Hjem Tester Test: Jaguar XF 2,0 Diesel AWD SportBrake

Test: Jaguar XF 2,0 Diesel AWD SportBrake

Når jeg setter meg inn i Jaguar XF, føler jeg meg hjemme. Ikke det at jeg kan sammenligne kvaliteten på materialene i mitt hjem med det jeg finner her i Jaguar, men det er slik jeg ønsker at hjemmet mitt skal være. Jeg kan godt sitte i en stressless lik stolen til Jaguar når jeg ser på TV, eller jobber på hjemmekontoret mitt, og musikkanslegget fra Meridian spiller så godt som man ønsker også i sin egen stue. Koppholderen er plassert perfekt til morgenkaffen, så frokosten kan med fordel nytes bak rattet i en XF, fremfor på kjøkkenet. 

Av Vegar Bjørge

Svak for XF
Som du skjønner er jeg svak for den mellomstore modellen fra Jaguar. Jeg har kjørt noen turer med sedanen, men aldri prøvd stasjonsvognen, som på Jaguar vis heter SportBrake, og aldri har kanskje det navnet vært mer passende.

Min første tanke er at SportBrake ikke er like pen som sedan utgaven, men etter en uke, har pendlen pekt i den mer praktiske bagasjeløsningen sin retning. For det er liten tvil om at du får med deg en del mer, om du velger å kjøre rundt i SportBrake fremfor sedanen.

Design få kan slå
Designen er stilig, og det er få biler som er så elegante som Jaguar XF. Den har en fantastisk front, med den gapende grillen og de store luftinntakene som høydepunkt, men lyktene er også særdeles vellykkede. Linjene langs siden viser tydelig at det er snakk om en ganske stor bil. Langt panser og nydelig taklinje er også med på å gjøre XF SportBrake vakker. I baken er det eksospottene og lyktene som får frem lovordene hos meg.

Innvendig er det fine linjer, godt materialvalg og moderne løsninger. Skinn er godt brukt på mange steder, og stolene er en drøm å se på. Jaguar logoer litt her og der viser at du kjører engelsk overklasse. Matter i kvalitetsstoff, det skulle bare mangle, gulvteppe i enda bedre kvalitet, og knapper, brytere og hjul som også står i stil.

Plass
Jeg tok med meg Jaguaren på langtur, med full oppakning. Fire voksne med bagasje for en helg, og noen få utfordringer sto på lur. Første utfordring er hvem som sitter foran. Førerplassen tar selvfølgelig jeg, så diskusjonen som går halvveis over i håndgemeng bryr jeg meg lite om. Den andre hanen i gjengen må gi seg fort, og er dermed plassert bak lengste mann, nemlig føreren. To damer igjen, og jeg smiler litt for meg selv, og tenker at en catfight egentlig passer veldig godt inn. Dessverre viser det seg at de fort blir enige uten nevneverdig krangling, og kranglefanten viser seg å være han som sitter bak føreren.

Førerplassen er perfekt og jeg har ingenting å klage på. Passasjerene er derimot av forskjellig oppfatning, og det er særlig de bak som klager over litt harde seter. Jeg kontrer med at de kan få ake med Golfen som ligger i litt mer behagelig tempo bak oss, men så harde seter er det visstnok ikke.

Praktisk SportBrake
SportBrake tar litt mer bagasje enn sedanen, om man bare laster opp til bagasjetrekket, men jeg erfarer ofte at det er enklere å stappe bagasje i en sedan, i forhold til i en stasjonsvogn. Skal man ta sikkerheten på alvor, og det skal man, er det ikke alltid man får så mye mer plass i en stasjonsvogn. På papiret får man 25 liter mer i SportBrake, totalt 565 liter, og det er omtrent som i Volvo V90, noe mange kanskje ikke tror.

Motor
Vår testbil er utstyrt med 2,0 liters diesel med 180 hk, og man kunne klaget på en litt lat motor, men dette er den billige motoren, som man også kan få med 163 hk. Du har plenty av andre alternativer å velge i, både diesel og bensin, og spekteret spenner seg fra 163 hk til 380 hk. Dieselmotor på 300 hk kler bilen godt, men da blir prisen en helt annen, og jeg klarer meg ganske så godt med disse 180 hk. Dreiemomentet er godkjente 430 nm ved 1750 – 2500 omdreininger, og det er bedre enn mange konkurrenter. Derfor opplever man også denne motoren som veldig fleksibel, og det er enkelt å holde farten oppe, også i bratte motbakker. Motorstøy finnes, særlig ved hard akselerasjon, men den er ikke sjenerende.

Girkasse
Motoren er koblet til en komfortabel 8 trinns automatkasse, som girer mykt. Ønsker man raske girskift, setter man kassen i Sport, og dermed girer kassen fortere ned, og holder girene lenger. Slitsomt i lengden, men nødvendig ved aktiv kjøring på svingete partier. Man kan også gire med hendler bak rattet, og det er faktisk vel så viktig som en sportknapp.

