Av Vegar Bjørge

Man kan fundere på om alle biler som produseres og skapes er nødvendige? For noen tiår tilbake så skulle bilene ha en praktisk funksjon, og man hadde veldig få nisjemodeller. Nå er det snart flere nisjeprodukter enn praktiske biler som har en viktig misjon. Tyskerne er ivrig etter å skape nye klasser, og det gjør ikke noe om nisjemodeller krysser bruksområdene til de praktiske bilene.

Nisjemodell
En slik bil er 430i Gran Coupè. Den er mer 4 seter enn det 330i sedan er, men likevel like praktisk for 4 som det 3-serien kan skilte med. Du får mer sportslig design, uten at det betyr at den er penere. Plassen er litt mindre i baksetet, men hva betyr nå det, ettersom 3-serien også er ganske trang. Høyden til taket er noe mindre enn i 3-serien, men som sagt betyr former mye for noen av oss. Og sport er lavt, komfort litt høyere.

4-serien er 3-serien som coupe, og med Gran Coupè har BMW fått en modell som er både og. Det er liten tvil om at du sitter bedre i baksetet i Gran Coupè, enn det du gjør i 4-serie Coupè. Noen reell konkurrent til 3-serie sedan skal ikke Gran Coupè være. Det handler i stedet om at kunden skal slippe å gå på kompromiss. En som ønsker sportslig coupè, men trenger enkel innsteg til barnesetet i baksetet, kan være en tenkt kunde. Eller den eldre som har med seg voksne passasjerer han vil unngå å dytte inn i et trangt baksetet gjennom framdøra. Og så har du hun som mener design er viktigere enn alt annet. Dette er hva nisjemodeller handler om.

4-serien er fin som coupè, men jeg liker den ikke like godt som Gran Coupè. Det er noe feil med taklinja, men den er fetere enn 3-serie sedan. Testet versjon er utstyrt med M-pakke, som gir enda mer sportslig pondus til bilen. Den lille vingen på bagasjelokket, er stilig selv om den ikke er så nødvendig. Diffusoren som samler nødvendigheter som eksospotter og marktrykk, er også kult, mens fronten luftinntak blir for voldsomt.

Vakkert og funksjonelt interiør
Innvendig er det bare å slenge seg i støvet. Dette er vakkert, moderne og tradisjonelt på et meget funksjonelt vis. Skinnsetene har høy kvalitet, sammen med dashbordet som også har fått et skinnlignende materiale. Brytere finner man igjen i hvilken som helst annen BMW, men er av utsøkt kvalitet og sitter perfekt plassert i forhold til fører. Her har man alt der man forventer, og sammen med to digitale skjermer, bør førermiljøet være en mal alle andre kan følge, for og gi best mulig komfort til den som kjører bilen.

BMW har alltid hatt føreren i sentrum. Derfor er også rattet av en slik art at man lengter etter å holde i det. Det er mer tykt enn mange andre biler, ikke like lite som på noen franske modeller, men passer likevel perfekt i hendene på en utsøkt sjåfør. M-rattet er å foretrekke, men får man en standardratt, så er det også godt nok til å få en førsteklasses kjøretur.

Innstillingsmuligheter på ratt og stol er generøst og man har lett for å finne en fin sittestilling. Eneste man må jobbe med, er plassering i forhold til hvordan man vil se instrumenter. Jeg velger litt lavt ratt og passe lav stol, ikke helt i bunn, men jeg kjenner noen som vil så lavt som mulig, selv om de nå begynner å få vanskeligheter med å gå inn og ut av en sportsbil. Den samme bekjente sitter forøvrig lavest mulig også i en SUV, forstå det den som vil…..

Med lite effekt til 500 000
Tilbake til 4-serien. Vil man bare ha designet og ikke trenger så mye krefter, får man Grand Coupè som både 420i og 420d. Prisen starter rett under kr 500 000,- men testbilen er dyrere. Nisjemodellen kan man få i mange forskjellige motoralternativer, og vi fikk låne en 430i xDrive. Med nok effekt og firehjulsdrift koster det også en del, men skal man først ha en slik bil, gjør det ikke noe om den er potent og kan kjøres til og fra hytta med fancy slalomutstyr på taket.

Komfortabel sport
4-serien er komfortabel som Gran Coupe, men ved hjelp av kjøremoduser, kan man sporte opp kjøringen betraktelig. Og BMW er gode til å gjøre forskjellene på kjøremodusene godt merkbare. Derfor blir det også litt slitsomt i lengden og ligge i modus sport. Langs landeveien blir det heller Comfort eller Eco-modus som gjelder. Svingene tas best i sport-modus og med girhendler bak rattet.

