Volkswagen ønsker og bli store i USA, og etter dieselskandalen, har merket en lang vei å gå. Likevel er konseptene som ble vist på New York Auto Show unike for det amerikanske markedet, og viser lovende takter. Konseptene viser forslag på hvordan en kompakt SUV, og en liten Pick Up, i amerikansk målestokk, kan se ut. Dette er biltyper som selger godt i USA, og skal være med på å øke markedsandelen til Volkswagen. 

Av Vegar Bjørge

SUV for urbane strøk
Vi starter med SUVen som har fem seter og en hybrid drivlinje. Store hjul og god bakkeklaring gjør at man tenker terrengbil med en gang. Designet med coupeform gir assosiasjoner til sportslige kjøreegenskaper. SUVen er skapt for bruk i urbane strøk, men ikke fremmed for litt tøffe tak.

Atlas er allerede en suksess i USA, og modellen har solgt i over 36 000 eksemplarer siden den kom på markedet i fjor. Nå kan det se ut til at Volkswagen ønsker å knytte en hel serie modeller rundt Atlas-navnet, og at disse blir forbeholdt det amerikanske markedet.

Atlas Cross Sport blir først ut av disse to nykommerne, og skal produseres på fabrikken i Chattanooga i Tennessee der også 7 seters Atlas og Passat produseres. Vi får håpe produksjonsmodellen blir lik konseptet.

Atlas Cross Sport vil også ha MQB-plattformen som basis, og får en hybrid drivlinje (plug-in), hvor den elektriske motoren kan gå inntil 70 km (NEDC) før bensinmotoren må kobles inn. Batteriet kan lades via kabel, eller mens man kjører. SUVen kan også leveres som ikke ladbar hybrid (HEV). Begge modellene vil få 4Motion-system.

Bensinmotoren er en 3,6 FSI V6 på 280 hk / 350 nm. Begge modellene får hjelp av to elmotorer, en foran og en bak. Samlet effekt blir 360 hk (PHEV) eller 314 hk (HEV). Lithium-ion batteriet sitter i transmission tunnelen og skal være ekstra kompakt. Dermed får man god plass til både passasjerer og bagasje.

Fleksibel Pick-Up
Pick-Upen er første i sitt slag som bygger på den modulære MQB-plattformen, som er basis hos mange av Volkswagens modeller. Atlas Tanoak er igjen et bevis på hvor fleksibel denne plattformen er, og man har da en hel drøss av muligheter når man skal velge drivlinje på kommende modell.

Konseptbilen er 543,8 cm lang, 203 cm bred, 184,4 cm høy og er designet som en dual-cab med 5 seter. Motoren er den samme som hos Atlas Cross Sport, men foreløpig uten elektrisk hjelp. 4MOTION er en selvfølge og mellom motor og drivlinje sitter en 8-trinns automatkasse. Pick Upen skal være meget fleksibel, og lasteplanet er utstyrt med flyttbare brakketter for enkelt å kunne frakte sykler, små båter og annet sportsutstyr.

Foto: Volkswagen