I går sikret Fernando Alonso og Toyota seier i 24-timers løpet på LeMans. Selv om konkurrentene stort sett satt på sidelinjen og så på, måtte Toyota kjempe for seieren. Bilen skal holde og man må unngå uhell med andre konkurrenter. Likevel var fightingen mellom flere team et stort savn, men det kan det nå bli en forandring på. Fra 2021 skal nemlig hyperbiler få lov til å konkurere på LeMans. 

Av Vegar Bjørge

Motorsport er viktig for produsenter, men å konkurrere i toppen i de mest populære motorsportsgrenene er dyrt. Formel 1 er bare for eliten som kan bruke milliarder pr år, mens rally er for spesielt interesserte. Langløp for sportsbiler har blitt inngang for flere, og her finnes det nå mange forskjellige produsenter. Eneste skåret i gleden er LMP1, som er superbilklassen. I en periode var det Audi som satte standarden, men da de trakk seg ut, ble det få igjen som ønsket å kjempe i klassen. Det er for dyrt.

Toyota har nå tatt sin LeMans-seier, noe de har forsøkt mange ganger. Kanskje de også forsvinner og da legges mest sannsynlig LMP1-klassen ned?

Heldigvis er det noe nytt på gang. Vi har sett alle disse hyperbilene som kommer i ekstremt begrenset antall. Nå skal de få konkurrere på racerbanen i Endurance-løp som varer over flere timer.

Mercedes-AMG Project One, Aston Martin Valkyrie og andre hyperbiler blir snart å finne på startstreken, og kan skape enda større interesse for disse løpene. Kanskje dette blir starten på en ny prototyp-klasse, for det er ikke langt fra prototyp til hyperbiler.

Klassen vil få reguleringer som gjør at bilene må støpes innenfor gitte former. Kanskje dette er aberet med en slik løpsform, men noen regler må man ha for at konkurransen skal bli noenlunde rettferdig, om det er rettferdighet man ønsker. Kanskje man også klarer å lage bilene så ulike som hyperbiler faktisk er?

Fortsatt skal det handle om hybrid-løsning, og batteriet skal gi 200 kw effekt, mens samlet effekt skal reguleres til rundt 520 kw (700 hk). Rundetiden rundt LeMans antar man at vil være rundt 5 sekunder langsommere enn dagens LMP1-biler, mens kostnaden bare blir 20-25% av dagens LMP1-biler. Dermed regner man med at dette vil interessere flere fabrikanter, og kanskje dette blir den største klassen i fremtidige LeMans-løp. Reglene vil tre i kraft fra september 2020, og for oss som elsker motorsport, er det bare å glede seg.