Hjem Tester Test: Volvo XC40 D4 AWD Automat Momentum

Test: Volvo XC40 D4 AWD Automat Momentum

Volvo er kjent for sikkerhet og kvalitet, samtidig som biler til folket har vært en gjennomgående parole. Selvfølgelig må det også være en smak av premium. Svensken selger som aldri før, og det er lett å forstå hvorfor, etter en tur i nye Volvo XC40.

Av Vegar Bjørge

Mer enn sikkerhet
Volvo er synonymt med sikkerhet. De startet tidlig med å sikre folk i bil, og mange sikkerhetssystemer kan vi takke våre svenske naboer for. Både Volvo Amazon og 140-serien var av det sikreste på markedet så tidlig som på 60- og 70-tallet. Modellene etter har fulgt opp, og Volvo kunne lenge skilte med de sikreste bilene man kunne kjøpe. Volvo har fortsatt sikkerhetstenkningen, men hvilken bilprodusent gjør ikke det i dag? Høyeste sikkerheten for fører og passasjerer har blitt en standard.

Nå gjelder det å selge på mer enn sikkerhet. Volvo vil gjerne oppleves som kvalitet i tillegg til trygghet. Derfor legger de mye arbeid når de kommer inn i et nytt segment. XC40 er ganske liten, men må likevel ha samme kvalitet og sikkerhetsnivå som XC60 og XC90. Da kreves det en hel del ingeniørkunst. Volvo har vist før at de har nettopp dette.

Moderne design
XC40 fortsetter stilen fra de andre XC-modellene til Volvo, men den får også sin egen identitet. Fronten er stor og domineres av den store grillen. I sideprofil er det vinduslinjen bakover som er mest markert og gjør mye av designet. Bakenden ser mer naken ut ettersom lyktene er dratt ut i hjørnet og går oppover langs bakvinduet. Lyktene er en familielikhet hos Volvo, og man kjenner de igjen fra alle kombi- og SUVmodellene. De store hjulene markerer terrengegenskapene.

Helt klart en vellykket design som er lett å like, og slik fortsetter det også innvendig. Man får en følelse av storbil, selv om målene er begrenset. Dashbord, skjermer, seter og instrumentering er moderne og påkostet, uten og stikke seg for mye ut. Man kan fint bruke bilen som tøft arbeidsverktøy.

Kvalitet
Man befinner seg i et interiør av forskjellige materialer når man setter seg inn i XC40. Skinn er en selvfølge, ihvertfall i testbilen som er godt utstyrt. Plast i mykt format og forskjellige trepaneler (eller aluminium). I tillegg er kupeen lysbesatt på godt planlagte steder, så man kommer i riktig stemning når man skal på tur. Mye av dette er unødvendig, men man setter pris på det, og premiumfølelsen er sterkt til stede.

Det som likevel overrasker mest innvendig er de smarte oppbevaringsplassene. Her kan damene få plass til sine store vesker i lommen i døra. Om man ønsker kan vesken i stedet plasser på kroken man feller ut fra handskerommet. Her får også handleposer plass. Man får plass til telefon og annet småtteri i midtkonsollen, og flasker og kaffekopper har sine naturlige tilholdssteder.

Air Woofer Technology™
Volvo har gjort noen spesielle grep for å gjøre XC40 mer praktisk enn konkurrentene. Sidelommene i døra er ekstremt romslige, og dette har Volvo fått til fordi de dropper høyttalere i dørene. Volvo kaller det for Air Woofer Technology™. Høyttaleren er plassert i dashbordet, og skal gi en perfekt lyd. Både bass, mellomtone og diskant skal være riktig tilpasset, og man kan stille lyden etter forhåndsinnstilte programmer. Ganske smart om man tenker på plassen, så må hver enkelt avgjøre om lyden er perfekt.

I testbilen er stereoanlegget påkostet med Harman Kardon® premium-lyd, og dermed får man 13 høyttalere plassert rundt omkring i kupeen, uten at de smarte sidelommene får redusert plass. Dette gir meget god lyd, men jeg fant ingen muligheter for å stille inn lyden etter eget ønske.

