Nissan X-Trail er en ganske stor bil, og du får plass til hele familien og alt du vil ha med på tur. Startprisen på 348 000 kroner burde tilsi at X-Trail ble valgt av massene. Med muligheter for 4WD, 7-seter og automat er suksessen satt. Eller……… Hvorfor er ikke X-Trail mer populær enn den er? Vi tok ut toppmodellen for en test, for å finne ut hva som ikke lokker. 

Av Vegar Bjørge

Jeg skal være ærlig og gi deg svaret på hvorfor Nissan X-Trail ikke lokker massene med en gang. Det er ingen hybrid, og i Norge går vi skoa av oss for å få tak familiebiler med batteripakker.

X-Trail blir ikke noe dårligere selv om den mangler elmotor. Den 177 hk sterke dieselen gjør en bra jobb, og er sterk nok til at framfarten blir sikker og komfortabel, uansett hva du måtte ha med deg.

For å gjøre X-Trail mer attraktiv, kom Nissan med en facelift i vinter, og dermed ser den med et litt mer moderne ut. Lyktene er nye, og full-led om du betaler litt for det. Grillen har fått en forsiktig retusjering, det samme har bakenden. Det er forsiktige oppgraderinger som gjør at øye ser noe nytt, men det er vanskelig å peke på akkurat hva det er.

X-Trail ser bedre ut bakfra enn i fronten. Av en eller annen grunn ser den litt smal ut, men det er fordi den er ganske høy. Kromdetaljer forfiner inntrykket, og den oransje fargen som testbilen har, får fram detaljene i designet.

Tøffere enn Nissan X-Trail?

Innvendig er det også små forandringer, men har du kjørt X-Trail, så ser du fort at det fortsatt er litt kjedelig og traust. X-Trail er ikke alene om akkurat dette, og det virker som trenden er kjedelig hos flere produsenter.

Selv om den ser litt kjedelig ut innvendig, så virker interiøret påkostet. Testbilens brune skinninteriør er meget lekkert, og sammen med sorte detaljer, hever dette helt klart inntrykket. Knapper og brytere holder ikke samme kvaliteten, men er funksjonelle og sitter på fornuftige plasser.

Infotainmentskjermen er også av det vanlige sorten, uten noen overraskelser. Det er fort å lære seg de forskjellige funksjonene rundt infotainmentsystemet, og telefonen kobles enkelt til systemet. Likevel har jeg sett andre produsenter gjør det smidigere, og med en mer elegant look.

Et stort pluss er ryggekameraet som alltid er rent og lett å lese i løpet av min testuke i snø og slafs. Det er ingen selvfølge, for i mange biler tar det bare en liten stund før det er umulig å se noe som helst i kameraet.

Bak rattet sitter man godt, og man har god oversikt takket være den høye sitteposisjonen. Sete og ratt har bra innstillingsmuligheter, og man finner en fin posisjon uansett hvor lang man er. Setene gir god komfort, passe sidestøtte og god hvile til lårene. Samme komforten får man også som passasjer, både foran og bak. Det er god plass til to voksne, eller tre barn i baksetet, som forøvrig kan reguleres både i lengderetning og gradene på ryggen.

Bagasjerommet er dypt i femseteren, mens det blir tilnærmet helt flatt i 7-seteren. 550 liter rommer det om man kjører 5-seter, mens det krymper med 105 liter om man vil ha ekstraseter. Man kan øke plassen noe, om man flytter midtre seterad så langt fram som mulig. Baksetene er også nedfellbare 40:20:40 om man trenger mer bagasjeplass.

Designet gir noen ulemper, og man sitter og lurer på når vi slipper alle disse stolpene som stjeler en del av utsikten. A-stolpen sammen med speilet er ødelegger en del av sikten skrått framover, og det kan være forstyrrende når man kjører i bytrafikk. Det er også risikabelt å kutte svinger til venstre, for man finner fort ut at stolpen skjuler mer enn man skulle tro.

Ellers er opplevelsen ute på veien positiv. Nissan prøver ikke å gjøre SUVen mer sporty enn den er, og har heller lagt vekt på det komfortable. Den svelger ujevnheter på en eksemplarisk og komfortabel måte, samtidig som den er stiv nok til å ikke gynge for mye i svinger. Nissan kaller det intelligent chassis, som vil si at den til en viss grad kan tilpasse seg hvordan du kjører.

Motoren er dieselalternativet med 177 hk. Passe mye effekt og et bra moment som gjør den sterk. Man hører litt dieselknatring når man belaster motoren, men det er ikke forstyrrende. Tilkoblet til dieselmotoren sitter det en trinnløs girkasse, som har fått programmert 6 kunstige trinn. Dette fungerer ganske bra, og jeg som hater disse girkassene uten noen som helst følelse, kan godta dette. Den girer komfortabelt, men er fortsatt bråkete og merkelig ved skikkelig gasspådrag.

Firehjulsdriftsystemet fungerer også bra, og gir flere dimmensjoner til familiebilen. X-Trail blir en enda bedre vinterbil med drift på alle fire, og det er noe jeg fikk testet i løpet av en uke i snøen på østlandet. Det er ikke lett å kjøre seg fast med X-Trail, og gjør du det, er det bare traktorhjelp som gjelder.

X-Trail er den beste familiebilen fra Nissan, og løsningene er som skapt for familier med varierende behov. Både firehjulsdrift og 7-seter står høyt på ønskelisten min, og jeg tar også diesel for å holde drivstoffutgiftene nede.

X-Trail skal kunne kjøres på 0,6 l/mil ved blandet kjøring, men testperioden viser rett over 0,7 l/mil. Ikke så ille på en så stor bil. Automatisk giring tar vi nordmenn som en selvfølge, og da hiver den lettpåvirkelige Bjørge seg på den trenden. Jeg overser, under tvil, den trinnløs girkassen.

De negative sidene er få, men jeg kunne tenkt meg en bedre infotainmentskjerm, litt mindre A-stolpe og litt mer bagasjeplass i 7-seteren. Prisen kan også skremme, selv om det ikke finnes konkurrenter som er billigere.

Det starter på kr 348 900,- om du klarer deg med trekk foran, og toppmodellen jeg kjører starter rett under kr 560 000,- og med utstyr som panorama tak og 7 seter, er det fortsatt litt opp til 600 000 kroner. Det betyr mye bil for pengene.

Utstyret er nemlig omfattende på testbilen, og i tillegg til nevnte skinninteriør, som hever kvalitetsinntrykket et hakk, har testbilen 19″ alufelger, automatisk nær-/fjernlys, trafikkskiltgjennkjenning, Filskiftevarsler, Intelligent nødbrems, Intelligent Around View Monitor, Intelligent parkeringshjelp, Blindsonevarsling med automatisk spyling av kamera, Kryssende trafikk varsler, el bagasjeluke og mye mer. Med andre ord, det aller meste du trenger og litt til.

Teknisk data:
Motor: R4, 1995 ccm, Turob Diesel,
Effekt: 177 hk/3750 omdr.
Dreiemoment: 380 nm/2000 omdr.
Girkasse: CVT trinnløs automat
Lengde: 164 cm
Bredde: 182 cm
Høyde: 171 cm
Akselavst.: 271 cm
Bagasjeplass i liter: 135 / 445 / 1982
Vekt: 1665 kg
Tilhengervekt: 1650 kg
0-100 km/t: 10 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk: 0,6 l/mil
CO2-forbruk: 158 g/km
Pris testbil: kr 577 000,-