Hjem Nyheter Renault Megane R.S er fortsatt den tøffeste på veien.

Renault Megane R.S er fortsatt den tøffeste på veien.

Av Vegar Bjørge

En ny utgave av Renault Megane R.S vekker forventninger. R.S utgavene fra Renault har alltid vært blant det beste man får av GTI-biler, og slik vil det fortsatt være en lang stund til. Den nye Megane R.S ble vist i Frankfurt i september. Nå er den klar for salg.

Egentlig har GTI-bilene forsvunnet, for på 80-tallet var de ikke så mye annerledes enn sine tammere utgaver. En VW Golf GTI hadde noe tøffere styling og litt forandret interiør i forhold til VW Golf GL, men forskjellen i effekt var ikke veldig stor. De fleste fabrikantene økte motoreffekten med rundt 20-25 %, mens i dag så er økningen 50 % og oppover.

I dag bruker man også mye penger for å gjøre dagens RS, GT, R og andre modeller til en sportsbil, istedet for en kompakt sporty familiebil. Mye utvikling ligger i understell, kjøredynamikk og motor, og fellesskapet til de tammere modellene blir mindre og mindre.

Renault Megane R.S har fått 4 CONTROL firehjulsstyring, hydrauliske støtdempere og en ny 1,8 liters turbomotor som yter 280 hk / 390 nm.

Utvendig ser man fort at det er litt mer enn en vanlig Megane, og fronten er tøff. Legg merke til tåkelysene/kurvelysene nederst i hjørnet, med 3 lysdioder som skal føre tankene til motorsport. I bakenden sitter senterplassert eksospotte i størrelse ekstra large. Felgene er også av det store slaget, med ekstra lave dekk, så de også kan bidra til best mulig feste i asfalten. På sidene finner man dekaler og luftinntak som vitner om at dette er en R.S

Det er liten tvil om at Renault mener alvor med Megane R.S og du kan velge i to utgaver. Enten den råe Megane R.S Sport eller den brutale Megane R.S Cup. Videre har du muligheter for å gire manuelt med en 6 trinns kasse, eller en sportslig dobbelclutsjkasse (EDC). Fargen Tonic Orange er obligatorisk. Det synes ihvertfall undertegnede……