Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Opel Combo Life

Prøvekjøring: Opel Combo Life

Høyt utstyrsnivå, moderne drivlinjer og smarte detaljer: På papiret ser nye Combo ut til å kunne løfte klassen til nytt nivå. Vi har prøvekjørt – stemmer forventninger med virkelighet?

Tekst og foto: David K Andersen

Som du kanskje fikk med før helgen, har Opel visse tradisjoner blant de mindre varebilene (se stort bildegalleri av Opels varebil-klassikere her). Mens Combo var egen for merket frem 2011, ble fjerde generasjon som nå er på vei ut, et samarbeid med Fiat. Slik det gjerne er på nyttkjøretøy.

Med PSAs kjøp av Opel i fjor, er imidlertid bilen som står foran meg her, et samarbeid med Peugeot og Citroën. Som lover godt – de tar varebil seriøst hos PSA.

Varebil-biten

Her skal vi imidlertid avslutte nyttekjøretøy-biten nokså fort. Det er nemlig Life-utgaven, en fem- eller syvseters personbil-versjon, vi har prøvekjørt nå først.

Men for deg som er nyskjerrig på varebilen, blir du kanskje glad for å høre at du selv i den korte versjonen får inn to europaller. Det er så bredt mellom hjulhusene i varerommet at begge går på tvers. Med nyttelast på rundt tonnet, opp til 4,4 kubikk lastekapasitet og opp til 1 500 kg tilhengervekt, ser dette nokså bra ut. Til og med firehjulsdrift vil etterhvert komme.

Men tilbake til livet. Combo er ifølge Opel først og fremst utviklet som personbilen Life vi kjører her. Deretter varebil, hvilket burde bety at varebilkundene får en mer komfortabel arbeidsplass. Hvor mye personbil nye Combo er, skal vi finne ut nå.

Som ventet fra utsiden

Sett fra utsiden, sørger først og fremst fronten for Opel-vibbene. Her er alt i tråd med andre Opel-modeller av siste generasjon, både grill og LED-signatur er på plass. Superspennende; nei. Ryddig og moderne; ja.

Ser du Combo fra siden, dukker PSA-sletskapet tydelig opp. Selv om bilen er helt ny, er de typiske kjennetegnene fra utgående Partner og Berlingo å finne i hjørnene på vinduene: En skrå overgang fra vertikal til horisontal som setter preg og skiller bilen ut fra likesinnede fra konkurrerende konstellasjoner.

I bakenden, er det imidlertid mer Opel igjen, så dette funker vel fint. Biltypen har naturlig nok visse begrensninger når det kommer til kreativitet på tegnebordet. Praktiske egenskaper går først. Proporsjonsmessig vil jeg imidlertid trekke frem det korte, men nokså høye panseret, som mitt høydepunkt. Det gjør Combo mer kompakt og chubby – den viser litt muskler.

Sett fra innsiden er det langt mer spennende. Ja faktisk – her er det ganske så spennende.

2018 Opel Combo Life
Spennende innvendig

Hardplasten er ikke uventet på plass, men designerne har fått lov til å leke mer enn vanlig i en så fornuftig bil. Ikke bli nervøs, ingenting oppleves som over the top. Heller litt kult og forfriskende.

Bare sjekk den midtkonsollen for eksempel. Det er nesten litt Porche Panamera-takter over dette. For meg, er den akkurat perfekt å lene kneet mot, og så gir den antydning til cockpitfølelse.

Like dominerende for førsteinntrykket, er den store infotainmentskjermen. Her er første tegn på at ideen om at biler som dette skal bruke forrige generasjons teknologi, ikke gjelder for Combo.

Infotainmentskjermen måler nemlig 8 tommer og er fullt ut moderne med Apple Carplay og det hele. Grensesnittet kjennes igjen fra PSA og ikke Opel, men det gjør ikke noe, dette funker bra. Skjermen viser forresten også 180-graders film bak når du legger i revers. Og skulle du fortsatt være i nærheten av å kjøre på noe, vil «Flank Guard», med sensorer langs sidene av bilen, oppdage skjulte trusler mens du legger over rattet.

