Det er nok av SUVer som har presterer i nærheten av sportsbiler, og Maserati Levante er en av disse. Likevel har italieneren måtte stått litt i skyggen av Porsche og andre tyske super SUVer. Det er det slutt på nå, takket være en V8 fra Ferrari.

Av Vegar Bjørge

590 hk og 730 nm får de ut av den 3,8 liter store V8 motoren ved hjelp av TwinTurbo. Det skal holde til en toppfart over 300 km/t, og dermed knuser den det aller meste som flyter med god klarering til bakken. Sprinten til 100 går unna på 3,9 sek, 2 tideler kjappere enn Porsche Cayenne Turbo.

Vektfordelingen er 50:50 fram:bak, og kraften fordeles til alle fire hjul. Dermed får man en meget sportslig SUV, som gir ekstreme kjøreegenskaper og fremkommelighet. Bremsene er også kalibrert for å kunne brukes aktivt, og stopp fra 100 km/t skal skje i løpet av 34,5 meter.

Levante er en SUV med gode sportslige gener, noe som er en selvfølge når man kommer fra Maserati. Trofeo er enda mer tunet mot sport, der blant annet understellet har fått en omgang hos spesialistene for å få best mulig kjøreegenskaper, uten at det trenger å gå utover komforten.

Utseendet har også blitt pynta på, med litt mer luftinntak, flere karbonfiber innslag og større spoilere for å se enda tøffere ut. Du flytter deg om du får denne i speilet. 22″ hjul skal gjøre alt de kan for å holde best mulig kontakt med veien.

Innvendig er det «Pieno Fiore» naturlig skinn i sort, brunt eller rødt, alle med kontrast søm og Trofeo inngravert i stolryggen. Her finner man også mer karbonfiber, nye instrumenter og matter med Trofeo logo. Selvføglelig er også en elegant Maserati klokke på plass, slik man har blitt vant til hos italienerne.

Bowers & Wilkins gjør sitt for å blåse vekk litt ørevoks. 1280 watt og 17 høyttalere gir skremmende mye lyd, på et utrolig vakkert vis.

Produksjonen av Maserati Levante Trofeo starter til sommeren.