Hjem Tester Test: Seat Arona FR 1,0 TSI 115 hk DSG

Test: Seat Arona FR 1,0 TSI 115 hk DSG

Seat er tilbake i Norge med et ganske bredt modellutvalg, oversiktlige priser og gode produkter. Din stue er utsalgsstedet og utstillingslokaler befinner seg i de største byene. Er det nok til å bli en suksess?

Tekst og foto: Vegar Bjørge

Seat tilbake i Norge
Seat har vært borte fra det norske markedet noen år, men i Europa har Seat solgt bra, særlig etter at nye SUV-modeller har kommet. Vi tok oss en tur innom Seat i Oslo for å se hva de har å tilby, samtidig som vi skulle få teste nye Seat Arona.

Seat skal ikke selges på vanlig vis, og selgeren i butikken er mer en serviceperson, som veileder deg til riktig bilvalg. Bestillingen gjør du selv på internett, selvfølgelig kan også selgeren bistå med god hjelp.

Godt utvalg
Det første man legger merke til er bilutvalget, og de fleste modellene finner man utstilt. Seks forskjellige modeller tilbyr Seat, og den nye Ibiza sammen med SUVen Arona, er de mest populære. Leon har fått noen år på baken, og kan oppleves litt gammel, men Leon X-Perience er en typisk Norges-bil med sin høye bakkeklaring og robuste design. Likevel er det nok SUV-modellene det stilles mest forventninger til, og både Arona og den større Ateca har friskt og moderne design.

Motor og utstyrvarianter
Seat gjør det ekstra lett å velge utgave, når du først har bestemt deg for hvilken modell du vil ha. De har tre forskjellige utstyrsvarianter, Style, FR og FR+, og i tillegg kan man bestille tilhengerfeste og soltak. Både Ibiza, Arona og Ateca leveres i disse tre utstyrsvariantene, mens Leon leveres i utgavene Style og FR.

Vi kjørte Arona med midterste utstyrspakke, og opplevde den som passe godt utstyrt. Man har da LED-hovedlys, 17″ aluminiumsfelger, Ryggekamera, Navigasjonssystem, Adaptiv Cruisecontrol, lys- og regnsensor, parkeringsassistent, mørke vinduer bak og sportsratt, for å nevne noe.

Motorvalget er enkelt, for Arona kommer kun med 1-liters TSI-motor på 115 hk. Dette er helt ok motorisering, men treeren lar høre fra seg når den må jobbe. Sammenkoblet til motoren sitter en 7-trinns DSG automatkasse, noe som også er standard, og den fordeler kreftene videre til framhjulene. Firehjulsdrift kommer ikke på Arona, og Seat leveres heller ikke med manuell girkasse i Norge.

Plass
Arona er en SUV light, med fordeler som lett innsteg og høy bakkeklaring, men ikke firehjulsdrift. I tillegg får du god oversikt ettersom du sitter litt høyere i godt polstrede seter, som kan være dekket av skinn, om man velger den best utstyrte utgaven. Du sitter også godt bak, og selv om ikke baksetet er gedigent, kan voksne sitte her om man ikke ruver for høyt over bakken. Seat påberoper seg klassens største bagasjeplass, uten at det blir gedigent av den grunn. 400 liter gir rom for weekend-turen og en handletur på storsenteret, om du ikke går helt bananas.

Design og kvalitet
Interiørkvaliteten virker bra, og ettersom Seat kan plukke fra hyllene til VAG, er det meste av instrumentering kjent vare. Dashbord er som en blanding av Skoda og Volkswagen, og man skjønner godt at dette kan selge. Knotter og brytere har vært med noen år, uten at de oppleves gamle. Noe av det kunne vært litt større, slik som volumknappen til multimediaanlegget. Alt fungerer likevel meget bra, noe vi er godt vant med fra andre VAG-produkter.