Det er lite å utsette på ergonomien, alle knapper og hjul sitter der du forventer og er fine å bruke. Sikten er det heller ingen feil på, og rikelig justeringsmulighet for sete og ratt sørger for at alle burde finne en god kjørestilling.

Mindre godt, gjør forsetene det. Sitteputen er svært kort, og det finnes ingen mulighet til å justere lårstøtten. Vi antar årsaken hovedsakelig er et ønske om maksimal plassutnyttelse via oppreist sittestilling, men dette var litt uvant – selv for en kortvokst tjukkas som meg selv. Utenom det, er det ingen feil på setene, de er nokså faste i stoppingen og har fin støtte der du trenger det.

Utstyrsnivået ellers stort sett linjen, i takt med størrelsen på infotainmentskjermen. Med andre ord taper du ikke stort mot personbiler som ikke også finnes som varebil. Blant høydepunktene kan nevnes adaptiv cruisekontroll, varme i rattet, girhendler bak rattet for automat-versjoner, deilige armelener, induktiv mobillader og ikke minst alle aktive sikkerhetssystemer.

Hele 19 stykker, skal være på plass av sistnevnte. Deriblant autobrems med fotgjengerleser, filholder, trøtthetsvarsler, parkerings-assistanse, head-up display og mye mer.

Du slipper altså i motsetning til før, å ofre utstyr bare fordi du kjører en bil som er mer praktisk enn det meste annet på fire hjul.

Hyperpraktisk

Det finnes for eksempel 28 steder å legge fra seg ting på. Eller i. Alle mulige og umulige steder kan åpnes og lukkes, eller på en eller annen måte oppbevare små eller store ting. Istedet for å ramse opp alt kan du se på bildene nederst, men én detalj må bare nevnes.

Oppunder taket bakerst befinner det seg nemlig en stor kasse for oppbevaring av lette ting. At ingen har tenkt på dette før, er nesten utrolig. Perfekt for plassering av store vinterjakker og annet yttertøy du gjerne vil ta av når du kjører langt, men som er kjekt å ha lett tilgjengelig uten at det slenger rundt over alt i bilen. Her har slike ting endelig fått sin egen plass.

Plassforholdene er selvsagt svært imponerende på alle måter. Den korte versjonen tar 597 liter i bagasjen. Under bagasjeromstrekket. Den lange, tar minimum 850 liter med fem seter oppe. Det er så gigantisk at alt annet enn Vivaro og Transporter må gi tapt. Dessuten er bagasjerommet helt firkantet i utformingen, har ekstremt lav lastehøyde, og mange smarte detaljer for festing av last og oppbevaring av småting. Du kan også dele lasterommet i ulike høyder, og bakvinduet er åpningsbart.

Baksetet er ikke sløsende som en Skoda Superb på benplass, men likevel mer enn stort nok for både liten og stor. Dessuten er det så bredt at du får inn tre barneseter ved siden av hverandre. Du som har det behovet, vet hvor unik den detaljen er. Spesielt i den prisklassen denne bilen antas å havne i. Interessant nok, er det forresten elektriske vinduer også i baksetet. Selv om Combo har skyvedører. Det har vi ikke sett før.

Både kort og lang versjon kommer med 7 seter om du vil, og i den lange, er ikke dette snakk om en tredje seterad slik andre biler har: Her er det masse plass også på bakerste rad, og innsteget er ikke håpløst.

Felling av seter er naturligvis lett som en plett, og om du feller høyre sete foran går gjenstander på opp til 3,05 meter inn. At du skal stå på for å slå de praktiske egenskapene hos Combo er det altså liten tvil om. Uansett prisklasse.

2018 Opel Combo Life

Men hvordan er den å kjøre? Personbil eller varebil?

Moderne i motor og gir

Drivlinjene er det i alle fall ikke noe ved som antyder annet enn siste skrik. PSAs glimrende 1,2-liters bensinturbo er kanskje mest aktuell for Life-utgaven i Norge, og den passer bilen perfekt. Selv om dreiemomentet på papiret er en del lavere enn i diesel-motoriserte utgaver, leveres det tidlig slik at bilen føles sterk.

Til tross for «bare» 110 hestekrefter funker dette meget bra. Den manuelle girkassen med 6 trinn er helt grei å bruke, og neste år vil bensin-versjonen også dukke opp med automat og 130 hestekrefter.

