Når helgen ikke bare byr på stor maskin-utstilling i Lillestrøm, men også en uvanlig kul konsept-traktor, utnytter vi muligheten navnet vårt gir til å rapportere om litt mer enn bare bil.

Av David K Andersen
david@bilogmotorbloggen.no | @bilogmotor 

Det skal innrømmes at undertegnede ikke bare har en stor forkjærlighet for biler, men også traktorer. Faktisk i den grad at det for tiden jobbes på si med en bok om emnet.

Dermed tillater vi oss en liten avsporing fra bil i dag, spesielt siden helgen står i traktorens tegn. I Lillestrøm foregår nemlig Agroteknikk, landbrukets store maskinutstilling som bare finner sted hvert tredje år. Alle med interesse for maskiner og redskap bør vurdere et besøk der.

Men ok, la oss snakke Fiat. Traktor.

Merket, og den velkjente terracotta-fargen traktorene hadde, forsvant i 1999, etter at Fiat bestemte seg for å kalle traktorene New Holland og la de være blå.

Som i bilenes verden, har det også blant traktorprodusentene vært betydelige sammenslåinger og oppkjøp gjennom årene, og da Ford og Fiat ble samme produkt, valgte man å kalle traktorene New Holland. Omtrent samtidig ble Case IH en fullverdig del av Fiat, så i dag er det de to navnene som lever, i blå og rød farge. Alt er imidlertid strengt tatt fortsatt Fiat – kontrollert av Agnelli-familien.

Nokså interessant, har Fiat traktorer et litt annerledes ettermæle enn bilene. Traktorene var ikke bare tidlig ute med moderne konstruksjon, fornuftig laget med tanke på vedlikehold og brukervennlige, de er kjent som noe av det mer solide og driftssikre som er laget på traktorfronten.

Dermed har også savnet etter de terracotta-fargede maskinene vært stort, både i Norge og resten av verden.

Heldigvis er det noe som heter 100-års jubileum – så mange år er det nemlig siden Fiat kom med sin første modell, 702.

Det feires nå med avdukingen av konsept-traktoren Fiat Centenario på den italienske traktor-ustillingen EIMA som pågår samtidig med Agroteknikk.

Centenario er tegnet på CNH (Case New Holland) Industrials design-senter, og spiller tydelig på 80- og 90-serien, lansert på midten av 70-tallet og produsert helt frem til 2003.

Siden Italia er Italia, tuller du ikke med design, så det var ingen ringere enn Pininfarina som tegnet 80-serien i sin tid. Designhuset er selvfølgelig mest kjent for å stå bak en milelang liste med legendariske biler fra Ferrari, Maserati, Alfa Romeo og en rekke andre merker fra både Europa, USA og Asia.

Vi synes virkelig Centenario-konseptet holder designarven ved like, dette er rett og slett en seriøst lekker traktor (jada, traktorer kan være lekre).

Kanskje like spennende som konsept-traktoren, er det at New Holland har tenkt å produsere en begrenset serie traktorer i terracotta kommende år – som en del av 100-års jubileet.

Terracotta-fargen på disse modellene er metallic, og dekaler skal føre tankene til 90-serien.

Det skal produseres 100 eksemplarer av hver modell fra flere serier, blant dem noen beltemodeller og noen uten hytte. Interessant for Norge, er imidlertid de to på bildene her: T5.120 EC/T5.115 og T4.110. En uhøytidelig liten måling i traktormiljøet i dag viser stor interesse, så vi håper importøren A-K Maskiner klarer å skaffe noen eksemplarer hit. De får nok ben å gå på.