Av Vegar Bjørge

Så er endelig produksjonsmodellen av Jaguar I-Pace klar, og den ble presentert i Graz i torsdagkveld, samtidig som Jaguar også viste den frem for norsk motorpresse i Gamla Museum i Oslo. Dette viser hvor viktig denne modellen er for Norge, og Jaguar-importøren gleder seg stort til å vise frem det ferdige produktet for norske kunder. 

Store forventninger
«I forkant av den internasjonale debuten har 1400 nordmenn fått anledning til å studere den nye bilen ved flere lukkede visninger de siste dagene. De inviterte var potensielle kunder som allerede hadde betalt et depositum på 10.000 kroner for å sikre seg bilen og en tidlig levering. Nå som bilen er presentert i produksjonsversjonen er alle forhandlerne klare til å starte salget av den – til det den norske Jaguar Land Rover direktøren, John Helmersen, kaller «meget konkurransedyktige priser»

I-Pace på fjellbesøk

De harde fakta
Jaguar I-Pace har et 90 kwh litium-ion batteri, som Jaguar garanterer at 70 % av makskapasiten skal holde i 8 år/160 000 km. Rekkevidden ved maks kapasitet er 480 km etter den nye, og mer realistiske, WLTP-syklusen. Batteriet lader fra 0 – 80 % på 40 minutter ved 100 KW DC lader. Vektfordelingen er 50/50 fram/bak, og I-Pace skal ha gode kjøreegenskaper i tillegg til akselerasjon i sportsbilklassen. Sprinten til 100 går unna på 4,8 sek.

Det praktiske blir også godt i varetatt, med en kupè som rommer 5 personer og bagasjeplass på 656 liter. Om man feller ned baksetene får man plass til 1453 liter bagasje.

Drømmen om den perfekte elbilen
«Vi startet med blanke ark for å integrere ny batteriteknologi og arkitektur i en elbil med optimalisert ytelse, aerodynamikk og romslig interiør. Resultatet er I-PACE – en ekte Jaguar og drømmen om den perfekte elbilen. For I-PACE-kunder er det ikke lenger nødvendig å reise på bensinstasjonen. Det holder med lading over natten for å fylle opp tanken!» sier Ian Hoban, Jaguar Vehicle Line Director

Premium elbil til folket
Med lang rekkevidde, fin design, god innvendig plass, Firehjulsdrift og sportslige kjøreegenskaper, bør dette være bilen for oss nordmenn. Men prisen på 599 900 kroner forteller at dette også er en premium elbil med komfortdetaljer man forventer hos de litt finere merkene. Derfor vil du i I-Pace også oppleve den fine detaljkvaliteten Jaguar er kjent for. I tillegg kommer I-Pace til å nå utover den typiske Jaguar-kunden, og den norske importøren regner med at minst 50 % av deres totalvolum vil være elbil de kommende årene.

Innovativ og teknisk
Touch Pro Duo infotainmentsystem lanseres nå i Jaguar, og er først i I-Pace. Dette systemet styres via touchskjerm, knapper og sensorer. Navigasjonssystemet tar hensyn til topografien, historiske data fra tidligere reiser, inkludert kjørestil, for å beregne så riktig strømforbruk som mulig frem til destinasjon. Amazon Alexa Skills vil gi deg svar om det er noe du lurer på, slik som: Er bilen låst? Hvor mye er det igjen på batteriet? Kommer jeg frem dit jeg skal? Jaguar I-Pace eiere vil også ha tilgang på trådløse oppdateringer, så man alltid vil ha den nyeste programvaren.

De første I-PACE forventes utlevert til kunder i august/september 2018 og samtlige Jaguar forhandlere i Norge skal etter planen ha demonstrasjonsbil på plass i løpet av juli/august måned 2018.