Sammen med Autobest, har Bil og Motorbloggen gjennomført den første uavhengige europeiske rekkeviddetesten av elbiler.

Av David K Andersen

Bestående av 31 motorjournalister fra hele Europa, er Autobest mest kjent for den årlige kåringen av årets beste bilkjøp (Best Buy Car of Europe), men organisasjonen utvider stadig virksomheten. I sommer har den første uavhengige rekkeviddetesten av elbiler blitt gjennomført.

Målet var ikke å tyne flest mulig kilometer ut av hver enkelt bil, men å finne realistisk rekkevidde i vanlig kjøring. Derav testens banner «Real Range EV».

Aldri tidligere har en uavhengig organisasjon gjennomført en slik test: Alle modeller på markedet med unntak av nye Hyundai Kona ble testet under identiske forhold.

Bil og Motorbloggens utsendte deltok i kraft av rollen som norsk jurymedlen i Autobest. Testen ble gjennomført i samarbeid med coches.net, et ledende spansk nettsted for bil (eid av norske Schibsted) og Circuit de Barcelona-Catalunya. Ingeniører fra franske Bureau Veritas overså det hele.

Realistisk rekkevidde

Som de fleste til nå har fått med seg, kan en elbils rekkevidde variere sterkt. Vær og føreforhold, samt kjørestil, har signifikant innvirkning på forbruk og dermed hvor langt du kommer mellom ladingene.

En test i 30-graders varme i Spania er dermed ikke nødvendigvis relevant for norsk vinter eller andre ekstremiteter. Samtidig ble testen gjennomført under forutsetninger som minner mest mulig om vanlig kjøring og bruk.

Først og fremst ble bilene kjørt i takt med fartsgrenser og resten av trafikken. Spesiell «sparekjøring» forekom ikke. Videre ble det byttet sjåfør på bilene hver 30 – 40 km. Klimaanlegg ble benyttet som normalt, og bilene kunne ikke kjøres i hverken eco-modus eller i sport.

Testen ble gjennomført ved inndeling av bilene i tre grupper, hvorpå hver gruppe fulgte en ledebil gjennom de planlagte rutene. Det ble kjørt på landevei, motorvei og i by. For den siste delen av testen ble bilene kjørt på Catalunya-banen med gjennomsnittsfart på 70 km/t, før avsluttende tømming av batteriene foregikk i depotet utenfor banen slik at bilene kunne skyves til nærliggende ladepunkt.

Hele opplegget ble gjennomført identisk to ganger (med en dags opphold i mellom) slik at resultatene ble et snitt av de to test-rundene. Eksakte målinger ble tatt via montering av Blunik måleinstrumenter i hver bil.

Side om side

Ved siden av å kjøre testen mest mulig i henhold til hvordan biler brukes til vanlig, er det viktig å poengtere av alle 10 biler ble testet under identiske forhold, samtidig. Dette gir unikt sammenlignbare tall i elbilsammenheng.

Testen foregikk samme uke som Hyundai hadde internasjonal presselansering av Kona Electric i Norge, så de klarte dessverre ikke å stille med et eksemplar til vår test.

Ellers var deltakerlisten komplett: BMW i3, Hyundai Ioniq EV, Jaguar I-Pace, Kia Soul, Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Renault Zoe 40, Tesla Model S, Tesla Model X og VW e-Golf. Begge Teslaene var 100 kWt-versjoner.

Resultatene

Halvparten av bilene møtte eller overgikk oppgitt rekkevidde i henhold til WLTP-standarden, så det er liten tvil om den er langt mer realistisk enn den tidligere NEDC.

At Tesla fortsatt tilbyr lengst rekkevidde på markedet er det heller ikke noen tvil om. Begge bilene passerte 400 km.

Lavest forbruk, var det Hyundai Ioniq og VW e-Golf som klarte, med henholdsvis 12,2 og 12,4 kWt/100km.

Lengst unna oppgitte WLTP-tall, havnet Nissan Leaf og Jaguar i-Pace. I sammenhengen skal det nevnes at Jaguaren var en førproduksjonsbil benyttet på presselanseringen og uten siste programvareoppdatering.

Som du ser i tabellene under, har Autobest i tillegg til rene testdata innført to indeks-indikatorer. Den første (Autobest EV 1) viser testens rekkevidderesultat opp mot oppgitte WLTP-tall, mens den andre Autobest EV 2) viser rekkevidde pr kWt batterikapasitet.

