene Skoda tilbyr.

Spennende hybridløsning fra Skoda

Om du ønsker deg en passe stor SUV, som er enkel å parkere og fin å bruke i byen, så er Karoq et alternativ for deg. Den kommer med både bensinmotorer og dieselmotorer, med manuell girkasse og DSG-girkasse og med forhjulsdrift eller firehjulsdrift. Vi har testet dieselutgaven med firehjulsdrift og 7-trinns DSG-girkasse.

Utvendig er Karoq passe kjedelig, men likevel har den et utseendet man kan like, særlig etter at man har blitt kjent med det innvendige. Fronten er veldig lik storebror Kodiaq, men har skarpere linjer. Baklysene er spesielle og gjør designet moderne. Linjene langs siden er tegnet rette, og det er lite kurver på Karoq, bortsett fra de forholdsvis store hjulbuene, som viser Karoq sine terrengegenskaper.

Innvendig går du deg heller ikke bort, og mye er som du kjenner det fra Skoda. Stoler med skinn, knapper, hjul og infoskjermer der det er logisk å finne dem, og oppbevaringsplasser på smarte steder. Nytt på Karoq er at man kan få digital skjerm foran føreren, men det har ikke testbilen. Instrumentene foran føreren er lettleste og man får passe mye informasjon. Man har muligheter for å stille inn hva man ønsker å se i feltet mellom turteller og speedometer.

Karoq er ganske kompakt med sine 438 cm fra støtfanger til støtfanger. Den faller midt i mellom VW T-Roc og VW Tiguan, og største konkurrent er Nissan Qashqai. Dette er en bilstørrelse som er kjempepopulær, og det er lett å forstå. Egentlig ikke for liten som familiebil, og passe liten til å være lettkjørt i byen og letthåndterlig i parkeringshus.

Jeg sitter godt bak rattet, og man merker ikke noe til de kompakte målene i førersetet. I baksetet er sete og rygg litt for nær 90 grader, og dermed får ikke jeg den optimale sittekomforten. Mine barn derimot synes plassen er bra og komforten upåklagelig. Midtsete er minst populært og litt hardere enn plassene på siden. Du kan få Varioflex bakseteløsning som kan skyves i lengderetning, eller sideretning om man tar bort den midterste plassen. Bagasjeplassen er fra 479 liter og oppover til 1810 liter om man legger ned baksetene. Ganske bra for en så kompakt bil.

Med et firehjulsdriftsystem som er bygd for best mulig fremkommelighet, bør man ikke være redd for å kjøre seg fast. Vi kjørte mest på snødekte veier, og Kodiaq opptrådte sikkert og trygt på vinterføre. Firehjulsdriftsystemet gjør jobben på en komfortabel måte, og man merker lite til når bakhjulene kobles inn. Det er forhjulene som vanligvis står for fremdriften, og er det asfalt og tørt, vil bakhjulene ytterst sjelden hjelpe til.

Karoq virker større på landeveien enn det den gjør i byen. Den kjører som en stor bil, og med motoriseringen og DSG-girkassen denne bilen har, er den en perfekt følgesvenn på de lange turene. Støynivå er meget lavt, og man hører bare så vidt dieselmotoren ved gasspådrag. Momentet er godt, og man får god respons fra motoren når behovet er der. Forbikjøringer skjer lekende lett, og dieselmotoren kommer godt til sin rett på landeveien. Forbruket er også trivelig lavt, under halvliteren på langkjøring, og rett over 0,6 liter over hele testperioden.

Kanskje man kunne fått litt mer sport ut av Karoq, for den er mer komfortabel enn sporty. Styringen er fast men følger ikke like godt med i raske svingkombinasjoner. Jeg mangler også litt følelse fra hjula og opp i hendene. Likevel koser jeg meg bak rattet, og synes Karoq er en meget trivelig bil å kjøre, og i stedet for å oppsøke S-kombinasjoner, lar jeg den strekke seg ut på landeveien.

Du får Karoq i mange versjoner. Du kan velge mellom bensin og diesel, tohjulsdrift og firehjulsdrift, manuell- eller dobbelclutsjkasse, så mulighetene er gode til å få en bil du trives med. Det starter med en 1,0 TSI motor på 115 hk og drift på framhjulene. 319 500 kroner med manuelt gir og Ambition utstyrsutgave. DU må legge 24 500 kroner for DSG-girkassen med 7 trinn, og om du ønsker Style utstyrsversjon er prisen 363 000 kroner, men da er DSG-kassen standard.

Vil du ha diesel starter prisen på 335 000 kroner, og da får du 1,6 TDI med 115 hk og Ambition utstyrsversjon. Denne får du også med DSG-girkasse og Style utstyrsversjon, men da er prisen 377 000 kroner.

Det finnes også to utgaver med 150 hk, en 1,5 TSI og en 2,0 TDI. Bare sistnevnte er mulig å kombinere med 4×4. Vi kjører en slik i utstyrsversjon Style, og da begynner prisen på 462 000 kroner før man legger på ekstra utstyr. Ikke særlig billig, men til gjengjeld har du det meste av utstyr. Vi vil velge til Business pakke, Transport pakke og Assistent pakke, og da har du alt og litt til. Pris på bil havner da på 485 000 kroner. Ikke billig, men likevel mye bil og god kvalitet.

Ja hva får man da, om man bruker nesten en halv million kroner på Skoda Karoq? Husk at den allerede er utstyrt med en sterk 150 hk diesel motor, firehjulsdrift og 7 trinns DSG girkasse. 18″ aluminiums felger, stor navigasjon med wifi, skinninteriør, ryggekamera, Lane assist, Adaptiv cruisecontrol med kø assistent, Ulykkesassistanse, elektriske bakluke, foldbart hengefeste og masse annet av utstyr. I tillegg kan man også få parkeringsvarmer og varmeseter i baksetet. Dette koster 9 000 kroner, men tilbys gratis i en kampanjeperiode.

Karoq Style har som sagt en mengde standard utstyr, så man føler man har en bil med alt utstyr, hvis man velger pakkene som er nevnt. I tillegg oppleves kvaliteten i Karoq som god, med mye bra materialer innvendig. Mye av plasten har en myk finnish, og sammen med sorte overflater, gir det en smak av premium.

Etter en uke med Karoq blir man bortskjemt. Det er en meget god bil å kjøre, og man får med seg det aller meste, selv om familien teller fem. Bak rattet sitter man i gode stoler, særlig om man velger den litt mer sportslig utstyrte Style, og det er en smak av luksus, selv om interiøret også er nøkternt. Den er veldig komfortabel på veien, og passe sportslig. Girkasse, styring og motor opptrer eksemplarisk, og Karoq oppleves som en av de mer støysvake bilene i klassen. Skoda kan fortsatt stå bak slagordet «Simply Clever», for det er faktisk slik Karoq oppleves.

Teknisk Data:
Skoda Karoq 2,0 TDI 4×4 DSG Style
Pris fra: kr 319 500,-
Testbil: kr 489 000,-
Motor: 4 syl Diesel, 1968 ccm, 150 hk / 340 nm
Lengde: 438,2 cm, Bredde: 184,1 cm, Høyde: 160,7 cm, Akselavstand: 263 cm
Vekt: 1516 kg inkl. fører
Tilhengervekt: 2000 kg
Forbruk: 0,52 l/mil
CO2 forbruk: 137 g/km
0-100: 9,3 sek
Toppfart: 195 km/t