Med UX, går Lexus inn i et nytt segment. Europa-sjefen sier det er tiårets viktigste bil, og i Norge erklæres priskrig på luksusbiler, med svært lav startpris.

Av David K Andersen

Vi traff den europeiske Lexus-sjefen Pascal Ruch på Paris-utstillingen nylig. Han har store forventninger til den kompakte SUVen. -Dette er tiårets lansering for oss. Like viktig som LS var i 1990 da vi lanserte Lexus, og like viktig som RX i 2000 – den første Lexusen med hybrid. UX er den tredje milepælen for Lexus i Europa, den gjør merket tilgjengelig for et bredere publikum, sier han.

Når de norske prisene nå er klare, er det liten tvil om at Lexus Norge følger opp den tråden. UX250h, starter nemlig på bare 385 000 kroner. -Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler, sier den norske Lexus-sjefen Knut-Erik Jahnsen. -Vi synes det er gøy å riste litt i markedet for luksusbiler med denne prislappen, sier han. -Den er aggressiv, men hovedmålet vårt er at enda flere nordmenn opplever å eie en luksusbil og få øynene opp for Lexus.

Start-prisen gjelder forhjulsdrevne UX250h i Comfort utstyrsnivå. Trenger du firehjulsdrift, er inngangsprisen 425 200, mens en absolutt fullastet versjon, kommer på 588 700 kroner.

UX har siste generasjone fullhybrid-system og effekt på 178 hestekrefter. Firehjulsdrift-utgavene har elektrisk drift på bakakslingen.

Jahnsen håper også UX kan være et alternativ til elbil for mange: -Vi har også et nybilmarked i Norge der elbilfordelene er så rause at enkelte kjøpere føler det blir vanskelig å velge noe annet, selv om de ønsker seg frihet fra lading og rekkeviddeangst. Miljøfordelene ved hybridelektrisk crossover-SUV som egner seg godt for både langturer og småkjøring, kombinert med den lave prisen, vil gi dem større valgfrihet.  

Europa-sjef Ruch, påpeker dessuten at UX går rett inn i et av de raskest voksende segmentene, og legger til: -Vi ser yngre kunder, vi ser flere kvinner, og dette er kjøpegrupper vi ønsker å trekke til Lexus. -UX er det rette produktet.

UX er forresten utviklet under ledelse av Chika Kako. Ruch mener det styrker produktet: -Hun var involvert i prosjektet helt fra starten av, det er viktig at bilen både er attraktiv for kvinner og for menn. I bilindustrien glemmer vi kanskje det noen ganger.

Vi har ikke kjørt UX foreløpig, men den tiltaler etter første møte og prøvesitting under bilutstillingen. på førerplass beholdes den typiske Lexus-følelsen hvor du kan sitte lavt og ta med deg rattet ut, om du vil.

Samtidig har Kako vært opptatt av å sørge for at UX er lettkjørt og dynamisk: -Jeg vil overraske positivt, endre inntrykket enkelte har av SUVer som høye og krevende å manøvrere, og heller tilby en bil som er snerten og lettkjørt, sier hun.

Teknisk bygger UX på Toyotas TNGA-plattform, men Ruch sier den er betydelig endret for å passe Lexus og den kjøreopplevelsen en bil fra merket skal gi. -Den har mange forbedringer, blant annet i sveisepunktene, slik at den er stivere. Den har også et lavt tyngdepunkt, så sammen med kraftig drivlinje, er dette en svært god pakke.

Lexus UX250h er på plass i Norge i mars neste år. Vi kommer tilbake med rapport fra første prøvekjøring innen den tid.

Bildegalleri: