Hjem Nyheter Ford Fiesta ST er billig moro.

Ford Fiesta ST er billig moro.

Kanskje ikke 342 000 kroner er billig, særlig ikke når bilen er en liten Ford Fiesta? Men hjelper det om den har 200 hk og masse ny teknologi som skal gjøre den til den mest kjøreglade bilen i klassen?

Av Vegar Bjørge

Uansett er dette prisen for nye Ford Fiesta ST om du velger en 3 dørs utgave. Skal du ha dører for de i baksetet, må du legge på 5 000 kroner.

Prisen er ikke så mye og si på når man ser hva man får, for Ford legger ned mye ressurser i Fiesta ST. Råtassen har fått differensialsperre for optimalt grep, eget fjæringssystem fra Ford som gir bedre kontroll i skarpe svinger, og muligheten for Launch Control.

– Vi vet at kunder som kjøper ST-modeller har høye forventninger. Derfor har vi overført mye av kunnskapen fra utviklingen av Performance-modellene Focus RS og Ford GT til nye Fiesta ST. Den vil sette en ny standard for kjøreglede i dette segmentet, sier toppsjefen for Ford Performance i Europa, Leo Roeks.

Fiesta ST leveres med 3 kjøremoduser, Normal, Sport og Bane. Både styring, gassrespons, understell og girkasse forandres, og man kan bruke bilen til landeveiscruiser eller leketøy på banen. Lyden blir også påvirket av de forskjellige kjøremodusen ved hjelp av elektronisk lydforbedringsteknologi, og en ventil som er koblet mot bilens eksosanlegg.

Den nye 1,5 liters motoren med 3 sylindrer har i utgangspunktet et fengslende lydbilde, men det er like spennende at motoren leveres med sylinderkutt. Skal man ha gled av alle de 200 gampene som har plass under panseret, bør alle 3 sylindrene jobbe under høytrykk.

Det er også en mengde utstyr som er tilgjengelig til Fiesta ST, slik som Sync3, B&O Play lydanlegg, en mengde sikkerhetsutstyr og førerassistenter i tillegg til utstyr som bidrar til det sportslige imaget.

– Alle performance-egenskapene til denne bilen har blitt forbedret. Det er ikke noe tvil om at ST står for Sports Technologies, avslutter Leo Roeks.

Bilen blir tilgjengelig i Norge i sommer, men Bil og Motorbloggen skal til Frankrike å kjøre Fiesta ST den 9. mai, og rapport kommer selvfølgelig kort tid etter dette.

Foto: Ford