Utvendig ser Arona ganske frisk ut, selv om testbilens sølvfarge ikke yter Arona den riktige kreditten. Likevel kan man forestille seg hvordan den, i friskere farger, kunne lyst opp i trafikkbildet. Front- og baklyktene har særpreg, selv om man også ser et visst slektskap til konsern-søsknene. Seat har ellers klart å gi særpreg til en bil som har noen rammer den må følge. Sideprofilen er vellykket og da særlig linjen hvor bilfargen møter kontrastfargen på taket. Offroad-detaljer som skliplater og sorte skjermbuer er med på å gi et robust inntrykk.

Kjøreegneskaper
Arona har samme understell som den morsomme Ibiza, men ettersom den ruller litt høyere over bakken, får du også en litt kjedeligere kjøreopplevelse. Den ligger sånn passe godt på veien, og du kan holde et helt greit tempo på svingete strekninger. Helt engasjerende blir den imidlertid ikke. Det blir til at man lar den gå komfortabelt avgårde i et makelig tempo.

Arona har fin fjæringskomfort, og i vanlig motorveitempo, er støyen helt innenfor det godkjente. Du må nok regne med litt mer vindstøy i denne type bil, fremfor en vanlig småbil. Likevel er støyen omtrent det man kan forvente i denne klassen.

Økonomien
Bensinforbruket for testbilen skal ligge på 0,5 liter pr mil ved blandet kjøring, og du oppdager at den bruker ganske så lite når man er på langtur. Likevel er det vanskelig å holde seg på halvliteren ved vanlig kjøring, og om du har en del småkjøring, hopper du fort over 0,6 liter pr mil.

Priser og garantier er viktig for nye bilmerker, og Arona begynner på 286 500 kroner, mens testet versjon koster 315 500. Med den største utstyrspakken må du ut med 329 500 kroner. I prisen er vinterdekk og levering inkludert. Dermed ser prisene ganske så attraktive ut.

Garantien er 5 år/100 000 km, det som kommer først, og er dermed ikke mer enn det man forventer i dag. Mobilitetsgarantien på 24 timer i døgnet er bra, og Seat tilbyr lånebil i 3 dager med fri kjørelengde, om verkstedet ikke kan reparere bilen med en gang. Antall verksteder som tar i mot din Seat er 20, så det bør være et verksted ikke alt for langt unna der du bor.

Konklusjon
Seat Arona imponerer ikke, men det var litt som forventet. Den er god på det meste, også forventet, har en eller to småfeil og scorer høyt på økonomi, om man ser bort fra den litt usikre annenhåndsverdien.

Kanskje det er VAG-tilhørigheten som gjør at den skuffer litt. Du har sett det meste før, på en måte. Samtidig er det også VAG-tilhørigheten som gjør at Arona er et trygt kjøp. Man kan forvente god kvalitet, komfort er på et godt nivå, og motorisering sammen med girkasse er av det moderne slaget. Den har også moderne sikkerhetsutstyr og en god del komfortutstyr, så Arona kan bli en suksess om Seat klarer å selge den inn fra de litt få utsalgsstedene de har. Utsalgsstedet er i tillegg det som imponerte meg mest, og om selgeren tar i mot alle kunder slik jeg ble tatt i mot, får han mye å gjøre i tiden fremover.

Teknisk data: Seat Arona 1,0 TSI 
Pris fra: kr 284 500,-
Pris Testbil: kr 315 500,-
Motor: 3 syl, bensin
Volum: 999 ccm
Effekt: 115 hk v/ 5000 – 5500 omdr.
Dreiemoment: 200 nm v/ 2000 – 3500 omdr.
Lengde: 414 cm
Bredde: 178 cm
Høyde: 155 cm
Akselavstand: 257 cm
Bagasjerom: 400 liter
Vekt: 1135 kg
Tilhengervekt: 1100 kg
0-100 km/t: 10 sek.
Toppfart: 182 km/t
Forbruk: 0,5 l/mil 
CO2-utslipp: 114 g/km