Hjem Nyheter E-klasse som ladbar hybrid: Bensin eller diesel

E-klasse som ladbar hybrid: Bensin eller diesel

Neste generasjon ladbar hybrid fra Mercedes får dobbelt så stort batteri. Nå kan du dessuten velge mellom bensin og diesel i E-klasse, for ikke å snakke om stasjonsvogn.

Av David K Andersen

Spesielt SUVen GLC, har slått an i Norge blant det relativt rikelige utvalget i ladbare hybrider Mercedes så langt har tilbudt kjøperne.

Men det har også vært utfordringer. For eksempel begrenset valg av karosseritype, rekkevidde på strøm og forbruk etter at batteriet er tømt. Nye E-klasse som plug-in hybrid løser mye.

For det første dobles batterikapasiteten – fra 6,4 kWt til 13,5. Det gjøres uten at ytterligere plass er påkrevet: Forbedret cellekjemi gjør det mulig å øke kapasiteten uten at mer plass opptas. Rekkevidden på strøm øker i henhold til NEDC 2.0 fra 33 km til 52 – 57, avhengig av drivlinje og karosseri.

Samtidig økes ladekapasiteten fra 3,6 til 7,4 kW, og ombordladeren blir vannkjølt. Fra 10 til 100 prosent tar nå bare halvannen time på maks, mens beregnet tid i vanlig strømuttak er beregnet til 5 timer.

Også den elektriske motoren, integrert i den øvrige drivlinjen, er ny. Det betyr hele 90 kW effekt, og 400 Nm.

Dermed ser vi her på svært akselerasjons-sterke biler, enten du velger bensin eller diesel.

For det kan du nemlig nå: Sedanen kommer som både bensin- og dieselhybrid – velg selv. Stasjonsvognen blir imidlertid kun å få med diesel.

Den gode nyheten her, er at også de som kjører mye og langt, nå får sin hybrid. For det er selvfølgelig fortsatt slik at en dieselmotor er bedre på forbruk enn bensin, og drasser dessuten på ekstra vekt (i form av batteri, elmotor, osv) mer effektivt.

Dermed: Bor du i by hvor diesel straffes, men du for det meste kjører kortere turer – velg bensin. Bor du utenfor byen, der partikkelutslipp ikke er tema, eller du kjører en del langturer i tillegg til småkjøringen: Velg diesel.

Nå er ikke forbrukstallene for de to drivlinjene etter at batteriene er tomme kjent, men vi føler oss sikre på at den glimrende 2-liters dieselen til Mercedes vil bry seg svært lite om noen ekstra kilo å drasse på – den vil garantert fortsatt holde forbruket svært lavt.

Bonusen – betydelige fartsressurser – forbedres naturligvis ytterligere. Mens utgående E-klasse plug-in hybrid brukte 6,2 sekunder til 100 km/t, trenger ikke den nye, med bensinmotor som gir systemeffekt 320 hestekrefter og 700 Nm, mer enn 5,7.

Går du på diesel, er effekten 306 hester og momentet 700 Nm. Den trenger 0,2 sekunder mer tid på seg. Alle har topphastighet begrenset til 250 km/t.

For å hjelpe deg med å utnytte energien mest mulig effektivt, er bilene utstyrt med avanserte hjelpesystemer. Blant annet hvor radar, kamera og navigasjon bidrar med informasjon om topografi, trafikkforhold og kjørerute, slik at bilen kan gi deg råd om når det er smart å slippe gassen og benytte momentet til lading.

ECO Assist bruker, i tillegg til å vise deg informasjon om hvordan du bør kjøre på skjermen, aktiv motstand i gasspedalen, sånn at du føler når du bør roe ned.

Lader du ofte, vil smart kjøring via hjelpesystemene gjøre det enklere å oppnå lave totale forbrukstall. Om du kommer ned på tallene oppgitt i tabellen under eller ikke, avhenger naturligvis som vanlig, av at kjøremønsteret ikke innebærer veldig mye kjøring med utladet batteri.

I januar er bilene på plass i Norge, og som du ser av prisene under, ligger det meste til rette for nok en hybrid-suksess for Mercedes. Nå med deg som kjører langt og mye med på laget.

Mercedes-Benz E 300 e sedan E 300 de sedan (Stv.) E 350 e (utgående)
Motor R4 Bensin R4 Diesel R4 Bensin
Volum (cc) 1991 1950 1991
Ytelse forbrenningsmotor (kW/hk ved rpm) 155/211 ved 5500 143/194 ved 3800 155/211 ved 5500
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm ved rpm) 350 ved 1200-4000 400 ved 1600-2800 350 ved 1200-4000
Ytelse elmotor (kW) 90 90 65
Systemeffekt (kW/hk) 235/320 225/306 210/286
Systemmoment (Nm) 700 700 550
Akselerasjon 0-100 km/t (s) 5,7 5,9 6,2
Toppfart (km/t) 250 250 250
Toppfart (elektrisk) (km/t) 130 130 130
Blandet forbruk (l/mil) 0,2 0,16 0,21
Blandet CO2-utslipp(g/km) 45 44-41 49
Elektrisk rekkevidde NEDC 2.0 (km) 57 54 (52) 33
Batterikapasitet (kWt) 13,5 13,5 6,4
Pris eks. lev. (kr) 550.000 580.000 (605.000) N/A