Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Opel Grandland X 2.0 177 hk

Prøvekjøring: Opel Grandland X 2.0 177 hk

Av David K Andersen

Til våren kommer Opel Grandland X med kraftig 2-liters diesel og 8-trinns automat – vi har som eneste norske, prøvekjørt.

Grandland X ser nokså stor ut, og er riktignok også temmelig voksen om du måler plassforholdene innvendig. Samtidig er dette egentlig en temmelig kompakt sak med sine 4,47 meter, og den er forholdsvis lett.

Dermed er de tilgjengelige motorvalgene når Grandland offisielt lanseres i Norge nå i januar, en 1,2-liters turbobensin på 130 hestekrefter og en 1,6 diesel på 120. Egentlig plenty for å få grei sving på doningen.

LES TEST AV OPEL GRANDLAND X 1,6D 120 HK AUTOMAT HER!

Samtidig er det noe som heter fullastet bil, campingvogn, eller bare «jeg liker stor motor». Der kommer denne til din redning. Under panseret er det nemlig plassert en 2-liters diesel med 177 hestekrefter og 400 Nm. Den er dessuten koblet til en 8-trinns automatkasse.

Jeg fikk anledning til en prøvetur under et Autobest-arrangement før jul, og har kjørt bilen både på bane og vei.

Har du forresten kjørt en 2-liters diesel i det siste? Jeg har nemlig rattet bemerkelsesverdig få av dem de siste par årene. Helt sikkert en konsekvens av antidiesel-hysteriet som råder i Norge. Eller egentlig i Oslo, men siden de som bestemmer sitter i Oslo, sprer det seg såklart til hele landet.

Det er både dumt og synd. Dumt, fordi en dieselbil ofte har lavere CO2-utslipp enn en bensinbil. Om den brukes utenfor de store byene, der NOX-utslipp ikke er en aktuell problemstilling, er dette altså et bedre miljøvalg enn bensin.

Og så er det synd for lommeboken din. For diesel er fortsatt billigere å kjøpe enn bensin, og dessuten er bilens forbruk lavere. Videre er selvfølgelig godt moment og fin kjørbarhet et stort pluss i en familiearbeidshest som dette.

Poenget med det hele er dette: Duverden så fint det er å kjøre kompakt-SUV med 400 Nm. Det hadde jeg glemt litt, jeg. Sånn midt oppe i alle hybrider og små bensinturbo-motorer.

177 hestekrefter

Grandlands dieselbrenner stammer selvfølgelig fra PSA-samarbeidet. Motoren er ikke bemerkelsesverdig i noen spesiell retning, hverken på pluss eller minus-siden, men leverer istedet jevnt over godt i alle kategorier.

Vibrasjoner og støy er blant de beste sidene. Du skjønner såklart at det er en diesel og ikke en bensinmotor, men det er også det.

Sammenlignet med en 1,2-liters bensin-Grandland med manuell girkasse, veier denne litt over 200 kg mer, men det er ikke nok til å legge noen demper på den kraftige følelsen de 177 hestekreftene fra 2-liters dieselen gir.

Mer enn å være en racer, den bruker 9,1 sekunder fra 0-100 km/t, er det som jeg allerede har vært inne på, kreftene som er greia med denne versjonen av Grandland. Det aller meste av tiden dreier det seg om den gode følelsen det er å alltid ha plenty med skyv i bakhånd – å merke dreiemomentet selv om gasspedalen bare får moderat trykk.

Og de gangene du må kjapt forbi bilen foran, eller trenger å komme raskt opp i fart etter å ha svingt ut på en større vei, går det selvfølgelig unna.

Skulle du hekte på tilhenger eller campingvogn, og kanskje samtidig laste bilen full av folk og stæsj, kan du utnytte 2 tonns tilhengervekt uten å måtte fire på hastigheten i oppoverbakkene. Eller bruke hundre år på å komme opp i 80 km/t.

8-trinns

Jeg kjørte blant annet en VW T-Roc med DSG samtidig som jeg testet Grandlanden, og spesielt ute på banen, sliter converterautomaten i denne med å matche dobbeltclutchen til Volkswagen.

Men hvor ofte kjører man crossover på bane? Nettopp. Dermed kan du være happy med at Opelen girer mykt men bestemt, og omtrent når du selv ønsker – slik en moderne automat skal.

At den har 8 gir og ikke 6, har mest med forbruk og utslipp å gjøre, jeg opplevde det ikke som spesielt viktig for selve kjøringen.

Oppgitt forbruk på blandet kjøring er utrolig lave 0,48 liter pr mil. I praksis antar jeg du må ha mest landeveiskjøring for å klare det tallet, vi skal komme tilbake til dette når vi etterhvert tester bilen i Norge. Foreløpig, kan vi anta at Opel her drar nytte av at PSA er gode på forbruk og utslipp, og at Grandland med denne motoren ikke bare er godt motorisert, men også økonomisk å kjøre med.

Foto: David K Andersen

Grandland X

Ellers er jo denne crossoveren slik vi allerede kjenner den. Testbilen var en preproduksjons-bil, så ikke all finish på karosseri og interiør var helt på topp, men når den etterhvert kommer i normal produksjon, har jeg ingen grunn til å tro at den vil oppleves annerledes enn andre Grandland-modeller.

Det betyr solid kvalitetsfølelse i det typiske Opel-interiøret, enkel og grei ergonomi og gode AGR-seter.

Plassen innvendig er selvfølgelig like godt optimalisert i denne som i de med mindre motor, så her får du stort bagasjerom på 514 liter og et baksete hvor både barn og voksne burde trives.

Alt sikkerhetsutstyr er selvfølgelig på plass, og med ting som ventilerte seter og adaptiv cruise, burde du ikke savne stort på komfortfronten heller.

Opel har for vane å gi tilnærmet alt utstyr inkludert i prisen. Her må du legge på litt ekstra for å komme dit, men prisene er moderate.

Konklusjon

Opel Grandland X er en rett frem, enkel og trivelig crossover, eller SUV om du vil kalle den det. Som vi allerede har konkludert med i tidligere test, har ikke bilen de helt store svakhetene, det er vanskelig å plukke ut spesielle ting som ikke treffer mål. Det må isåfall være litt mindre av den «Opel-følelsen» vi liker godt, og som Astra og spesielt Insignia er proppfulle av. Selv merker du sannsynligvis ikke den biten.

Den nye dieselmotoren gjør Grandland til en mer voksen bil. Å ha ekstra krefter i bakhånd gir en fin følelse av at du kjører noe som er litt utenom det vanlige. Og med betydelig økt tilhengervekt, åpner det seg flere muligheter for deg som vil bruke bilen til fulle. Prispåslaget fra 1,6-dieselen er på 65 000 kroner, men har du bruk for kreftene, eller kjører veldig mye, burde det være innafor.

Data:

Opel Grandland X 2.0 Diesel 177 hk A8
Pris fra 334 900 (1,2 bensin Innovation)
Pris testbil 444 900
Motortype R4 diesel
Motorvolum ccm 1 997
HK o/min 177 3 750
Nm o/min 400 2 000
Sek. 0-100 km/t 9,1
Topphastighet km/t 214
Forbruk blandet l/mil 0,48
Utslipp CO2 g/km 126
Egenvekt kg 1 500
Tilhengervekt kg 2 000
Bagasjerom liter 514 – 1 652
Lengde mm 4 477
Bredde mm 1 856
Høyde mm 1 609
Akselavstand mm 2 675