Nå kommer andre generasjon Audi Q3, og det er mye nytt på den kompakte SUVen. Fokus er komfort og plass, men man tar seg også tid til og retusjere design både utvendig og innvendig. 

Av Vegar Bjørge

Populær
Evolusjonen når også Audi Q3, men det skjer mer hos den kompakte SUVen enn hos Audi TT, som vi skrev om for noen dager siden. Utvendig har den fått mer markert Singleframe-grill, tøffere lykter med led-lys og større luftinntak. Hele bilen er bearbeidet, og sidene domineres av hoftepartiet over bakhjulene. Bakenden har blitt mer sexy, om man kan si det om en SUV. Kanskje det er den nye takspoileren som gjør inntrykk?

– SUV-segment står veldig sterkt i vårt marked, og dette er en praktisk familie-SUV som dekker de aller fleste behovene. Forrige utgave av Q3 ble en kjempesuksess i Norge, og med enda mer sporty design, større plass og mer dynamiske egenskaper, er nye Q3 som skapt for norske forhold. Dette er et historisk lanseringsår for Audi, og nye Q3 er en bil vi virkelig har gledet oss til å vise frem, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.

Moderne interiør
Innvendig er det nytt infotainmentsystem, nye heldigitale displayer vi kjenner igjen fra andre Audi-modeller og flere assistentsystemer. MMI berøringssystem er midtpunktet i innredningen, og sammen med knappene til klimakontrollen, er dette vendt 10 grader mot føreren. Dette kjenner vi igjen fra de større Audi-modellene, og interiøret er nå førerorientert i større grad enn det det tidligere har vært.

Smart som storebror
Alt av tilkoblingsmuligheter har nå også Q3, og mye av de samme løsningene som kom på nye A6 tidligere i år. Dataoverføringsmodulen støtter LTE Advanced-standarden med integrert Wifi-hotspot for passasjerenes mobiltelefoner, nettbrett og laptopper. Navigasjonen er intelligent og husker førerens preferanser fra tidligere turer, og kan bidra til uforglemmelige rutevalg ut fra disse premissene. Trafikkinformasjonen kommer selvfølgelig i sanntid.

SI-systemer (Swarm Intelligence) er nå også tilgjengelig i Q3. Systemet gir deg sannsynligheten for ledige parkeringsplasser langs veien og informerer om fartsgrenser. Audi Phonebox gir telefonen din tilgang til bilens antenne, som igjen fører til bedre signaler. Selvfølgelig kan telefonen lades trådløst.

Allsidig interiør
Nye Q3 har vokst, og akselavstanden er økt med hele 77 mm noe som gir bedre innvendig plass. Man kan nå skyve baksetene 150 mm fram eller tilbake, og de er delbare i 40:20:40, noe som gjør plassen fleksibel. Bagasjerommet rommer 530 – 1525 liter med bagasje. De ytre målene er 4485 mm x 1856 mm x 1585 mm ( lengde x bredde x høyde). Elektrisk bakluke med bevegelsessensor er ekstrautstyr.

Mye assistanse
Assistanse-systemene blir alt flere og slik er det også med Q3. Man har adaptiv cruisecontrol, blindsonevarsler,  filassistanse, hastighetsassistanse, køassistanse og parkeringshjelp. Q3 kan også utstyres med fire 360 graders kameraer som gjør det enda enklere å manøvrere på trange plasser. Selvfølgelig parkerer også bilen for deg, om du ønsker dette. Den leser kryssende trafikk, noe som er til stor hjelp, når du rygger ut fra parkeringsplassen.

Kjente motorer
Nye Q3 får fra starten fire forskjellige motorer med effekter fra 150 hk – 230 hk. En av disse er dieselalternativ, og det kan fort vise seg å være det mest populære i Norge. Man kan velge mellom drift foran eller på alle fire hjulene. Om du ønsker å kjøre offroad er bakkenedstigningsassistenten til god hjelp i kupert terreng.

Girkassene står godt til motorutvalget, og de aller fleste vil gå for 7-trinns S-Tronic dobbelclutsjkasse. Den fungerer meget godt uansett om du velger bensin eller diesel. Den kan styres manuelt, noe som er en stor fordel utenfor allfarvei.

Mer komfort enn sport
Heldigvis er fokus hos nye Q3 komfort, selv om den ser både tøff og sportslig ut. Man har et kjøreprogram med 6 valg som gir deg muligheter til å stille inn styring, motorrespons, girrespons og lyd. Betaler du ekstra får du også stille inn stivheten på demperne, noe som bidrar til at Q3 kan være leken. S-Line eksteriørpakke har stivere dempere som standard, og bør nok velges for de av dere som ønsker mer sportslige kjøreegenskaper.

Godt utstyrt
Mye utstyr er tilgjengelig, og en god del av det er standard. På ekstrautstyrslista er blant annet LED Matrix-lysene, Bang & Olufsen musikkanlegg, elektrisk bakluke og justerbare bakseter.

Priser blir tilgjengelig nærmere lanseringstidspunkt. Når den lanseres i Norge vet vi foreløpig lite om, men Paris er høstens store bilutstilling, og da får vi nok både priser og lanseringsdato.