Hjem Tester Test: Ssangyong Rexton Sports

Test: Ssangyong Rexton Sports

Etter over 15 år i Norge, har vi etterhvert blitt nokså godt kjent med Ssangyong. Nå er de klare med en ny generasjon pickup – Rexton Sports.

Tekst og foto: David K Andersen

Det startet i 2002, da Sør-Koreanske Ssangyong, som forresten har laget biler siden 1954, begynte å selge SUVen Rexton i Norge. Med grønne skilt, drivlinjer fra Mercedes og gunstige priser, var det plutselig biler fra det ukjente merket å se over alt.

Pickup kom de også med etterhvert, du husker kanskje Actyon Sports, med den ganske spesielle grillen og brått avsluttende hytta mot lasteplanet.

Siden den gang har både modellrekken blitt betydelig utvidet, og ikke minst har importen av merket til Norge blitt overtatt av Gill Gruppen, kjent gjennom mange år for Subaru.

Siste tilskudd i Ssangyong-programmet er denne: Pickupen Rexton Sports. Den kommer som du ser med dobbeltkabin, og har et antydningsvis mer SUV-aktig design enn enkelte av konkurrentene.

Kort plan

Så kaller også Ssangyong den for en SUT, altså en sport utility truck. I det ligger det nok en antydning om at den skal være noe mer tilpasset privatbruk, men om konstruksjonen legges til grunn, er det fortsatt ren pickup.

Som de andre, sitter den nemlig på ramme, fremfor å ha selvbærende karosseri. Og den har stiv bakaksling. Dermed kan den trekke tilhenger på opp til 3 tonn, og du kan laste et tonn på planet.

Det er imidlertid, med sin lengde på 1,3 meter, omlag 25 cm kortere enn hos de japanske konkurrentene med dobbeltkabin. Og sammenligner du med en halvannen-cab, er forskjellen rundt halvmeteren.

For deg som er avhengig av volum på planet, kan den derfor komme til kort. Det er imidlertid plass til en europall. Som på de japanske konkurrentene, mangler også her belysning av lasteplanet – noe dessverre bare amerikanerne ser ut til å forstå viktigheten av på en arbeidsbil.

Siden skiltene er grønne, har du imidlertid et hav av plass der baksetene skulle vært. Den er nesten som en egen liten varebil der bak. Mangel på gittervegg bak forsetene gjør dessuten plassforholdene foran glimrende, og du kan selvfølgelig legge ned setet og ta en dupp om du skulle bli litt sliten på langturen eller i lunsjen.

Vellykket førerplass

Ikke bare plassforholdene er gode foran – dette er kort og godt en meget bra førerplass. Setene er store og virker påkostede. De minner mer om forsetene i en SUV enn på en pickup – du har til og med ganske bra sidestøtte. Ventilasjon kan du også få om du vil.

De kan også justeres langt i alle retninger, så når også rattet har gode innstillings-muligheter, noe som langt fra er tilfelle i flertallet av konkurrentene, blir plutselig Rexton Sports bilen med den kanskje beste kjørestillingen i klassen.

Det spares heller ikke på skjermstørrelse eller funksjonalitet. Infotainmentsystemet kan skilte med 9,2-tommers berøringsfølsom skjerm. Vi er vant til at det spinkes og spares på sånt i slike biler, men ikke her.

Menyene er logiske og enkle å bruke, responsen er rask, og den har Apple Carplay som fungerer utmerket. Du har også around view monitor som gjør at du ser bilen i fugleperspektiv ovenfra, og oppløsningen i alle kameraene er imponerende.

Fullt så moderne er ikke instrumenteringen, men mer som normalen. Du har med andre ord analoge klokker på hver side, og en liten skjerm i midten som viser kjørecomputer og litt andre ting.

Alt av knapper, hendler og hjul er logisk plassert og gjør jobben som forventet, så bilen er enkel å bruke på alle måter.

En fiffig detalj vi satte pris på, er måten du girer manuelt på. Istedet for hendler bak rattet eller eget løp for girspaken hvor den vippes forover og bakover for giring, sitter en liten vippebryter plassert på siden av girvelgeren. Ergonomisk smart, bare vipp forover eller bakover med tommelen.

Kvalitetsfølelsen er som i konkurrentene, det er en god del hardplast, men sånn er det i denne typen biler. På knapper og brytere, varierer det muligens noe mer enn vi er vant til. Enkelte knapper gir svært solid og tung følelse, mens andre kan virke litt mer «lealøse», så du tenker at de kanskje kan bli litt vel slappe i fisken etter noen års bruk.

Lydanlegget kunne med fordel vært betydelig bedre. Vi er ikke bortskjemt med god lyd i pickuper, så det er ikke nødvendigvis dårligere her enn i andre, men hvorfor skal det ikke være mulig å dra på litt med musikken?

Den positive opplevelsen fra førermiljøet, fortsetter så snart du begynner å kjøre. Igjen minner Rexton Sports litt mer om SUV og litt mindre om pickup.

Høy komfort

Først og fremst er støynivået behagelig lavt, nesten imponerende, vil vi si. Motoren er godt dempet på både støy og vibrasjoner, og du hører lite til både hjul og vind. Dette er i høyeste grad ett av Ssangyongen beste punkter.

Fjæringskomforten er dessuten god – du har fin flyt langs veien, og den oppleves som avslappende å kjøre eller sitte på i. Unntaket er skarpe ujevnheter eller hullete grusvei. Til tross for spiralfjærer fremfor bladfjærer, og ekstra stag for å kontrollere bakakslingens bevegelser bedre, mister den likevel kontrollen nokså raskt. Slagene forplanter seg videre til ramme og førerhus, og bilen kan hoppe litt sidelengs i svinger.

