En helt ny generasjon små bensinmotorer, står sammen med bedre utseende og oppgradert interiør, i sentrum når Jeep Renegade får facelift. Og en durabelig offroadtur, da. Vi har prøvekjørt.

Tekst og foto: David K Andersen

-Slow-slow! -Carefull, carefull, carefull! Jeg har vært på en del bil-lanseringer hvor vi har testet offroad-egenskapene på nye lovende SUVer. Det er alltid det samme: Det står folk fra bilprodusenten plassert overalt i løypa, og du har de gjerne på walkie inne i bilen. De vil du skal ta det pent. Krabbe opp den bratte bakken inne i skogen. La hill descent-kontrollen ta deg sakte ned igjen. Luske forsiktig gjennom 30 cm dypt vann, eller klatre rolig over store steinblokker.

Jeg forventer det samme idet jeg tar plass i nye Renegade, klar til å følge en Wrangler med Jeeps representant gjennom offroad-løypa. Det blir fort tydelig at jeg tok feil. Vi er tross alt i Italia. Italienere kjører ikke sakte. Aldri.

Offroad-rally

Siden Jeep er Jeep, tar de ikke lett på offroad-egenskapene. Derfor har denne lille SUVen lav-serie, sperrer og andre hjelpemidler vanligvis forbeholdt større SUVer som koster det dobbelte. Nå har jeg koblet på alt via Selec-Terrain-kontrollen, og er klar for å snike meg gjennom vanskelige hindringer.

Men sniking blir det lite av. Derimot ser det ut til at italieneren i ledebilen foran meg kommer rett fra WRC-runden i Sardinia. Jeg henger på etter beste evne.

Det går lettere sidelengs gjennom svingene, gjørma spruter, vi sneier noen trær. En ekstremt bratt betongbelagt bakke, anlagt for å teste angrepsvinkel og evne til å klatre omtrent rett opp, forseres så raskt at vi nesten hopper ned på andre siden igjen. Gjennom en liten elv går det så vannet omtrent fosser inn i bilen – i alle fall føles det sånn. Og over fjell og store steiner, lurer jeg på om det kunne vært lurt med nyrebelte.

Men moro er det, og Renegaden har null problemer med å takle utfordringene. La oss anta den hadde klart dem minst like bra om det gikk sakte, og samtidig slå fast at bilen takler juling, type seriøs, uten å falle fra hverandre. Jeep funker offroad, sånn er det.

MER JEEP? HER ER VÅR TEST AV NYE COMPASS

Snart elektrisk

Alle vet at SUV er hot, så når merket som praktisk talt oppfant sjangeren øker voldsomt, kommer ikke det som noen overraskelse: Jeep solgte 730 000 biler i 2013, i år venter de å klare 1,9 millioner.

Også i Europa går det unna, med økning fra 25 000 i 2010 til 131 000 i fjor. På grunn av det elektrifiserte markedet vi har i Norge, merkes ikke økningen like godt her, men Jeep er i slaget.

Det bekreftes dessuten av at de hvert år frem mot 2022 vil komme med nye modeller, blant annet vil de gå inn i tre nye segmenter. Og de vil bli elektrifisert, blir vi lovet.

Noe mer om sistnevnte, var ikke mulig å få ut av Jeeps folk, men dette lanserings-eventet foregikk på FCAs testsenter i Ballocco, og merkelig nok sirkulerte diverse lett forkledde utgaver av eksisterende modeller rundt inne på området. Lydløst. De gikk ikke på fossilt drivstoff. Noe er nok på gang.

Nyhetene

Selve faceliftet på Renegade er nokså normalt. Altså har den fått ny front og bakende. Og blitt finere innvendig – mer påkostet følelse.

Forandringene i fronten endrer ikke uttrykket vi kjenner fra før, men gjør det mer tredimensjonalt, tydeligere og moderne. Lyktene er helt nye og er nå full-LED, de har samme signatur i midten som nye Wrangler.

Bak har også lyktene blitt nye, og er enda litt kulere enn de var. Dessuten har Jeep flyttet håndtaket til bakluken litt opp og gjort det større, slik du at kan åpne den lettere samtidig som du blir mindre skitten på fingrene.

Innvendig domineres Renegade av den store 8,4-tomers infotainmentskjermen vi kjenner fra blant annet nye Compass – Uconnect. Dette systemet har etterhvert blitt meget bra. Det er enkelt og oversiktlig, og dessuten lagt opp sånn at at du sparer deg for unødige skjermtrykk: Fordi skjermen er så stor, er det plass til en rekke snarveier konstant nederst. Apple Carplay er selvfølgelig på plass.

Klimaanlegget er nå det samme som i Compass med store tydelige knapper, og på biler med firehjulsdrift, har du selvfølgelig podden foran girspaken hvor du både kan velge hva slags underlag du skal takle, og eventuelt trykke inn lavserie, sperre og så videre.

