Sammen med Autobest, har Bil og Motorbloggen gjennomført den første uavhengige europeiske rekkeviddetest av elbiler.
Av David K Andersen
Bestående av 31 motorjournalister fra hele Europa, er Autobest mest kjent for den årlige kåringen av årets beste bilkjøp (Best Buy Car of Europe), men organisasjonen utvider stadig virksomheten. I sommer har den første uavhengige rekkeviddetesten av elbiler blitt gjennomført.
Målet var ikke å tyne flest mulig kilometer ut av hver enkelt bil, men å finne realistisk rekkevidde i vanlig kjøring. Derav testens banner «Real Range EV».
Aldri tidligere har en uavhengig organisasjon gjennomført en slik test: Alle modeller på markedet med unntak av nye Hyundai Kona ble testet under identiske forhold.
Bil og Motorbloggens utsendte deltok i kraft av rollen som norsk jurymedlen i Autobest. Testen ble gjennomført i samarbeid med coches.net, et ledende spansk nettsted for bil (eid av norske Schibsted) og Circuit de Barcelona-Catalunya. Ingeniører fra franske Bureau Veritas overså det hele.
Realistisk rekkevidde
Som de fleste til nå har fått med seg, kan en elbils rekkevidde variere sterkt. Vær og føreforhold, samt kjørestil, har signifikant innvirkning på forbruk og dermed hvor langt du kommer mellom ladingene.
En test i 30-graders varme i Spania er dermed ikke nødvendigvis relevant for norsk vinter eller andre ekstremiteter. Samtidig ble testen gjennomført under forutsetninger som minner mest mulig om vanlig kjøring og bruk.
Først og fremst ble bilene kjørt i takt med fartsgrenser og resten av trafikken. Spesiell «sparekjøring» forekom ikke. Videre ble det byttet sjåfør på bilene hver 30 – 40 km. Klimaanlegg ble benyttet som normalt, og bilene kunne ikke kjøres i hverken eco-modus eller i sport.
Testen ble gjennomført ved inndeling av bilene i tre grupper, hvorpå hver gruppe fulgte en ledebil gjennom de planlagte rutene. Det ble kjørt på landevei, motorvei og i by. For den siste delen av testen ble bilene kjørt på Catalunya-banen med gjennomsnittsfart på 70 km/t, før avsluttende tømming av batteriene foregikk i depotet utenfor banen slik at bilene kunne skyves til nærliggende ladepunkt.
Hele opplegget ble gjennomført identisk to ganger (med en dags opphold i mellom) slik at resultatene ble et snitt av de to test-rundene. Eksakte målinger ble tatt via montering av Blunik måleinstrumenter i hver bil.
Side om side
Ved siden av å kjøre testen mest mulig i henhold til hvordan biler brukes til vanlig, er det viktig å poengtere av alle 10 biler ble testet under identiske forhold, samtidig. Dette gir unikt sammenlignbare tall i elbilsammenheng.
Testen foregikk samme uke som Hyundai hadde internasjonal presselansering av Kona Electric i Norge, så de klarte dessverre ikke å stille med et eksemplar til vår test.
Ellers var deltakerlisten komplett: BMW i3, Hyundai Ioniq EV, Jaguar I-Pace, Kia Soul, Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Renault Zoe 40, Tesla Model S, Tesla Model X og VW e-Golf. Begge Teslaene var 100 kWt-versjoner.
Resultatene
Halvparten av bilene møtte eller overgikk oppgitt rekkevidde i henhold til WLTP-standarden, så det er liten tvil om den er langt mer realistisk enn den tidligere NEDC.
At Tesla fortsatt tilbyr lengst rekkevidde på markedet er det heller ikke noen tvil om. Begge bilene passerte 400 km.
Lavest forbruk, var det Hyundai Ioniq og VW e-Golf som klarte, med henholdsvis 12,2 og 12,4 kWt/100km.
Lengst unna oppgitte WLTP-tall, havnet Nissan Leaf og Jaguar i-Pace. I sammenhengen skal det nevnes at Jaguaren var en førproduksjonsbil benyttet på presselanseringen og uten siste programvareoppdatering.
Som du ser i tabellene under, har Autobest i tillegg til rene testdata innført to indeks-indikatorer. Den første (Autobest EV 1) viser testens rekkevidderesultat opp mot oppgitte WLTP-tall, mens den andre Autobest EV 2) viser rekkevidde pr kWt batterikapasitet.
