Ford har nyheter i bøtter og spann i år, og de har rukket å vise en ny Mustang, Fiesta ST og Fiesta Active i tillegg til oppgradert Edge. I dag kommer likevel årets høydepunkt, en ny Focus. Fokuset er kjøredynamikk, sikkerhet og design. Holder det i forhold til konkurrentene?

Av Vegar Bjørge

Fire versjoner er foreløpig aktuelle av nye Fokus. Titanium, ST-line, Vignale og Activ viser på forskjellige måter styrken til Focus. Titanium er vanligvis mye bil for pengene, med det meste av utstyr man trenger. ST-Line er sportslig, og har utvendig sorte detaljer i stedet for krom. Innvendig blir det sportslige seter, instrumenter og kontrastfarger som går igjen. Vignale gir en smak av premium, og her handler det om eleganse og stil uten at det blir for dyrt. Active er for de som liker litt høyere bakkeklaring uten at det trenger å være SUV.

– Focus har vært svært viktig for oss i Europa. Den har representert alt som kundene elsker ved Ford. Den er morsom å kjøre og har vært klasseledende både innen teknologi og design. Vi har derfor lagt mye energi i å utvikle en bil som har blitt blant de aller beste vi noensinne har laget, sier toppsjefen for Ford i Europa, Midt-Østen og Afrika, Steven Armstrong.

Focus får de mest avanserte førerassistentsystemen Ford noensinne har levert. For å gjøre kjøreopplevelsen mer komfortabelt, har de designet en teknologi de kaller Ford Co-Pilot 360. Dette er et system med Adaptiv Cruise Control med køassist, skiltgjenkjenning og Filsentrering, Adaptve LED lyssystem med bedre kamera, Fords først Head-Up-display for Europa, Unnamanøver assistent, Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk og automatisk bremsing og selvkjørende Parkeringsassistent.

B&O Play med 10 høyttaler og subwoofer gir lyd få andre i klassen kan vise til. 675 watt er musikkanleggets effekt, og med SYNC3 er det ingen sak å koble opp mobilen, og høre favorittmusikken mens man er på tur.

Nye Focus er helt ny fra bunn av, og det nye chassiset bidrar til å fortsette trenden med kjøreglade biler hos Ford. Focus skal være ledende i klassen når det kommer til kjøreegenskaper, og man har også gjort mye for å bedre komforten. Ny underramme for hjulopphenget bak bidrar nettopp til dette, i tillegg til mer direkte styring. Støy, støt og vibrasjoner er også sterkt redusert.

Takket være lenger akselavstand har passasjerene fått bedre plass. Dette merkes særlig bak, der benplassen er økt med 5 cm. Bagasjeplassen er på 608 liter og opptil 1653 liter med baksetene felt ned.

På motorsiden er det mye å velge mellom. Bensinalternativene strekker seg fra 1,0 EcoBoost med 100 hk eller 125 hk til 1,5 EcoBoost med 150 hk eller 182 hk. På dieselsiden er det 1,5 eller 2,0 som gjelder. Den minste har 95 hk eller 120 hk, og den største kommer med 150 hk. 6 trinns manuell eller en nyutviklet 8 trinns automat er girkassealternativene. Automaten kan velges til både bensin- og dieselutgavene.

– Innovasjon på alle områder har hjulpet oss til å utvikle helt nye Ford Focus med en kvalitetsopplevelse i særklasse, kjøreopplevelser av de sjeldne, god plass og avanserte teknologier som gjør nye Ford Focus til en svært sikker familiebil sier administrerende direktør for Ford Motor, Norge Per Gunnar Berg. Vi er veldig stolte av å kunne avduke nye Focus i dag – den beste bilen Ford noensinne har lansert, og ikke minst ønske bilen velkommen til Norge i løpet av sommeren.

Foto Ford