Mitsubishi L200 fyller 40 år i år, og kommer nå i en helt ny utgave. Den får et tøffere design, flere hjelpesystemer og enda bedre fremkommelighet. Salgsstart er 17. november i Thailand, men den skal etterhvert selges i 150 land.

Av Vegar Bjørge

Det er liten tvil om at Mitsubishi sin arbeidshest L200 har vært en viktig del av merket. Den har blitt solgt over hele verden, og kan med stolthet feire 40 år på veien. Nå skal den bli bedre enn noengang.

Under verdenspremieren konstaterer Mitsubishi Motors styremedlem og representativ direktør Osamu Masuko; «Den nye Mitsubishi L200 er en av våre strategiske globale modeller, og det å lykkes med den, er viktig for videre bærekraftig vekst. Vi har 40 års erfaring med å forbedre produktene, og nye L200 er et bevis på dette. Jeg er overbevist om at nye L200 vil imøtekomme våre kunders økte krav, og ønsker over hele kloden på en overbevisende måte.»

Dynamic Shield-fronten er det første man legger merke til, og med den får L200 mer familielikhet til de andre modellene hos Mitsubishi. Panseret og de smale hovedlyktene er høyt plassert, mens ekstralysene under har blitt større og kraftigere. Videre har formen på bilen blitt tøffere, med større hjulhus og bredere skjermer. Bakenden er også ny, med plan i moderne og tøft design.

Innvendig har man også forandret en del, selv om den vante L200-føreren kjenner seg godt igjen. Materialvalget skal være et hakk opp, med mer moderne instrumentpanel. Telefontilkobling er en selvfølge, også i L200, og de fleste tilkoblingsløsninger vil være tilgjengelig.

Fremkommelighet er viktig for kundene i denne bilklassen, og det setter krav til firehjulsdrift-systemet. Super-Select 4WD leveres med låsbar og åpen senterdifferensial som standard, men den kan også leveres med låsbar bakre differensial.

Har man koblet inn lavserie, kan man velge mellom fire kjøremoduser, Gravel Mode, Mud/Snow Mode, Sand Mode og Rock Mode. Kjøremodusene påvirker både motor og girkasse, og bidrar til maks fremkommelighet på valgte underlag.

Nye L200 er bygget på en solid stigeramme og har fått et solid sikkerhetskarosseri. Selv solide biler trenger assistentsystemer og L200 har blant annet Blindsonevarsler, Radarbasert Frontkollisjonsvarsler og Missakslereasjonshinder (Mitsubishi kaller den faktisk det). Sistnevnte bidrar til at bilen ikke gjør uventet byks ved gasspådrag på trange plasser.

40-åring har også fått kraftigere bremseskiver og bremsestempler foran, en ny automatisk girkasse med 6 trinn og støtdempere med lengre slaglengde.

Selv om bilen introduseres i disse dager, aller først ut er Thailand 17. november, så får vi den ikke til Norge før høsten 2019. Prisene vil trolig være klare i løpet av sommeren 2019.