Her er testresultater og tekniske data (saken fortsetter under):

Model Test 1 Test 2 Average NEDC1* WLTP2* AUTOBEST EV 1 Real Range/WLTP Consumption AUTOBEST EV 2 Real Range/kwh
BMW i3  

237,670 km

 

225,820 km

 

231,745 km

 

300 km

 

225 KM

 

103%

 

14,8 kw/h

 

6.98

Hyundai Ioniq EV  

224,070 km

 

199,730 km

 

211,900 km

 

280 km

 

204 KM

 

103,8%

 

12,2 kw/h

 

6.95

Jaguar  I-Pace  

319,270 km

 

307,850 km

 

313,560 km

 

ND

 

480 KM

 

65,3%

 

27,5 kw/h

 

3.48

Kia Soul  

222,520 km

 

214,330 km

 

218,425 km

 

250 km

 

185 KM*

 

118%

 

13,6 kw/h

 

6.62

Nissan   Leaf  

220,330 km

 

235,650 km

 

227,990 km

 

378 km

 

285 KM

 

80%

 

16,3 kw/h

 

5.70

Opel Ampera-e  

375,200 km

 

379,200 km

 

377,200 km

 

520 km

 

380 KM

 

99,3%

 

16,1 kw/h

 

6.29

Renault Zoe 40  

295,440 km

 

273,100 km

 

284,270 km

 

400 km

 

300 KM

 

94,7%

 

14,6 kw/h

 

6.93

Tesla Model S  

433,660 km

 

411,640 km

 

422,650 km

 

632 km

 

461 KM*

 

91,6%

 

20,6 kw/h

 

4.23

Tesla Model X  

395,250 km

 

404,890 km

 

400,070 km

 

565 km

 

430 KM*

 

93%

 

23,4 kw/h

 

4.00

VW        e-Golf  

244,890 km

 

218,630 km

 

231,760 km

 

300 km

 

219 KM

 

105,8%

 

12,4 kw/h

 

6.47

 

*estimated range WLTP. Those cars do not yet have an official figure

*1NEDC protocol.

*2WLTP protocol. Mandatory for all new cars in Europe from September 1st

*3 %WLTP percentage of average real range versus homologated WLTP protocol

Modell Effekt (kW/hk) Batteri-kapasitet (kWt) Lading normal/fast plug Lengde (mm) Vekt (kg) Topphastighet (km/t) Pris fra
BMW          i3  

125 / 170

 

33,2

14 h

25’

4.011

1.775

 

1.320

 

150

 

282.900

Hyundai Ioniq EV  

88 / 120

 

30,5

14 h 30

25’

4.470

1.820

 

1.495

 

165

 

234.000

Jaguar        I-Pace  

294 / 400

 

90

43 h 30

1h 15’

4.682

1.895

 

2.208

 

200

 

589.950

Kia Soul Electric  

81 / 111

 

33

15 h 30

30’

4.140

1.800

 

1.580

 

145

 

223.100

Nissan   Leaf  

110 / 150

 

40

19 h 30

35’

4.490

1.788

 

1.580

 

144

 

246.000

Opel Ampera-e  

150 / 204

 

60

30 h

25’

4.166

1.765

 

1.691

 

150

 

359.900

Renault Zoe 40  

80 / 109

 

41

19 h

45’

4.084

1.730

 

1.545

 

135

 

226.980

Tesla Model S  

311 / 420

 

100

45 h 15

30’

4.979

1.964

 

2.320

 

250

 

626.820

Tesla Model X  

311 / 420

 

100

45 h 15

30’

5.037

2.271

 

2.460

 

250

 

694.400

Volkswagen e-Golf  

100 / 136

 

35,8

16 h 30

40’

4.270

1.799

 

1.615

 

150

 

318.300

 

Autobest-formann Dan Vardie sier testen hverken går på ytelser, kjøreegenskaper eller absolutt maksimal rekkevidde: -Målet var å finne realistisk rekkevidde for vanlig bruk, og å måle den opp mot WLTP-tallene. Vi vil få fram hva den gjennomsnittlige kunden kan forvente av de ulike bilene. Vi sier ikke nødvendigvis at resultatene vi oppnådde er gjeldene for alle, og vi anser ikke dette som en vitenskapelig gjennomført test. Derimot gjelder resultatene som en referanse, og de representerer realiteten under de forholdene som rådet. Under Ecobest Challenge-paraplyen jobber vi med å forbedre testen ytterligere for neste år.

Våre kommentarer

Som nordmann føles det naturligvis litt rart å reise til Spania for å gjennomføre en slik test. Ikke bare er vi elbil-land nummer 1 her hjemme, forholdene er naturligvis noe annerledes.

Samtidig opplevde jeg hele opplegget som svært godt planlagt og gjennomført med tanke på å oppnå mest mulig realistiske resultater. Om noe, kan du nok regne med at denne testen hadde vært snillere mot forbruket dersom den ble gjennomført i Norge. Blant annet var det varmere enn det (ofte) er her hjemme, og dessuten er hastigheten på spansk motorvei høyere, og kjørestilen inne i Barcelona til dels betydelig tøffere enn i Oslo.

Ved siden av å finne realistisk rekkevidde og se den opp mot produsentenes oppgitte tall, synes jeg testens store styrke ligger i at alle bilene på markedet (minus Kona) ble testet under de samme forholdene, den samme dagen, med rotasjon på førere og så videre. Dermed har vi for første gang et skikkelig sammenligningsgrunnlag.

Det er imponerende å oppleve at alle disse elbilene duger til langt mer enn gjennomsnittlig daglig kjørelengde for de fleste, og selv om enkelte av dem oppleves som bedre å kjøre, mer praktiske eller generelt bedre enn andre, tråkker du ikke feil med noen av disse.

Vi er klar over at lading også spiller en stor rolle som elbil-eier, og vi håper å ta med den faktoren når vi utvikler testen videre neste år.