Av David K Andersen

Opel tar tilbake det smått legendariske GSi-navnet. Blir det like tøft som før?

«Look at Opel now», var slagordet da Kadett GSi fikk ny motor med 150 hestekrefter i 1989. En skikkelig råtass den gangen: Med egenvekt på bare 980 kg, klarte den 100 km/t på 8 sekunder. Golf II GTI 16V fra samme år, måtte nøye seg med 129 hester og 1,1 sekund mer.

Du fikk såklart mange andre Opel-modeller med GSi som tilnavn også, men poenget er dette: Når jeg ser på nye Insignia GSi, tenker jeg litt Look at Opel now. For dette er jammen meg en tøff bil. Noen i mellomklassen som matcher? Tror ikke det.

Det starter med Michelin Pilotsport 4S i dimensjonen 245/35, påmontert 20-tommers felger. Den store lave bilen sitter kult på de hjulene, og så har Opel såklart lagt til noen nye elementer. Som for eksempel de to store luftinntakene i frontfangeren, nye eksosutslipp og større spoiler på bakluka. I rødt, muligens påvirket av at jeg liker røde biler veldig godt, tar doningen seg meget bra ut, spør du meg.

Opel Insignia GSi & Opel Kadett GSi

GSi

Etter at Opel kuttet GSi-navnet ved tusenårs-skiftet (Corsa GSi hang vel med i enkelte markeder til 2012), var det OPC som tok over. Gjeninnføringen av GSi-navnet betyr imidlertid ikke at det tar over for OPC igjen. Hva som skjer med sistnevnte videre fremover, er vi ikke helt sikre på, men de lager fortsatt Corsa og Astra OPC.

GSi på sin side, er nok ikke ment å være like fullblods som OPC, men heller en mellomting mellom de vanlige modellene og de hotteste. Litt som Audis S-serie og Mercedes-AMG 43 kanskje.

Så er heller ikke forandringene mot en standard Insignia enorme, men etter et par dager med både banekjøring og svingete fjellveier, er de høyst merkbare.

Det er først og fremst chassiset som har fått en real overhaling. Nye, stivere og kortere fjærer gir 10 mm lavere bil og bedre kjøreegenskaper. Sistnevnte får dessuten en real boost av nye adaptive dempere. Programvaren for styringen er også oppgradert for bedre vekting og styrefølelse.

Twinster firehjulsdriftsystemet har vi snakket om før, det er av samme type som på blant annet Ford Focus RS, altså uten differensial bak, men med egen clutch for hvert bakhjul slik at krefter kan distribueres helt fritt og uten å måtte bremse det andre hjulet på samme aksel. I GSi er det uendret, men et nytt modus i antisladd-systemet, «Competitive», skal tillate betydelig sladd før det griper inn.

Under ledelse av ex DTM-mester, nå OPC-sjef, Volker Strycek, har Opel over 1 000 runder med Insignia GSi på Nürburgring, så nå er jeg spent på resultatet.

Skarpere på veien, kompetent på bane

Med en uke i vanlige Insignia, med firehjulsdrift og 260 hester, rett før dette, er sammenligningsgrunnlaget godt. Eventuell tvil om GSi er et betydelig skarpere verktøy på bane og svingete vei enn standardmodellen, forsvinner heldigvis fort.

Endringene som er gjort med styringen gjør underverker, den føles mye crispere og mer i kontakt med asfalten. Det stivere chassiset på sin side, fjerner ikke bare krenging, gir mer grep og bedre kjørefølelse, men gjør det også lettere å merke at Insignia har blitt en betydelig lettere bil enn den var før. Denne GSien veier 160 kg mindre enn den gamle OPCen. Det merkes – den føles forholdsvis lett på tå gjennom svingene.

Banetesten bekrefter, der er det også enklere å kjenne på drivverket. Det fine med bakhjulsdriften, er såklart at den kan sende mer krefter til det ytterste hjulet. I praksis funker det sånn at GSi heller mot understyring når du er av gassen inn mot svingen, men så snart du går på, dytter den nesa inn igjen. Resultatet er at du kan gå på gassen tidligere og hardere.

Etter å ha lekt litt i snøen hjemme med en vanlig Insignia, følte jeg meg forresten kompetent nok til å kaste GSi ut i sladd på våt asfalt også. Det ble imidlertid med det ene forsøket, for de relativt ekstreme Michelin PS4S-dekkene genererer riktignok voldsomt grep både på tørt og vått, men når de først slipper, på en firehjulstrekker, skal du jobbe litt.

