Hjem Nyheter Slik blir Hyundai Kona Electric

Slik blir Hyundai Kona Electric

Av David K Andersen

Veldig mange har meldt interesse for denne bilen i Norge, men først nå har de første bildene blitt offentliggjort.

Etter hva vi erfarer, skal 15 000 nordmenn ha meldt interesse for nye Kona Electric. Når du er førstemann i Norge med elektrisk folke-SUV og lang rekkevidde, går du lyse tider i møte.

Nå har selvfølgelig allerede Kona kommet til Norge, men det er med vanlige motorer under panseret. Dermed har de fleste en god idé om hvordan elbilen vil se ut.

LES VÅR PRØVEKJØRING AV HYUNDAI KONA HER

Utvendig er ikke forandringene store, annet enn i fronten, hvor grillen naturlig nok har eget design, og hvor du finner ladeluken. Kona er en tøff kompakt bil, og mer SUVete, altså litt tøffere og røffere i framtoningen, enn mange av konkurrentene på samme størrelse. Det liker vi.

På innsiden, ser forskjellene mot konvensjonelle Kona ut til å være større. Instrumentene er naturligvis heldigitale og med helt eget opplegg i elbilen, men legg også merke til midtkonsollen. Den er betydelig høyere her, og dessuten finnes det et stort rom til å legge fra seg saker og ting på under den. Ser kult ut og burde gi mer cockpit-følelse.

Infotainmentsystemet er også litt annerledes i design og innhold, og så får Kona Electric skikkelig head up-display. Forsetene har på vanlig Hyundai-vis både varme og kjøling, og trådløs lading av mobilen, lydanlegg fra Krell, adaptiv cruisekontroll og alle mulige aktive sikkerhets-systemer, blir tilgjengelig. Ikke noe feil med utstyrsnivået der altså.

Kona er ikke en fullgod familiebil for de som trenger bagasjerom på stasjonsvogn-nivå, men mer som en kompaktbil ala Golf. Bagasjerommet tar 332 liter, men uten eget rom til ladekabelen, er det på 373 liter. På snittet for kompaktklassen.

Du kan velge mellom to drivlinjer. Den lille har batteri på 39,2 kWt, som gir rekkevidde på opp til 300 km målt etter den nye og mer virkelighetsnære WLTP-standarden. Denne versjonen yter 135 hestekrefter og 395 Nm, og vil ta deg til 100 km/t på 9,3 sekunder. Forbruket skal ligge på 14,8 kWt/100 km.

Den store motoren er på hele 204 hester, og med samme dreiemoment, klarer den 0-100 km/t på kjappe 7,6 sekunder. Enda viktigere: Batteriet er på 64 kWt og gir bilen rekkevidde på 470 km. Forbruket er oppgitt til 15,2 kWt/100 km.

Med 100 kW hurtiglader, kan du lade 80% på 54 minutter. Ombordladeren på 7,2 kW, bruker 9 timer og 40 minutter for det store batteriet, og 6 timer og 10 minutter på det lille.

Kona Electric vises for publikum på Genéve-utstillingen kommende uke, og vi regner med prisene blir klare ikke så lenge etter.