Her er testresultater og tekniske data (saken fortsetter under):
Model | Test 1 | Test 2 | Average | NEDC1* | WLTP2* | AUTOBEST EV 1 Real Range/WLTP | Consumption | AUTOBEST EV 2 Real Range/kwh |
BMW i3 |
237,670 km |
225,820 km |
231,745 km |
300 km |
225 KM |
103% |
14,8 kw/h |
6.98 |
Hyundai Ioniq EV |
224,070 km |
199,730 km |
211,900 km |
280 km |
204 KM |
103,8% |
12,2 kw/h |
6.95 |
Jaguar I-Pace |
319,270 km |
307,850 km |
313,560 km |
ND |
480 KM |
65,3% |
27,5 kw/h |
3.48 |
Kia Soul |
222,520 km |
214,330 km |
218,425 km |
250 km |
185 KM* |
118% |
13,6 kw/h |
6.62 |
Nissan Leaf |
220,330 km |
235,650 km |
227,990 km |
378 km |
285 KM |
80% |
16,3 kw/h |
5.70 |
Opel Ampera-e |
375,200 km |
379,200 km |
377,200 km |
520 km |
380 KM |
99,3% |
16,1 kw/h |
6.29 |
Renault Zoe 40 |
295,440 km |
273,100 km |
284,270 km |
400 km |
300 KM |
94,7% |
14,6 kw/h |
6.93 |
Tesla Model S |
433,660 km |
411,640 km |
422,650 km |
632 km |
461 KM* |
91,6% |
20,6 kw/h |
4.23 |
Tesla Model X |
395,250 km |
404,890 km |
400,070 km |
565 km |
430 KM* |
93% |
23,4 kw/h |
4.00 |
VW e-Golf |
244,890 km |
218,630 km |
231,760 km |
300 km |
219 KM |
105,8% |
12,4 kw/h |
6.47 |
*estimated range WLTP. Those cars do not yet have an official figure
*1NEDC protocol.
*2WLTP protocol. Mandatory for all new cars in Europe from September 1st
*3 %WLTP percentage of average real range versus homologated WLTP protocol
Modell | Effekt (kW/hk) | Batteri-kapasitet (kWt) | Lading normal/fast plug | Lengde (mm) | Vekt (kg) | Topphastighet (km/t) | Pris fra |
BMW i3 |
125 / 170 |
33,2 |
14 h
25’ |
4.011
1.775 |
1.320 |
150 |
282.900 |
Hyundai Ioniq EV |
88 / 120 |
30,5 |
14 h 30
25’ |
4.470
1.820 |
1.495 |
165 |
234.000 |
Jaguar I-Pace |
294 / 400 |
90 |
43 h 30
1h 15’ |
4.682
1.895 |
2.208 |
200 |
589.950 |
Kia Soul Electric |
81 / 111 |
33 |
15 h 30
30’ |
4.140
1.800 |
1.580 |
145 |
223.100 |
Nissan Leaf |
110 / 150 |
40 |
19 h 30
35’ |
4.490
1.788 |
1.580 |
144 |
246.000 |
Opel Ampera-e |
150 / 204 |
60 |
30 h
25’ |
4.166
1.765 |
1.691 |
150 |
359.900 |
Renault Zoe 40 |
80 / 109 |
41 |
19 h
45’ |
4.084
1.730 |
1.545 |
135 |
226.980 |
Tesla Model S |
311 / 420 |
100 |
45 h 15
30’ |
4.979
1.964 |
2.320 |
250 |
626.820 |
Tesla Model X |
311 / 420 |
100 |
45 h 15
30’ |
5.037
2.271 |
2.460 |
250 |
694.400 |
Volkswagen e-Golf |
100 / 136 |
35,8 |
16 h 30
40’ |
4.270
1.799 |
1.615 |
150 |
318.300 |
Autobest-formann Dan Vardie sier testen hverken går på ytelser, kjøreegenskaper eller absolutt maksimal rekkevidde: -Målet var å finne realistisk rekkevidde for vanlig bruk, og å måle den opp mot WLTP-tallene. Vi vil få fram hva den gjennomsnittlige kunden kan forvente av de ulike bilene. Vi sier ikke nødvendigvis at resultatene vi oppnådde er gjeldene for alle, og vi anser ikke dette som en vitenskapelig gjennomført test. Derimot gjelder resultatene som en referanse, og de representerer realiteten under de forholdene som rådet. Under Ecobest Challenge-paraplyen jobber vi med å forbedre testen ytterligere for neste år.
Våre kommentarer
Som nordmann føles det naturligvis litt rart å reise til Spania for å gjennomføre en slik test. Ikke bare er vi elbil-land nummer 1 her hjemme, forholdene er naturligvis noe annerledes.
Samtidig opplevde jeg hele opplegget som svært godt planlagt og gjennomført med tanke på å oppnå mest mulig realistiske resultater. Om noe, kan du nok regne med at denne testen hadde vært snillere mot forbruket dersom den ble gjennomført i Norge. Blant annet var det varmere enn det (ofte) er her hjemme, og dessuten er hastigheten på spansk motorvei høyere, og kjørestilen inne i Barcelona til dels betydelig tøffere enn i Oslo.
Ved siden av å finne realistisk rekkevidde og se den opp mot produsentenes oppgitte tall, synes jeg testens store styrke ligger i at alle bilene på markedet (minus Kona) ble testet under de samme forholdene, den samme dagen, med rotasjon på førere og så videre. Dermed har vi for første gang et skikkelig sammenligningsgrunnlag.
Det er imponerende å oppleve at alle disse elbilene duger til langt mer enn gjennomsnittlig daglig kjørelengde for de fleste, og selv om enkelte av dem oppleves som bedre å kjøre, mer praktiske eller generelt bedre enn andre, tråkker du ikke feil med noen av disse.
Vi er klar over at lading også spiller en stor rolle som elbil-eier, og vi håper å ta med den faktoren når vi utvikler testen videre neste år.