Stor liten Suv
Den veslevoksne SUVen ser større ut enn den er, men er ikke så liten som det skulle tilsi. Jeg sitter helt greit bak meg selv, men sittestillingen blir oppreist med kort sittedyne, og nær 90 grader mellom rumpe og rygg.

Bak rattet er det perfekt, og da mener jeg perfekt. Jeg tar faktisk ikke i. Sittestillingen kunne ikke vært bedre, og stolens komfort er ypperlig. De er mer komfortable enn hos de tyske konkurrentene, men Volvo har også lagt ned mye jobb i stoler over lengre tid. Dette kan de, og den minste SUVen skal ha samme komfort som bilene i klassene over. Konkurrentene til Volvo XC40 befinner seg i kompaktSUV-segmentet, slik som Mercedes GLA, BMW X1 og Audi Q3.

Smarte løsninger
Du er alltid på om du kobler telefonen din til bilen, og Volvo tilbyr alt av muligheter. Apple CarPlay, Androide Auto og Volvo On Call bidrar til at du enkelt lar telefonen styre underholdning, reiseruter og annet når du er på tur. Med Volvo On Call-appen kan du også forberede turen på forhånd, eller følge med på forbruk, servicehistorikk, ledige parkeringsplasser, sette på klimaanlegget eller låne bort bilen for å nevne noe. Mange muligheter som de fleste ikke setter seg inn i, men Volvo satser stort på smarte løsninger. Bildeling er også tilrettelagt med Volvo On Call-appen.

Volvo In-car Delivery er en annen smart løsning som gir deg muligheter til å få bestilte varer levert rett til bilen. De gir tilgang til bilen ved hjelp av den digitale nøkkelen, og den som leverer varene dine, har da mulighet til å låse seg inn å legge varene på plass i bagasjerommet. Man kan ikke starte bilen med den digitale nøkkelen.

På veien
Selv om Volvo legger mye vekt på komfort i XC40, har man også muligheter til å skru til de sportslige egenskapene en smule. Man  kan stille inn styrerespons, motorrespons, girrespons, understell og eksoslyd etter eget ønske. Bestiller man Four-C-Chassiset får man også stilbare støtdempere.

I testbilen er det komfort som gjelder, selv med alt av utstyr, også det påkostede dempersystemet. Det er merkbar forskjell på comfort- og sportsinnstillingene, men sistnevnte blir aldri sportslig slik en tysk konkurrent har for vane å få til. Styringen blir ikke fast nok, og understellet strammes ikke nok. Likevel er jeg superfornøyd, for komforten er det ingen av de tyske som kan matche.

Det er synd da at hjulstøyen er såpass tilstedeværende så den blir forstyrrende. Hjul av størrelse ekstra store (19 «) må ta noe av skylden, men likevel er jeg overrasket at Volvo ikke har greid å dempe forstyrrelsene bedre. Ødelegger det komforten? Ja en smule, men likevel blir komfortopplevelsen veldig positiv.

For de som beveger seg i ulendt terreng, gir firehjulsdrift-systemet forbedret trekkraft fra stillestående, noe som merkes når man har noe tungt på tauekroken. Dette skal være et godt system, som skal gi hjelp i vanskelige situasjoner. Det kobles inn automatisk når det er behov, men som oftest er det trekk foran som gjelder.

Motor og drivlinjer
Bilen jeg tester har dieselmotor med 190 hk, firehjulsdrift og 8 trinns automatisk girkasse. Dette er en veldig fin kombo, og motoren gir godt med trekkraft fra lavt turtall. Den responderer også godt ved forbikjøringer, og girkassen samsvarer godt til det du foretar deg. Akselerasjonen til 100 på 7,9 sekunder må sies å være godkjent, men den imponerer enda mer på mellomakselerasjon, som man har brukt for når man kjører forbi biler. Vi fikk ikke testet firehjulsdrift-systemet, men det er nok ikke mye å utsette på dette heller.