En av de andre nyhetene innvendig, er betydelig forbedring av praktiske smårom og steder å legge fra seg ting på. Koppholderne er også nye og holder flasker bedre på plass.

1.0 og 1.3 turbo

Med stadig strengere krav til avgasser og ønske om lavere forbruk, pensjoneres nå etterhvert den veljkente 1,4-turboen til Fiat, og erstattes av en helt ny motorserie med premiere i Renegade.

Begge utgavene har sylindervolum på 0,33 liter, som altså resulterer i 1 liter for treeren som yter 120 hestekrefter og 190 Nm, mens den firesylindrede når 1,3 liter og kommer enten med 150 eller 180 hester. Begge versjonene har 270 Nm.

Tredjegenerasjons Multijet er på plass, de har fire ventiler pr sylinder, men bare én kamaksel. Ventilåpning og tid er variabel, og innsugsventilene er uavhengige. På lavt turtall åpnes ventilene tidlig slik at eksos resirkuleres, mens de på høyere turtall lukkes senere. Bredere register og mer effektiv forbrenning skal være resultatet.

Videre er eksosmanifolden integrert i toppen for korteste vei til turboen, som med elektrisk wastegate får redusert ventetid før trykk oppnås, og dermed bedre respons. På andre siden av motoren sørger en vannkjølt kompressor integrert i innsugsmanifolden for raskere leveranse av varene.

Begge utgavene av den nye motoren imponerer i praksis. Vi startet med å teste det vi trodde var 1,3-literen på 150 hestekrefter, men som etter noen kilometer og en sjekk i papirene viste seg å være den tresylindrede 120-hesteren. Det sier ganske mye om hvor raffinert denne lille treeren er.

Den har mer enn nok krefter for vanlig kjøring, og leveres sammen med en direkte og fin manuell girkasse og forhjulsdrift. Hvorvidt denne motoren skal importeres til Norge i Renegade er ennå ikke avgjort, men den var uansett en svært positiv opplevelse som vi etterhvert kan regne med å se også i andre biler fra konsernet.

Den større 1,3-literen på 150 hester har betydelig bedre punch og gjør Renegade til en kvikk kompanjong ved aktiv kjøring på landeveier eller i høyere hastighet ute på motorveien. Den føles lett, ledig og turtallsvillig i alle situasjoner, og opptrer dessuten svært raffinert – helt uten støy og vibrasjoner i vanlig kjøring.

I den forhjulsdrevne utgaven vi testet, var den koblet sammen med en dobbeltclutch-automat, mens den i firehjulsdrevne utgaver vil komme i 180-hesters uttak og med 9-trinns converterautomat kjent fra andre biler fra Fiat Chrysler.

Begge motorene har partikkelfilter og møter Euro 6D-kravene. Diesel finnes også: 1,6 120-hester og en 2-liter med 140 eller 170.

På veien

Renegade er morsom allerede når du setter deg inn. Det firkantede karosseriet med uvanlig rett frontrute, gir spesiell følelse – du har mye luft foran deg. Sittestillingen er dessuten finfin, med gode justeringsmuligheter på både sete og ratt.

Ute på veien leverer den fin kjørefølelse, og selv om den lener karosseriet litt i svingene, er hjulopphenget kompetent til moro på favorittveien. Styringen er fint vektet og føles bra, og du har fin kontroll på hva bilen holder på med i alle situasjoner.

Komforten er god, med lavt støynivå og stort sett grei fjæringskomfort. Vi skal komme mer tilbake til dette når bilen kommer til Norge vi får mulighet til å teste i fred og ro.

Det kan forresten være lett å glemme at Renegade ikke er så liten som den ser ut på utsiden, den er faktisk litt lenger enn Volkswagen T-Roc (test i linken). Baksetet fungerer fint og bagasjen er overraskende stor, så om man klarer seg uten stasjonsvogn-aktig plass bakerst, duger den fint som familiebil.

Konklusjon

Konkurransen blir stadig hardere i denne voksende klassen av mindre SUVer, blant annet fra Volkswagen T-Roc, som er en glimrende bil. Heldigvis for Jeep, har Renegade tonnevis av særpreg og personlighet, for ikke å snakke om SUV-arv de andre bare kan drømme om. Den takler forholdene imponerende uansett om du har vei eller ikke under hjulene.

Med oppdateringene, spesielt på design, infotainment og motorer, er den utvilsomt klar til for flere år. Vi håper den norske importøren med denne faceliften vil ta inn forhjuldrevne versjoner også, slik at de som ikke trenger firehjulsdrift kan få et fint og rimelig alternativ i denne morsomme kompakte SUVen.

Nye Renegade kommer til Norge i høst.

Våre bilder:

Bilder fra Jeep:

Takniske data er ikke klare foreløpig