Det gikk fint altså, og jeg hadde en lang tøff sladd gjennom en u-sving på banen. Men med antisladd helt utkoblet, ble det relativt heftig ratting, og hadde jeg ikke gått på gassen på riktig sted og latt firehjulsdriften dra meg rundt, hadde det blitt en snurrings.

Konklusjon: Heftig chassis og rå firehjulsdrift, men ta det litt rolig med driftingen på asfalt.

To motorer

Insignia GSi kommer med to motoralternativer, og her kommer muligens nedturen: De er uendret fra standardmodellen. Du kan velge mellom en 2-liters bensinturbo på 260 hestekrefter og 400 Nm, eller den nye twinturbo dieslen (som sitter i nye Country Tourer) med 210 hester og 480 Nm.

Nå klarer bensin-versjonen 100 km/t på 7,2 sekunder og dieselen på 7,9, så det går fint unna, og det blir vel noenlunde til å leve med når norske avgifter skal beregnes. Men det er klart; mer power hadde både chassiset og jeg tatt om vi fikk.

Når det er sagt, må dieselen få litt skryt. Opel har jobbet med gassresponsen, og langs fjellveiene i området rundt Marseille, og med 8-trinns automaten i manuelt modus, var det overraskende tilfredsstillende å dra GSien ut av svingene på moment. Den er såklart mer bråkete enn bensinen, og litt tregere, men jeg er jammen meg usikker på hvem av dem jeg ville valgt. Det sier en del om dieselen.

Nye sportsstoler

Innvendig er det først og fremst én stor forandring: Store nye sportsseter, som vanlig utviklet fra bunnen av på egenhånd og AGR-sertifisert. De har justerbar sidestøtte, justerbar lårstøtte, massasje og ventilasjon. De gjør også at du sitter litt lavere enn i en standard Insignia.

Ikke overraskende, vi er jo vant til seter som er noe utenom det vanlige fra Opel, er også disse glimrende. Du sitter komfortabelt, samtidig som du holdes fast i svingene, og dermed bedres også kjørefølelsen. Tøffe å se på er de også.

Ellers støtter selvfølgelig Insignias vanlige interiør den sportslige biten godt. Du sitter lavt og kan dra med deg rattet langt ut, og så er midtkonsollen høy sånn at du virkelig får cockpitfølelse.

Insignia GSi kommer som 5-dørs kombi og i stasjonsvogn-utgave. Hverken dato for ankomst Norge, eller pris, er klare ennå.

Konklusjon

Svaret på om det blir like tøft som før når Opel nå bringer GSi tilbake, er todelt. På utseende er det ingen tvil – Insignia ser bra ut i grunnversjon, så med denne behandlingen blir det en rå bil. Med uendrede motorer, settes imidlertid ingen råhets-standarder på veien, men samtidig gjør endringene i chassiset Insignia GSi til en betydelig bedre kjøremaskin enn standardmodellen. Både svingete veier i høy fart og banekjøring takles problemfritt og gir deg høyere munnviker enn normalt. Når det skjer samtidig som komforten, en av Insignias store styrker, beholdes noenlunde intakt, tipper jeg GSi treffer tiltenkt målgruppe rimelig midt i.

MER OPEL? HER KAN DU LESE PRØVEKJØRING AV NYE GRANDLAND X MED 2-LITERS DIESEL

Data:

Opel Insignia GSi 2.0 Turbo Bensin (Grand Sport) 2.0 BiTurbo Diesel (Grand Sport)
Pris fra Ukjent Ukjent
Motortype R4 turbo bensin R4 2xturbo diesel
Motorvolum ccm 1 998 1 956
HK o/min 260 5 300 210 4 000
Nm o/min 400 2 500 – 4 000 480 1 500
Transmisjon 8A 4wd 8A 4wd
Sek. 0-100 km/t 7,2 7,9
Topphastighet km/t 250 233
Forbruk blandet l/mil 0,86 0,7
Utslipp CO2 g/km 197 186
Egenvekt kg 1 683 1 772
Tilhengervekt kg 2 200 1 805
Bagasjerom liter 490 490
Lengde mm 4 910 4 910
Bredde mm 1 871 1 871
Høyde mm 1 445 1 445
Akselavstand mm 2 829 2 829