Sikkerhet
Dette viktige punktet har som sagt Volvo brydd seg om i mange tiår, og det er viktigere enn noen gang. Derfor er XC40 en av de sikreste bilene du kan sitte i, og det aller meste av førerassistentsystemer og sikkerhetssystemer som du kan tenke deg, er tilgjengelig i bilen. Systemer hjelper deg og se i mørket, bremse hvis du er uoppmerksom, svinge hvis du ikke får med deg svingen, holde avstand til bilen foran, se i dødvinkelen, lyse opp riktig til en hver tid, parkere, holde riktig fart og mye mer. Vi har hørt om dette før, og det er ikke noe nytt, og det virker betryggende. Det vi ofte glemmer er at man i tillegg har antispinn systemet som gjør det omtrent umulig å miste kontroll på glatt underlag, om man tilpasser farten noenlunde. Vi skal kjøre en vintertest der vi kan prøve Volvo XC40 sine vinteregenskaper.

Om ulykken skulle inntreffe, er det mange systemer som gjør at skadene skal bli så begrensede som mulig. Volvo har som mål at fra 2020 skal ingen bli alvorlig skadet om man sitter i en ny Volvo.

Valgene 
Man kan velge mellom 3 bensinmotorer og 2 dieselmotorer. Bensinmotorene er på 156 hk, 190 hk og 247 hk. Minste motoren kommer kun som framhjulstrekker og manuelt giret. Det minste dieselalternativet med 150 hk kan man også få som manuelt giret og framhjulstrekk. Alle dieselalternativene og de to store bensinmotorene kan leveres som firehjulstrekkere og med 8 trinns automat. Testbilen har den store dieselmotoren på 190 hk.

Man kan velge mellom 4 utstyrsversjoner. Alle motorene kommer ikke i alle utgaver, men det begynner med Basis. Momentum er neste steg mens Inscription og R-Design er topputgavene. Startprisen er kr 412 900,-. Testbilen koster kr 614 700,- ferdig utstyrt. Mye for en ganske liten bil, men da har du en godt utstyrt og tøff bil. Testbilens Amazon Blue kunnet godt vært byttet ut med Fusion Red Metallic. Hvitt tak er tilleggsutstyr på Momentum, mens man kan få svart tak på sin R-Design.

Konklusjon
Alt er gjennomtenkt hos Volvo, og derfor gjør det ingenting at de sportslige genene er nedtonet. Man blir tatt hånd om på en komfortabel måte selv om man ønsker å rase litt fra seg. Designen er tøff og moderne med store hjul og høy bakkeklarering. Derfor kommer mange til å like den, for man går inn i den, og slipper å slite for å komme seg ut av den. Kanskje det blir flest godt voksne og kvinner som kjører disse her. Sistnevnte kommer i hvert fall til å sette pris på de smarte oppbevaringsplassene.

Det meste av utstyr er på plass, noe av det standard, mens noe må man betale for. Volvo har lært av sine tyske konkurrenter, og derfor blir sluttprisen ganske høy. Og det er prisen som blir det største minuset i tillegg til hjulstøyen som er nevnt i testen. De minusene veies mer enn godt opp av alt som er positivt, og kanskje det mest positive er at man ønsker å kjøre Volvo XC40 fordi den er fordømt god å kjøre. Det er deilig å si om en bil som ikke er særlig sportslig!

Teknisk Data:
Motor: R4, 1969 ccm, Diesel
Effekt: 190 hk / 4000 omdr.
Dreiemomement: 400 nm / 1750 – 2500 omdr.
Lengde: 442,5 cm
Bredde: 186,3 cm
Høyde: 165,2 cm
Akselavstand: 270,2 cm
Bagasjerom: 479 – 1336 liter
Vekt: 1733 kg
Tilhengervekt: 2100 kg
0-100 km/t: 7,9 sek
Toppfart: 210 km/t
Forbruk: 0,5 l/mil
CO2-utslipp: 133 g/km
Pris testbil: kr 614 700,-