Kjøreegenskaper i toppklasse
Med firehjulsdrift er XF en perfekt vinterbil, og den tar seg fram overalt. Systemet fordeler kraft til hjulene som trenger det, og selv om man har mest spinn på bakhjulene, oppfører den seg eksemplarisk. Det er sjelden bilens feil om det går galt, men man kan som fører få det for seg at den klarer svinger uansett hastighet. Det er ikke tilfelle.

Likevel er XF SportBrake meget fin å kjøre på svingete veier, og den leker seg gjennom s-kombinasjoner. Smilet sitter løst, og all den tid man forholder seg til naturlovene, blir det aldri dramatisk. Styringen er helt presis, og gir perfekt følelse til biltypen å være. Dette er imponerende! Bremsene tar godt, og er enkle å dosere, og etter en stund blir det til at den aktive kjøringen blir med, også når man egentlig skal ta det med ro.

Selv om den er sportslig, kan den også dysse deg i søvn. Sett kjøremoduset i Comfort Mode og bilen oppleves med ett annerledes. Heldigvis beholder den en del av fastheten, men demperne er ikke like stive. Motoren reagerer fortsatt raskt på gasspådrag, men girvekslingene skjer tidligere å gjør at motorlyden holdes på et akseptabelt nivå.

Alt utstyr
XF er godt utstyrt, og om man vil, kan man kjøpe til det aller meste man kan fantasere om. Skiltgjenkjenning, Filskiftevarsler, Laneassist, Lysassistent og Adaptiv Cruisecontrol med køassistent er alle systemer som gjør deg tryggere i trafikken.

Systemene bidrar også til økt komfort. Stolene foran er elektronisk stillbare i forskjellige grader etter hvilke stoler du bestiller. Man kan også få massasjefunksjon og ventilasjon i skinnstolene, som også har en passform som går mot det komfortable.

Det adaptive understellet bidrar også til komfortable kjøreegenskaper, i tillegg til at man kan sporte seg opp, om man ønsker det. Intelligent firehjulsdriftsystem er mulig å få på alle modeller, med unntak av 163 hk diesel. I Norge går nok mange for dette tilvalget, og det gjør XF til en fantastisk vinterbil.

Man kan også velge større felger, forskjellige utstyrsversjoner som gir litt forskjeller på utvendig og innvendig design, i tillegg til et godt utvalg av farger og interiør. Dermed er det fullt mulig å få en personifisert XF SportBreak som står i stil med eieren. Jeg går for testbilens herlige blåfarge, men bytter ut det lyse skinnet med mørkebrunt.

De forskjellig variantene Prestige, Portifolio, R-Sport og S har forskjellig standardutstyr og her kan man velge den varianten som passer best. Prisforskjellene er små, men alle motoralternativer fås ikke til alle variantene. R-Sport og S er for de som ønsker litt ekstra Sport, mens Portifolio gir det lille ekstra. Prestige har mange komfortløsninger man setter pris på. R-Sport står høyt på min liste.

Bil for den kresne
I hard konkurranse mot tre tyskere og en svenske, er det vanskelig å hevde seg på alle områder. Likevel er Jaguar best på noe. Følelsen av luksus er til stedet, og man merker man kjører noe spesielt. Alle vil ta en titt, og Jaguar er en mester på å skape oppmerksomhet. Like mye fordi den er utrolig vakker, som den også er sjelden.

Jaguar XF er på høyde med de beste når det gjelder kjøreegenskaper, både komfort og sport. Individualisering er også viktig i premiumsklassen, og XF får du i mange varianter, og med mye tilleggsutstyr å velge til.

Jaguar XF SportBrake er også konkurransekraftig hva gjelder pris. Det starter på 587 900 kroner for utgaven med 163 hk, og for 750 000 kroner får man en godt utstyrt bil. Forbruket er lavt, og kanskje best i klassen. Andrehåndsverdien er nok litt lavere enn hos de beste, men Jaguar er gode på ettermarkedsjobben. De aller fleste brukte Jaguar XF er godt tatt vare på, og står til forholdsvis gode priser.

Konklusjon
Jaguar XF SportBrake er utrolig elegant og sporty. Det er lett og bli forelsket. Man kan velge i mange forskjellige utgaver, og flere forskjellige motoralternativer. Den går billig, har god plass og passer godt som familebil, i tillegg til at den er trygg og sikker. Med mye utstyr, god pris og et fantastisk chassis som gir gode kjøreegenskaper, bør Jaguar XF SportBrake klare å ta opp kampen mot etablerte tyskere. Selvfølgelig må Jaguar ha flere forhandlere om salgstallene skal stå i stil med hva konkurrentene oppnår, men det er kanskje ikke målet til engelskmennene. Noe skal fortsatt være for de litt mer interesserte.

Jaguar XF SportBrake 20d AWD
Pris fra: 587 900
Pris testbil: 775 000
Motortype: R4 Diesel
Motorvolum: ccm 1999
HK o/min: 180 / 4000
Nm o/min: 430 / 1750 – 2500
Sek. 0-100 km/t: 8,9
Topphastighet km/t: 219
Forbruk blandet l/mil: 0,50
Utslipp CO2 g/km: 132
Egenvekt kg: 1 770
Bagasjerom liter: 565
Lengde mm: 4 955
Bredde mm: 1 987
Høyde mm: 1 496
Akselavstand mm: 2 960