Kjører du mye, eller ofte laster bilen full, vil imidlertid 1,5-liters dieselen være det riktige. Med 130 hestekrefter og 300 Nm skyver den fint på. Dette er en helt ny motor som møter siste krav, så ved siden av rolig gange og godt med krefter, er det naturlig å tro at forbruket også er svært gunstig.

Og hør her: Den kommer med 8-trinns automatgir. Det er ikke hverdags for denne typen motor hverken i personbiler og varebiler. Den vil ha 0,8 sekunder mer for å nå 100 km/t enn samme motor med 6-trinns manuell girkasse betinger, men det gjør ikke stort. For giringene skjer svært tilfredsstillende, og litt over 11 sekunder, klarer du deg utmerket med i Combo.

Midt imellom

Etter noen timer på veien, kan vi enkelt slå fast at Combo hverken oppfører seg som personbil eller som varebil. Derimot noe midt imellom.

Fremre del har PSAs EMP2-arkitektur, altså samme base som nær sagt samtlige personbiler fra konsernet. Bakre derimot, er en videreutvikling av utgående modell. Det betyr enklere konstruksjon bygget for last.

Resultatet er en bil som styrer fint med godt vektet og balansert inntrykk via rattet. I svingene er den dermed enkel å kjøre og kontrollere, men mangler samtidig sportslige ambisjoner. Ikke at vi ventet det, men uansett: Selv om det er lite å utsette på veigrepet, lener den seg nokså godt om du tar i litt.

Den korte versjonen, som måler 4,4 i lengde, oppfører seg forresten nokså ulikt den lange på 4,75 med sine ekstra 28 cm i akselavstand. Førstnevnte føles litt stivere og har noe dynamikk i svingene, mens den lange er mer komfortabel og stabil. Hvilken man foretrekker kjøremessig kommer nok an på personlig preferanse – selv tar jeg den korte – den føles litt mer intuitiv og harmonisk i måten den kjører på.

Komforten dras noe ned av bakstillingen, som uten last naturlig nok ikke er spesielt god venn med skarpe ujevnheter. Spesielt merkes dette i den korte utgaven – dette er en av tingene som ikke gjør det mulig å kalle Combo Life 100 prosent personbil.

På den annen side er flyten svært god ellers, med fint lite å sette fingeren på komfortmessig.

Et absolutt høydepunkt er dessuten det svært lave støynivået. Der er Combo veldig personbil og svært lite varebil. Tilsammen blir komfort-biten et stort pluss – særlig om du sammenligner med andre biler av samme type.

Konklusjon

Jada, de store forventningene vi hadde innfrir. Combo har ikke blitt helt personbil, men det er egentlig et pluss. Er det ikke de uovertrufne plassforholdene og praktiske løsningene vi liker med denne biltypen? Da kan vi leve med en kjøreopplevelse som er en blanding av de to. Å slippe å miste komfort- og sikkerhetsutstyr, siste skrik innen fossile drivlinjer og god komfort, lever vi også svært godt med i Opels nye forfyltningsekspert for folk og stæsj. Her er alt så romslig og praktisk at du antagelig burde advares: Går du for denne som familiebil, er sjansen stor for at du ikke vil tilbake til SUV eller stasjonsvogn.

Våre eksteriørbilder:

Opels interiørbilder:

Opels eksteriørbilder:

Bilder av varebilutgaven:

Data:

Opel Combo Life 1.2T bensin manuell kort 1.5D diesel automat lang
Pris fra Ukjent Ukjent
Motortype R3 turbo bensin R4 turbo diesel
Motorvolum ccm 1 199 1 499
HK o/min 110 5 500 130 3 750
Nm o/min 205 1 750 300 1 750
Transmisjon 6M 8A
Sek. 0-100 km/t 11,8 11,4
Topphastighet km/t 175 185
Forbruk blandet l/mil 0,55 0,45
Utslipp CO2 g/km 125 118
Egenvekt kg 1 356 1 430
Tilhengervekt kg 1 000 1 500
Bagasjerom liter 597 – 2 126 850 – 2 693
Lengde mm 4 403 4 753
Bredde mm 1 848 1 848
Høyde mm 1 841 1 880
Akselavstand mm 2 785 2 977