Ypperlig drivverk
Motor og girkasse passer biltypen perfekt, og med 252 hk fra den 2,0 liter store motoren, har man effekt i overflod. Rosinen i pølsa er likevel 440i med den fantastiske R6eren på 326 hk. Som sagt er likevel testbilens motorisering bra nok, og sammen med xDrive-systemet, har man også en trygg og god vinterbil. Det brummer litt ekstra fra eksosen, noe som er litt viktig for oss som aldri blir helt voksne.

Danser i svinger
For å teste bilen skikkelig, legger jeg ut på en rute jeg kjenner som min egen bukselomme. Veien, som ligger foran meg, er full av morsomme svingkombinasjoner, og her skal både understell, girkasse, motor og bremser få kjørt. Ulempen er at det er vinterføre. Likevel lar vi det stå til og for en gang skyld er det fordel med firehjulsdrift og ekstra vekt på en BMW.

Bilen oppfører seg trygt og sikkert, både i svinger og nedbremsingene før svingene. Takket være firehjulsdriften kan jeg gå på gassen veldig tidlig, og en liten logring med bakenden oppleves i ny og ne, uten at det blir skummelt. Girkassen følger godt med, og takket være hendler bak rattet, har jeg alltid krefter nok ut av svingene, uten å måtte vente på girkassen. Vente betyr et tidels sekund i denne sammenhengen, så det er ikke helt det samme som å sitte på et legekontor.

Trygg på vinterføre
Firehjulsdriftsystemet gjør også sitt til at kraften kommer fort ned i bakken, selv om veien er snøkledd. Antispinn og antisladd kan slås av, men jeg velger å ha det på, for å være på den sikre siden, i hvert fall når det går fort unna. Og man kan kjøre litt fortere når man vet at systemene er der for å redde deg i overivrige situasjoner. Antisladden venter også litt med å slå til, så man kan kjøre med litt hjulslipp i de skarpeste svingene.

Balansen oppleves som perfekt i 430i xDrive, og kjøreegenskapene bærer preg av at BMW prioriterer det mange ganger foran noe annet. Jeg tar også noen piruetter på en stor plass jeg vet om, og med en perfekt balansert bil, er det Moro med stor M. BMW leverer igjen på kjøreglede, og det er fortsatt føreren som er i fokus hos folkene fra Bayern. Det aller beste med BMW 430i xDrive er at den oppleves også veldig trygg på veien, selv om man har 252 hk, og bilen er glade i å logre med halen.

Mye utstyr
Du får det meste til din 4-serie Gran Coupe, om du betaler for det, men en del er også standard. Som for eksempel automatisk girkasse, fint interiør med fine detaljer, masse sikkerhets utstyr og en del førerassistenter, muligheter for å slå av antispinn og antisladd osv… Det er også noe av utstyret du gjerne betaler litt for, slik som feitere felger, metalikk lakk, enda mer førerassistent systemer, intelligente lys, M-pakke både utvendig og innvendig, skinn interiør (selv om stoff interiøret til BMW også er av høy kvalitet), Harman Kardon lydanlegg osv…. I tillegg er det noe av utstyret jeg kan styre unna slik som foreks. Glass tak. Om du krysser godt av i utstyrs listen blir det til slutt dyrt. Testbilen hadde det meste, og man blir fort godt vant.

Coupe som skårer høyt
Skal man være kritisk til en slik bil? Plassen burde det stå noe om, og bak i en coupe er det vel trangt? Nei, det er ikke det, så sant du ikke er alt for stor. Jeg sitter godt bak meg selv, og har god plass både til bein og hode. 3 barn får helt grei plass i baksetet, og 2 voksne har det også fint på turen, selv om frontsetene er opptatt.

Bagasjeplassen er også god i Gran Coupe, og med en bagasjeluke som går helt opp til taket, er det lett å få bagasjen inn.  Gran Coupe er på dette punktet mer praktisk enn en sedan, og nesten like smart som en stasjonsvogn.

Etter en uke med Gran Coupe er jeg mer positiv til utseendet. Den vokser seg pen uten å være elegant. Den er også tøff nok til at folk snur seg på gaten, uten at du får alt for mye oppmerksomhet. Jeg kan nok leve med denne…..

Teknisk Data: BMW 430i xDrive Gran Turismo
Motor: R4, 1998 ccm, 252 hk / 5200 omdr,
350 nm / 1450 – 4800 omdr.
8 trinns automat.
0-100: 5,9 sek, Toppfart: 250 km/t.
Lengde: 463,8 cm, Bredde: 182,5 cm, Høyde: 138,9 cm, Akselavstand: 281 cm, Vekt: 1690 kg, Tilhengervekt: 1700 kg
Bagasjerom: 480 – 1300 liter.
Forbruk: 0,59 l/mil, CO2 utslipp: 138 g/km
Pris: Fra kr 493 200,- (420i)
Pris 430i xDrive: Fra kr 610 200,-