Av Vegar Bjørge

Når det ikke holder med en standard Audi RS4, vet den tyske tuneren Abt råd. 530 hk og 690 nm er 80 hk og 90 nm mer enn originalen. Akselerasjonstiden til 100 er kappa med noen tideler, og klokka stopper på 3,8 sekunder. Toppfarten er begrenset til 280 km/t. V6eren på 2,9 liter får pustehjelp fra to turboer, for å kunne levere effekten. Abt sin egen Engine Control unit fintuner motoren så den passer perfekt til girkassa. En 8 trinns dobbelclutsj kasse.

Utvendig handler det om karbondeler i spoileren, ny grill, 4 nye eksosutblås som både er grove og gir ekstra lyd. 19″ standardfelgene til RS4 er slengt på dynga, og i stedet blir Abt RS4-R utstyrt med 21″. Dekkene er av dimensjonen 275/25ZR21. Innvendig er det mye karbonfiber, nytt ratt, sportsstoler, RS4-R emblemer med mer.

Selvfølgelig har Abt også gjort noe med understellet for å gjøre kjøreopplevelsen enda mer sportslig. Abt biter er byttet ut mot Audi deler, slik som støtdempere, fjærer og stabilisatorstag. RS4-R skal være en familieracer som trives veldig bra på bane, selv om barnevogna fortsatt ligger i bagasjerommet.

Debut blir på Geneveutstillingen som åpner i morgen, og prisen på bilen starter på 113 780 euro før norske avgifter.