Med last fungerer det mye bedre, men uten, begynner vi nesten å lure på om bladfjærer er like greit. Nissan Navara, som har samme type oppheng av bakakslingen, sliter nemlig med samme problem.

Kjøreegenskapene blir aldri all verden i biler med ramme og stiv aksling, men så er vel heller ikke de sportslige ambisjonene hverken store eller på noen måte viktige i en sånn bil.

Styringen er imidlertid veldig fin, den gir god veifølelse (alt er relativt, dette er en pickup), blant annet takket være god gammeldags hydraulisk servoassistanse.

Og ikke minst: Rexton Sports er ganske så kul å kjøre, på den måten at den føles stor og barsk. Du sitter der oppe, litt over alle andre, ser konturene av det lange panseret foran deg – blir rett og slett litt konge på veien. I alle fall føles det sånn, og det er hele poenget.

Lavt forbruk

Motoren er ikke lenger levert av Mercedes, men Ssangyongs egen konstruksjon. Dieselen er på 2,2 liter og yter 181 hestekrefter og 400 Nm. Pickupen blir ikke rask av den, men kreftene holder fint, også når du skal trekke tilhenger.

Dessuten er den som nevnt godt dempet når du kjører, og ikke minst fungerer den utmerket sammen med automatkassen fra Aisin med 6 gir.

Dieselforbruket imponerte, spesielt på langkjøring, hvor den klarte seg med 0,68 liter pr mil. Totalt i testuken, som også inneholdt en god del kjøring inne i Oslo, endte vi på 0,82. Det er faktisk mindre enn hva Ssangyong selv oppgir på blandet kjøring, og meget bra sammenlignet med konkurrentene.

Firehjulsdriften er ikke automatisk, du styrer den via et hjul i midtkonsollen. Til vanlig bruker du høy-serien og bakhjulsdrift, mens du på glatt vinterføre vrir ett hakk og får firehjulsdrift og høy-gir. Lav-serien kommer ved å vri enda ett hakk på hjulet. Enkelt og greit.

Ekstra pluss for skikkelig limited slip-differensial i bakakslingen. Her slipper du en egen bryter – bilen forstår selv når det er nødvendig å låse diffen, og den gjør det fullt og helt. Fungerer meget bra.

Annerledes

Rexton Sports skiller seg markant ut når det kommer til design. For det første er proporsjonene annerledes, i og med det kortere planet og den brå avslutningen av hytta mot planet. For det andre har den nokså spesielle profiler gående i bilsidene. Ser du det på bildene? Den har en slags utheving av hjulbuene i bilsiden vi egentlig ikke tror vi har sett før.

Om du liker det eller ikke får bli din sak, men vi fikk etterhvert sansen for mye av designen. Spesielt fremre del, som både fremstår moderne i design, og muskuløs.

Frontlyktene ser også bra ut, og nærlyset er ok. Fjernlyset er imidlertid ikke bra nok på en ny bil i dag, så her trenger du ekstra lys. I alle fall om du bor på landet.

Stigtrinnene langs siden, er nok også et designpluss for mange, men vi opplevde dem mest som litt irriterende. Rexton Sports har nemlig en veldig smart detalj: Dørsidene går utenpå karosseriet helt ned. Dermed holdes terskelen ren for skitt, og du slipper å søle til buksebenet når du hopper ut og inn.

Stigtrinnene derimot, ødelegger hele moroa. Spesielt siden de samler masse grus og gjørme når du kjører på våte grusveier. Istedet for å enkelt komme ut og inn uten å skitne seg til, må du enten ta ekstra sats for å unngå kontakt, eller du må tråkke på dem og dermed bruke et ekstra steg for å komme ut og inn.

Mye utstyr

At bilen heller litt mot SUV, ser vi ikke bare i førermiljøet eller i kjørefølelsen, men også på utstyrslista.

Prisene er ikke spesielt lave, de strekker seg fra 424 900 for den enkleste versjonen som heter Plus + og har manuelt gir, via Premium og Premium +, og til Premium ++ til 499 900 kroner.

Da inngår skinn i både seter, dørsider og dashbord, ventilerte seter, infotainmentsystemet med kameraer rundt hele bilen, nøkkelløs tilgang og start, samt masse annet. Dermed kommer den nokså godt ut likevel.

Konklusjon

Rexton Sports er en nesten udelt positiv opplevelse for oss. Vi har veldig sansen for at den i både førermiljø og kjøreopplevelse oppleves mer personbilaktig enn konkurrentene, samtidig som den føles like barsk og kraftig totalt sett. Den er kort og godt bedre på komfort, så kjører du mye, kan dette fort være ditt beste valg. Det skorter litt på lasteplass på planet, og den har enkelte andre misser, men dette er i høyeste grad et aktuelt alternativ til de etablerte. Spesielt siden den skiller seg markant ut på flere områder – det gjør den til et tydeligere alternativ.

Data:

Ssangyong Rexton Sports
Pris fra 424 900
Pris testbil 494 900
Motortype R4 diesel turbo
Motorvolum ccm 2 157
HK o/min 181 4 000
Nm o/min 400 1 400 – 2 800
Sek. 0-100 km/t Ikke oppgitt
Topphastighet km/t 185
Forbruk blandet l/mil 0,86
Utslipp CO2 g/km 226
Egenvekt kg 2 090
Tilhengervekt kg 3 000
Bagasjerom liter
Lengde mm 5 095
Bredde mm 1 950
Høyde mm 1 840
Akselavstand mm 3 100