Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Hyundai Tucson facelift

Prøvekjøring: Hyundai Tucson facelift

Det er bare tre år siden Hyundai introduserte Tucson, men allerede nå er faceliften klar. Årsaken er nye motorer – vi har prøvekjørt.

Av David K Andersen

Introduksjonen av Tucson i 2015 innebar et stort løft for Hyundai i klassen for kompakte SUVer, og suksessen har ikke uteblitt: 390 000 solgte biler i Europa så langt. Dermed er det nok ikke selve bilen som gir oss denne litt tidlige faceliften.

Derimot har det som befinner seg under panseret noe å si. Utslippskravene skjerpes stadig, og enkelte av motorene som var med fra starten av i Tucson, trenger oppdatering for å møte Euro 6d Temp som kommer i høst.

Bensinmotorene beholdes, det er en 1,6-liter med eller uten turbo og således med 177 eller 132 hestekrefter. Dieselene derimot får fyken, og inn kommer et par nye.

Rimeligere

Aktuelt for Norge er den helt nye 1,6-liters motoren, som i de versjonene som kommer hit, yter 136 hestekrefter og 320 Nm. Den kommer med automatgir som standard, Hyundais egen 7-trinns DCT dobbeltclutch-kasse. Og så kan du velge mellom for- og firehjuldrift.

På grunn av betydelig lavere utslipp, synker prisen med hele 52 000 kroner, og bilen leveres kun med med ett utstyrsnivå, hvor alt du kan tenke deg er inkludert. Panoramatak og metallic lakk er eneste mulige tilvalg på listen. 2WD koster 435 900 kroner, med tilførsel av drift bak, tilkommer 60 000 kroner.

Det påslaget er ikke av de minste, men pakkeprisen blir uansett rimelig attraktiv, synes vi. Hyundai Tucson er nemlig en bra bil som nå styrkes ytterligere av faceliften.

Hele fronten er ny, den minner såklart fortsatt om den gamle, men grillen får litt mer design: Tydeligere og mer buede linjer i krom. Lyktene er også helt nye og har full LED.

Også bak er lyktene nye, det samme er andre detaljer, som eksempelvis de doble eksosutslippene. Nye felger er også tilgjengelig.

Ny innvendig

Den største forandringen, ved siden av den nye dieselmotoren, finnes imidlertid på innsiden. Hele dashbordet er reddesignet, og skal nå være mer moderne og passe bedre inn i Hyundais nye designspråk.

Infotainmentskjermen, tidligere innfelt i dashbordet, er nå oppstikkende. Den måler 8 tommer, har fornuftig oppsett og er enkel å bruke med tilhørende knapper og hjul på siden. I og med disse, blir løsningen antydningsvis klumpete i mine øyne, men uansett: Innvendig ser det betydelig bedre ut i nye Tucson.

Kvalitetsfølelsen øker samtidig, og selv om hardplasten rekker nesten helt opp til luftdysene, føles bilen rimelig påkostet og fin når du sitter bak rattet.

Utstyr og funksjonalitet er det ingenting i veien med, du har godt med steder å legge fra deg ting på. For eksempel får mobilen induktiv lading om den legges på rette stedet. Dessuten har setene ventilasjon i tillegg til varme, du har lyd fra Krell og noen andre detaljer som ikke nødvendigvis er å finne i samtlige konkurrenter.

Ved introduksjonen av Tucson i 2015, satte den en ny standard for aktive sikkerhetssystemer i denne klassen, blant annet med aktiv styring som ikke bare hjalp deg å holde filen, men også kunne bidra ved unnamanøver.

I nye Tucson videreutvikles dette blant annet med ny versjon av den adaptive cruisekontrollen, som takler køkjøring: Om bilen foran stopper helt før den setter i gang igjen, gjør også Tucson det. Såfremt du ikke står stille i mer enn tre sekunder – da må du selv ta affære.

Mild hybrid og ny 1,6 diesel

Mens premium-merkene er godt i gang med sine milde hybridsystemer, er Hyundai det første folkemerket til å implementere teknologien. I tillegg til bilens eksisterende 12-voltsanlegg, får den et på 48 volt også, med mulighet til å lagre litt ekstra strøm (0,44 kWt).

Det hele er koblet til dynamoen, som her, i tillegg til å være generator, også er starter. Når bilen er kald, starter motoren normalt med den «gamle» starteren, men når du kjører, brukes generatoren i stedet. Dermed kan motoren slås av oftere, blant annet når du triller, og mer energi kan samles opp og brukes når du gir på igjen.

Det er ikke snakk om at du kan kjøre elektrisk, men mer å kunne ta vare på energi som ellers går til spille, og spe på dieselmotorens krefter under akselerasjon. Som en konsekvens reduseres forbruket med opp til 7 prosent. Generatoren yter 12 kW.

2-liters dieselen som er knyttet opp mot dette systemet er på 185 hestekrefter, og koblet til Hyundais nye og egenutviklede 8-trinns converterautomat. Drivlinjen passer Tucson svært godt, den gir gode fartsressurser og gjør at bilen føles sterk. Dessuten er den svært raffinert til diesel å være. Forbruket skal ligge på 0,57 – 0,6 liter pr mil ved blandet kjøring.

Til Norge ser det imidlertid altså ut til at det bare er den 1,6-liters dieselen som kommer. Den mangler såklart litt krefter sammelignet med 2-literen, og er ikke fullt så raffinert. Samtidig holder 136 hestekrefter og 320 Nm utmerket godt i de aller fleste situasjoner.

Her er automatkassen en annen, nemlig 7-trinnsen vi kjenner fra før, og som er en dobbeltclutch enhet. Når den nå er tilgjengelig også med firehjulsdrift, er dette en utmerket pakke for Norge.

Ikke er det noe å si på forbruket heller, som skal ligge på 0,47 til 0,52 liter pr mil. En del lavere der altså, og dessuten beholder du 513 liters bagasjerom. 48-volts hybriden byr på 459.

Våren 2019, vil det også bli mulig å få mil hybrid-systemet på denne nye 1,6-liters Smartstream-motoren.

Konklusjon

Oppdateringene gjør Tucson til en særdeles interessant pakke. Vi snakker familie-SUV, fullproppet med utstyr for både sikkerhet og komfort, med automat og firehjulsdrift, til under halvmillionen. Bilen er komfortabel og lettkjørt, og det er vanskelig å finne de helt store minuspunktene. Bortsett fra at den ikke er elektrifisert såklart, men husk at diesel i SUV, fortsatt er det beste alternativet for veldig mange.

Tucson kommer til Norge på sensommeren.

Bilder eksteriør:

Bilder interiør:

Data:

Hyundai Tucson 1.6 CRDi DCT 2WD 1.6 CRDi DCT 4WD
Pris 435 900 495 900
Motortype R4 turbo diesel R4 turbo diesel
Motorvolum ccm 1 598 1 598
HK o/min 136 4 000 136 4 000
Nm o/min 320 2 000 – 2 250 320 2 000 – 2 250
Transmisjon 7A fwd 7A 4wd
Sek. 0-100 km/t Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Topphastighet km/t 180 180
Forbruk blandet l/mil 0,48 0,50
Utslipp CO2 g/km 123 133
Egenvekt kg 1 525 1 601
Tilhengervekt kg Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Bagasjerom liter 513 – 1 503 513 – 1 503
Lengde mm 4 480 4 480
Bredde mm 1 850 1 850
Høyde mm 1 645 1 645
Akselavstand mm 2 670 2 670